Džus, kafe a něco k tomu. Varšava a Vratislav budou prvními dvěma polskými městy, v nichž už za pár dnů otevře nové pobočky česká síť ovocných barů Fruitisimo. Firma pokračuje v další, už šesté, zahraniční expanzi a zároveň mění složení investorského boardu. 

„Zdravá“ bistra ukrajují stále větší podíl na trhu a získávají si přízeň hlavně městských zákazníků. Díky tomu během pár dnů vstoupí síť ovocných barů Fruitisimo, která staví na franšízové spolupráci, na polský trh. 

„Firma je teď v nejlepší kondici, v jaké kdy byla, i proto je dobrá doba pro vstup na nový trh,“ říká Jan Hummel, spolumajitel a CEO Fruitisima. Po 450 milionech v loňských tržbách letos míří na 600, EBITDA na úrovni prodejen je okolo 25 procent. 

Do konce letošního roku se chystají otevřít v Polsku okolo osmi poboček, začínají ve Varšavě a ve Vratislavi.

„Lokace pro pobočky jsme vybírali opravdu dlouho a pečlivě, protože z naší zkušenosti je to pro úspěch konceptu v dané zemi naprosto klíčové,“ říká Hummel. „Vždycky říkám, že jedna špatně zvolená, a tudíž ztrátová, prodejna může ovlivnit úspěch značky na celém trhu.“

Už v roce 2003 vsadili zakladatelé Jan Hummel s tehdejším parťákem Tomášem Lichtenbergem na zdravé jídlo a čerstvé džusy. Tehdy se poprvé rozsvítilo oranžové logo, které mohou lidé vídat hlavně v nákupních centrech a rušných městských ulicích. „To jsou lokality, ve kterých jsme nejsilnější, které umíme,“ říká i po víc než dvaceti letech podnikání Hummel.

Firma kromě Česka působí také na Slovensku, ale i v Německu, Rakousku, Rumunsku a Maďarsku. Posledně jmenovaná země pro ni momentálně představuje nejrychleji rostoucí trh. V Česku pak zásadně posilují divizi balených produktů, od září například s Madetou, největší mlékárnou v zemi, a spouštějí vlastní aplikaci.

Fruitisimo nedávno prošlo také změnami ve složení investorů. Petr Borkovec, jinak hlavní tvář finanční skupiny Partners, jehož investice firmě pomohla zvládnout covidové období, nyní odchází.

„Neměl jsem tam žádné synergie se svým byznysem a pasivní investování není to, co bych úplně vyhledával. Baví mě budování,“ řekl Petr Borkovec pro Forbes. „Dnes se Fruitisimu daří velmi slušně, expanduje a Honza má další plány s mým podílem v budoucnosti,“ doplnil.

Jeho podíl totiž získal přímo Jan Hummel prostřednictvím firmy Add more Fruit, který tak posílil pozici většinového investora se sedmdesáti sedmi procenty. Zůstávají investoři Reflex Capital Ondřeje Fryce a Wood and Company Jana Sýkory. 

Další plán je větší zahraniční expanze směrem na západ. „Líbilo by se nám Španělsko, Velká Británie, možná Francie,“ svěřuje se šéf Fruitisima. „Představujeme si smart investici, která nebude veliká a povede směrem k tomu otevřít nám dveře dál do zahraničí, a to zhruba v horizontu dvou příštích let.“