Italský výrobce lihovin Campari se dohodl se společností Beam Suntori na koupi francouzského koňaku Courvoisier za 1,2 miliardy eur, přibližně 29,3 miliardy korun.

Akvizice je zatím největší transakcí italské skupiny a koňak se stane čtvrtou hlavní částí skupiny, vedle aperitivů, bourbonu a tequily. Dohoda by měla být dokončena v příštím roce.

Campari uvedla, že převzetím získá významnou podporu na americkém trhu a velký potenciál vidí také v Asii, v čele s Čínou. Posílení tržního podílu v USA a Číně, kde má Campari v současnosti poměrně malé zastoupení, je pro skupinu důležité, protože chce lépe konkurovat lihovarnickým gigantům jako Diageo a Pernod Richard.

Akvizice také rozšíří výrobní a stáčecí kapacity firmy ve Francii. Generální ředitel Campari Bob Kunze-Concewitz uvedl, že transakce by měla zvýšit tržby Campari o přibližně devět procent.

Firma Courvoisier byla založena v roce 1828. Je nejmladší a nejoceňovanější z velké čtyřky historických koňakových podniků.

Značka kdysi získala titul oficiálního dodavatele císařského dvora Napoleona III., zásobovala evropské královské dvory a byla vybrána na oslavu otevření Eiffelovy věže a Moulin Rouge.

Loni tržby firmy činily 249 milionů dolarů, tedy asi 5,5 miliardy korun. Za deset měsíců letošního roku však klesly o třicet tři procent na 148 milionů dolarů.

Největším trhem firmy jsou Spojené státy, které měly loni na čistých tržbách podíl šedesát procent. Následuje Británie a Čína.

Campari je šestou největší nápojovou skupinou na světě. Působí ve 190 zemích světa a má dvacet tři závodů.

Firma založená v roce 1860 vlastní kromě hořkého červeného aperitivu stejného jména i další značky, jako vodku Skyy, aperitivy Aperol a Cinzano, anýzový likér Ouzo či whisky Old Smuggler a Wild Turkey.