Nákupy na internetu v Evropě znovu rostou díky oživení spotřebitelské důvěry. Konkurence sílí, daří se společnostem prodávajícím levné zboží, jako je nízkonákladové tržiště Temu firmy PDD Holdings. Ve středu to uvedla společnost Ecommerce Europe.

Kupní sílu zákazníků po celém světě snížila inflace. To následně podpořilo rychlý růst online platforem, které nabízejí levné produkty.

Podle zprávy Ecommerce Europe, jež zahrnuje 38 zemí regionu včetně Británie, se očekává, že obrat z elektronického obchodování v Evropě letos dosáhne 958 miliard eur (přes 24 bilionů korun), což představuje nárůst o osm procent oproti roku 2023. Po zohlednění inflace je to nárůst o pět procent. Letošek by tak mohl být prvním rokem od roku 2021, kdy obrat elektronického obchodování vzroste.

„Nejsme zpět na úrovni spotřebitelské důvěry před inflační krizí, ale nejsme od ní daleko,“ řekl hlavní ekonom maloobchodní asociace EuroCommerce Anton Delbarre, jehož společnost zprávu spoluvydala. „Dosahujeme nového normálu, který je o něco pesimističtější než starý normál,“ dodal.

Temu prodává například turistické boty za deset eur (254 korun) a chytré hodinky za patnáct eur (380 korun). Spolu s ostatními čínskými prodejci tak zvyšuje konkurenci pro místní hráče, uvádějí vedoucí představitelé asociací elektronického obchodu v Dánsku, Finsku a Německu. „Němečtí spotřebitelé se obrátili k levnému čínskému zboží,“ sdělil zástupce výkonného ředitele německého sdružení pro elektronické obchodování BEVH Martin Gross-Albenhausen.

Niels Ralund, vedoucí oddělení elektronického obchodu Dánské obchodní komory, uvedl, že společnosti jako Temu vytvářejí nekalou konkurenci tím, že prodávají v Evropské unii, „aniž by dodržovaly stejné předpisy, jaké musejí dodržovat dánské internetové obchody“.

Mluvčí Temu agentuře Reuters řekl, že firma bere dodržování místních zákonů a předpisů vážně. Je podle něj odhodlána podporovat místní podniky a zve prodejce z Británie, Německa, Francie, Itálie a Španělska, aby začali nabízet své zboží na její platformě.