Dokážou svět vidět v impozantní hloubce a souvislostech, z nichž vyvozují neotřelé závěry. A vůbec nemusejí být mimo jako Sheldon Cooper. Mimořádně nadaných dětí je v populaci kolem tří procent a každé z nich si zaslouží zazářit, protože z jejich talentu ve výsledku benefituje celá společnost. Hluboce přesvědčený je o tom Václav Fořtík, který jim zasvětil tři dekády svého života.

Suterénnímu prostoru v pražských Dejvicích dominuje výhled do zahrady, kde právě dozrávají keře s malinami. Uvnitř je pár židlí, gauč, ale hlavně police plné deskových her. Osadníci z Katanu, Aktivity, Ubongo…

„Je to příjemný způsob, jak rozvíjet určité složky lidských schopností. Pexeso posiluje krátkodobou paměť, mikádo jemnou motoriku rukou, dobble rozvíjí postřeh a rychlost reakcí, japonské Go buduje strategické myšlení, Osadníci z Katanu vás naučí výborně obchodovat, protože v každém kole má surovina jinou hodnotu,“ líčí někdejší předseda Mensy Václav Fořtík v nenápadné klubovně Centra nadání, kde se pravidelně scházejí děti s mimořádným intelektem.

Společně s pedagogy a psychology je Václav Fořtík testuje, pořádá pro ně kroužky, prázdninové a víkendové kempy, přípravky na přijímačky na základní a střední školy, píše pro ně knihy a učebnice, rodiče s ním konzultují výběr nebo přestup do vhodné školy, pracuje i s učiteli.

V minulosti se podílel na obsahu televizních soutěží Fenomén, Nejchytřejší Čech či Souboj národů, vedl časopis IQ s hádankami, testy a hlavolamy.

„V Česku neexistuje systematická práce s nadanými dětmi, takže se rodiče obracejí na centra, jako je to naše. Přitom každá společnost by měla talenty vyhledávat a hýčkat, protože když se vhodně rozvíjejí, v budoucnu z jejich práce mohou těžit všichni,“ popisuje současnou situaci Fořtík, který se inspiruje vzdělávacími modely ve vyspělých státech, jako je Jižní Korea, Singapur, Izrael nebo Finsko.

„Žádný z těchto systémů ale není univerzálně využitelný, každá země má svá specifika.

Jak jste se dostal k práci s nadanými dětmi?

Cesta vlastně vedla nejdřív přes dospělé. Dlouhá léta jsem byl předsedou Mensy, dětské Mensy, pořádal jsem literární soutěže, sci-fi setkání, kde se shromažďují hodně chytří lidé. Začal jsem dělat i aktivity pro mládež a zjistil jsem, že čím je nadané dítě mladší, tím méně se toho pro něj organizovaně a kontinuálně dělá. Proto jsme s mou bývalou manželkou Jitkou, se kterou máme doposud velmi dobré vztahy, založili Centrum nadání, kde se zaměřujeme na nejmladší kategorii od tří do patnácti let

Kdy vlastně mluvíme o mimořádném nadání?

Mensa se orientuje čistě podle vrozené inteligence, dítě s IQ nad120 je považováno za nadané, nad 130 za mimořádně nadané. Jenže inteligence je mnohem širší pojem. V našich testech, které se používají i v poradnách, zkoumáme matematickou, verbální, praktickou inteligenci, logický úsudek, prostorovou a plošnou představivost.

Jiné testy zahrnují také paměť nebo všeobecný přehled. Ale i tak je to pořád jen určitá výseč osobnosti. Něco se dá zjistit testem, ale například věci spojené s chováním je potřeba sledovat déle, proto k nám děti docházejí, abychom je mohli lépe poznat. Navíc mnoho z nich, stejně jako většina populace, vykazuje nadání jen v určitých oblastech, které je potřeba definovat a poté rozvíjet.

Jak?

Výborně k tomu slouží skupina podobně intelektově vyspělých dětí. Přirovnávám to k ping-pongu. Pokud je váš spoluhráč o mnoho silnější než vy, tak vás to nebaví. Když je o hodně slabší, tak také ne. Ideální hráč je plus minus na vaší úrovni nebo o pět deset procent lepší. Pak si hru nejlépe užijete a posune vás dál. Velmi podobně to funguje i na intelektové úrovni a naše centrum k tomu poskytuje prostor.

Existují nějaké specifické rysy, které tyto děti spojují?

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.