Italský výrobce lihovin Campari se dohodl se společností Beam Suntori na koupi francouzského koňaku Courvoisier za 1,2 miliardy eur, přibližně 29,3 miliardy korun.
Akvizice je zatím největší transakcí italské skupiny a koňak se stane čtvrtou hlavní částí skupiny, vedle aperitivů, bourbonu a tequily. Dohoda by měla být dokončena v příštím roce.
Campari uvedla, že převzetím získá významnou podporu na americkém trhu a velký potenciál vidí také v Asii, v čele s Čínou. Posílení tržního podílu v USA a Číně, kde má Campari v současnosti poměrně malé zastoupení, je pro skupinu důležité, protože chce lépe konkurovat lihovarnickým gigantům jako Diageo a Pernod Richard.
Akvizice také rozšíří výrobní a stáčecí kapacity firmy ve Francii. Generální ředitel Campari Bob Kunze-Concewitz uvedl, že transakce by měla zvýšit tržby Campari o přibližně devět procent.
Firma Courvoisier byla založena v roce 1828. Je nejmladší a nejoceňovanější z velké čtyřky historických koňakových podniků.
Značka kdysi získala titul oficiálního dodavatele císařského dvora Napoleona III., zásobovala evropské královské dvory a byla vybrána na oslavu otevření Eiffelovy věže a Moulin Rouge.
Loni tržby firmy činily 249 milionů dolarů, tedy asi 5,5 miliardy korun. Za deset měsíců letošního roku však klesly o třicet tři procent na 148 milionů dolarů.
Největším trhem firmy jsou Spojené státy, které měly loni na čistých tržbách podíl šedesát procent. Následuje Británie a Čína.
Campari je šestou největší nápojovou skupinou na světě. Působí ve 190 zemích světa a má dvacet tři závodů.
Firma založená v roce 1860 vlastní kromě hořkého červeného aperitivu stejného jména i další značky, jako vodku Skyy, aperitivy Aperol a Cinzano, anýzový likér Ouzo či whisky Old Smuggler a Wild Turkey.