Zatímco velká obchodní centra během pandemie strádají a investoři se do nich příliš nehrnou, loňský rok oživil zájem o maloobchodní parky.
Za nákup nemovitostí, sdružujících několik obchodů se samostatným vchodem, utratili investoři přes dvě miliardy korun – nejvíc za posledních pět let.
Data poradenské společnosti Cushman & Wakefield ukazují, že nadprůměrná byla loni i aktivita developerů. Nelze ji sice srovnat se stavebním boomem v roce 2009, kdy vyrostlo zhruba 80 tisíc metrů čtverečních retail parků, ale průměrnou výstavbu, která se v posledních letech držela na polovině tohoto objemu, ta pandemická překonala.
Přibylo celkem třiadvacet nových nákupních parků proti jedinému obchodnímu centru. Aktuálně jich v Česku stojí přes 250 a nabízejí více než milion metrů čtverečních nákupní plochy.
Výstavba se nyní zaměřuje na menší města do čtyřiceti tisíc obyvatel. Nejvíce se loni stavělo ve Středočeském kraji, kde se otevřel retail park s největší obchodní plochou. Kolín Ovčáry je s výměrou 7500 metrů čtverečních dokonce velkorysejší než jediné nové obchodní centrum – pražské OC Opatovská nabízí o 1300 čtverečního metru obchodní plochy méně.
Oproti nákupním třídám v centrech měst a obchodním centrům mají v současné době nákupní parky několik výhod. Zaměřují se hlavně na prodejny nezbytného zboží, a proto velká část z nich zůstává otevřena bez omezení.
Oddělené prodejny a parkoviště pod širým nebem navíc u zákazníků vyvolávají menší obavu z nákazy. Zájmu ze stran investorů si dle analytiků z Cushman & Wakefield všímají i retaileři.
Ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny právě v nákupním parku.