Práce utváří to, kým jsme. Trávíme v ní hodně času a věnujeme jí spoustu energie. O to důležitější je prostředí, v němž pracujeme. Ani čtyři roky po začátku pandemie se Češi totiž nevrátili do kanceláří. Alespoň ne tak, jak tomu bývalo dřív.

Firmy se je však snaží přilákat zpátky, a proto přemýšlejí nad tím, jaké pracovní prostředí vytvářejí. A čím dál víc proto do svých officů investují. „Klíčové slovo je wellbeing,“ říká Mikuláš Herškovič, managing director společnosti Lyreco Central Europe, která se specializuje na výbavu kanceláří a komplexní řešení na pracovištích.

To nejdůležitější často není na první pohled moc vidět. Platí to i pro firemní kulturu a identitu, která se v mnoha společnostech začala po pandemii drolit. „Od té doby je práce z domova mnohem běžnější, zaměstnanci ji vyžadují, zároveň s tím se však vytrácí firemní identita,“ podotýká Mikuláš Herškovič.

Přetrhané vazby a vztahy se firmám logicky nelíbí a snaží se přilákat své lidi zpátky z home officů do kanceláří. Pracovní prostředí v tom hraje zásadní roli a podstatné je i při získávání nových zaměstnanců z nasyceného pracovního trhu v Česku.

Klíčový je podle Herškoviče wellbeing, jinými slovy snaha nabídnout lidem něco navíc. Firmy přemýšlejí nad tím, jak se zaměstnanci v práci cítí, a proto se snaží maximálně vylepšit samotná pracovní místa i funkční vybavení, které má přímý vliv na výkon zaměstnanců. Čím dál víc ale investují do zdánlivých drobností, které pak často rozhodují.

info Foto Gabor Kanovits

Ve firmě Lyreco třeba vidí velký nárůst v prodeji občerstvení a zboží, jako je káva, čaj, mléko, ale i cukrovinky.

Pro společnost, která je předním světovým dodavatelem a distributorem kancelářských potřeb, ochranných pracovních prostředků, hygieny a služeb pro pracoviště, sice nejde o hlavní část byznysu, ale v poslední době je to kategorie stále silnější.

Technologie i udržitelnost

Jak vlastně vypadá pracovní prostředí budoucnosti? Náš vztah k práci zásadním způsobem nezměnila jen pandemie. Vliv mají bezpochyby i technologie a jejich čím dál větší využití. Konkrétně a výrazně se to projevuje ve spotřebě papíru.

„Jednak jsou lidé méně v práci, a když tam jsou, používají víc digitálních technologií, což ve výsledku znamená, že se mnohem méně tiskne a kopíruje. Spotřeba papíru a tonerů jde vytrvale dolů,“ líčí Herškovič.

Ročně se jedná zhruba o pětiprocentní pokles, stejný trend je přitom patrný v celé Evropě. „Je to podobné jako s faxem. Kdysi znamenal velký byznys s kopírovacím papírem, ale dneska už ho skoro nikdo nemá,“ připomíná managing director firmy Lyreco, který má na starosti byznys společnosti v Česku, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku.

Z jeho řeči je ale patrné, že i když se byznys s kancelářskými potřebami zásadně proměňuje, má stále perspektivní budoucnost. Do práce totiž lidé budou s velkou pravděpodobností chodit i nadále. Jen bude potřeba jejich pracovní prostředí přizpůsobit jejich představám a trendům.

To Lyreco už dlouho ví a reaguje na to třeba důrazem na individuální řešení nebo udržitelnost. Pokles tisku a spotřeby papíru souvisí i se stoupajícími nároky na udržitelnost. Právě ty jsou dalším z klíčových faktorů, které se propisují do fungování firem. Přirozeně se tak promítají i v samotném pracovním prostředí.

Firmy například častěji poptávají zboží, u kterého se dá doložit jeho uhlíková stopa, a i Lyreco muselo reagovat. „Je to ale velmi složité, protože existují různé standardy pro certifikaci výrobků. My se však chceme zavázat, že poskytujeme správná a ověřená čísla, takže sami procházíme změnou, abychom nabízeli komplexní způsob certifikace výrobků,“ vysvětluje manažer společnosti Lyreco.

Firma začala hodnotit dodavatele i výrobky podle recyklovatelnosti, použitých materiálů a dalších striktních kritérií. V dalším kroku chtějí měřit uhlíkovou stopu každého konkrétního výrobku. Cesta to však bude náročná, protože pro ni neexistuje žádný model.

Stoletý rodinný byznys

Udržitelnost Lyreco řeší i na vnitrofiremní úrovni. Nejde přitom jen o plnění kolonek v Excelu nebo realizované investice do fotovoltaiky.

„Jedná se o celkový přístup k byznysu. Jsme rodinná firma a majitelka chce firmu předat svým dcerám, stejně jako ji ona převzala od svého otce. Proto máme silný závazek, aby byznys fungoval nejen finančně, ale aby byl skutečně udržitelný i pro planetu,“ dodává muž, který se v byznysu s pracovními prostředky pohybuje přes čtyři roky a do firmy Lyreco nastoupil po dlouholetých zkušenostech v managementu v nadnárodním koncernu. Pět let sbíral cenné zkušenosti v Polsku, odkud řídil byznys pro devět zemí.

info Foto Lyreco

O tom, že Lyreco dlouhodobě sází na udržitelný byznys, svědčí ostatně i pohled do jeho historie. Rodinná společnost, která původně vznikla jako knihkupectví na severu Francie, se rozrostla ve skupinu, jež dnes působí v pětadvaceti zemích v Evropě a Asii a prostřednictvím sítě distribučních partnerů na dalších šestnácti trzích na čtyřech kontinentech. Za dva roky bude slavit už sto let existence. 

Za tu dobu se sice přirozeně proměnilo a rozšířilo její zaměření i celková nabídka, pořád v ní ale platí silná orientace na etiku, místní komunity, na bezpečné a inkluzivní prostředí pro zaměstnance i pevné vazby se zákazníky.

„Nejsme a ani nemůžeme být tak rychlí jako některé e-shopy, ale pořád se soustřeďujeme na práci obchodních zástupců a přímý kontakt se zákazníky,“ vyzdvihuje Herškovič právě vztahy s klienty, na kterých si Lyreco zakládá. Díky tomu od nich může snadno získat potřebnou zpětnou vazbu a reagovat na to, co jim v nabídce chybí nebo co by uvítali navíc.

Češi jsou citliví na ceny i dodavatele

V Česku například často slyší, že firmy chtějí zboží od lokálních značek. V mezinárodním srovnání jsou v tomto ohledu Češi specifičtí – rádi vyhledávají tuzemské dodavatele, které znají dlouho a mají v ně důvěru. „Do určité míry to funguje i v dalších zemích, ale v Česku je to skutečně silný faktor,“ poznamenává manažer.

Vzápětí dodává ještě jedno kritérium, ve kterém Češi v mezinárodním srovnání zcela jednoznačně vyčnívají. „Český trh je nejcitlivější na ceny. Určitě je to dané tím, že je tu skutečně velká konkurence a také jde o relativně velký a silný trh se stabilní ekonomikou,“ říká Mikuláš Herškovič.

Zároveň však dodává, že firmy nechtějí jen to nejlevnější, ale mnohem víc sledují poměr kvality a ceny. „Stává se, že vyzkoušejí levnou věc a příště řeknou, že chtějí raději něco, co skutečně vydrží.“

I v tlaku na cenu jsou podle něj vidět jasné rozdíly. Zatímco na základních kancelářských potřebách, jako je například papír, firmy šetří, v hygienických produktech a cateringu to tak není. „Je jasně vidět, že chtějí, aby byl zaměstnanec spokojený. A tak v těchto oblastech takové kompromisy nedělají,“ dodává Herškovič.