Ze science fiction společně vytvářejí „science reality“. Výstižná zkratka: český manažer Tomáš Veit v globální firmě Asahi díky spolupráci se SAP mění to, jak si představujeme pojem nákup – za pomoci nejmodernějších technologií.
Dobrá firma chce vědět, kde bude za rok, za dva, za pět let. Oni se ale dívají ještě dál.
„Chceme měnit svět k lepšímu a v tom jsme se potkali. Bavíme se o horizontu příštích patnácti, dvaceti let. Společně chceme designovat budoucnost,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP Česká republika. „Proto děláme ze science fiction science reality.“
Tomáš Veit se pro japonský kolos Asahi, který je nejznámější svojí pivovarnickou divizí a vlastní mimo jiné Plzeňský Prazdroj, stal globálním šéfem nákupu. Pro představu: pro letošní rok je v jeho gesci rozpočet o výši zhruba 250 miliard korun.
„Klasická rovnice, v níž musí být trochu toho českého štěstíčka,“ usmívá se Tomáš Veit ohledně toho, kudy vede ze střední Evropy cesta do Singapuru, kam přesedlal z Japonska. Zbytečná skromnost. „Tomáš v ekosystému nákupu určuje směr,“ oceňuje ho Hana Součková.
Oba popisují, jak nejmodernější technologie mění obor, který si snadno představíte jako velmi tradiční. Jenže nákupčí dneška – zvlášť ve firmě typu Asahi – je už úplně někým jiným. Řeší globální rizika, minimalizuje ekologickou stopu… A to je jen malá výseč jeho povinností.
„Očekávání ohledně toho, co nákup řešil v roce 2000 nebo i v roce 2010, jsou dnes diametrálně odlišná,“ říká Tomáš Veit. „Dnes se očekává, že připravíte rozpočty, že rozumíte dodavatelskému prostředí, category managementu, jak vést výběrové řízení, ale i emisní stopě či sociálním tématům. Novou standardní součástí práce nákupčího je také řízení externích rizik.“
Díky tomu v českých rukou probíhá novátorské byznysové tažení: Tomáš Veit se svým týmem přesvědčil japonské vlastníky, že se vyplatí i v tak velké firmě dělat věci globálně, pod jednou střechou. Nákupní oddělení Asahi je v tomto ohledu průkopníkem.
„A já obrovsky oceňuji, že na sebe Tomáš vzal tuto odvahu a rozjel to jako první, protože když uspěje, budou následovat další,“ říká Hana Součková.
Jak dnes nákup řeší uhlíkovou stopu? Proč v technologickém pokroku zdaleka nejde jen o AI? A čemu bychom se měli učit od Singapuru? Poslechněte si náš nejnovější Forbes BrandVoice podcast.