Jestliže by se sestavoval seznam byznysových vítězů pandemie, hypermarkety by na něm nemohly chybět. Ekonomický výsledek Kauflandu za předchozí rok, jenž se řadí mezi historicky nejúspěšnější, to jen potvrzuje.
Tuzemská potravinářská dvojka loni utržila bezmála 59 miliard korun, což představuje meziroční nárůst obratu o 6,3 procenta. Čistý zisk prozatím firma přesně spočítaný nemá, očekává jej však na úrovni roku 2017, kdy přesáhl 1,8 miliardy korun. To by znamenalo o přibližně šest set milionů více než předloni.
„Byl to úspěšný rok. Nebyl ale intenzivní ve smyslu, že bychom na koronakrizi výrazně vydělali,“ hodnotí Stefan Hoppe, generální ředitel českého Kauflandu.
Z meziročního nárůstu obratu o už zmíněných více než šest procent má podle něj pandemie a vyšší chuť nakupovat potraviny na svědomí asi tři procenta, zároveň prý ale covid-19 přinesl také několik negativních efektů.
„Měli jsme spoustu vícenákladů spojených s hygienickými opatřeními, museli jsme omezit otevírací dobu, nesměli jsme prodávat non-food,“ vyjmenovává Hoppe.
„A také hodně investujeme do modernizace. Tohle všechno hospodářský výsledek výrazně ovlivňuje,“ říká Hoppe v exkluzivním rozhovoru pro Forbes, jehož celé znění přineseme v následujících dnech.
Řetězec, který v Česku provozuje 135 prodejen a zaměstnává čtyřiadvacet tisíc pracovníků, loni rostl navzdory tomu, že lidé do jeho obchodů nechodili tolik co dříve.
Za období od ledna do prosince 2020 vydali pokladní Kauflandu zákazníkům o téměř dvanáct procent účtenek méně než v roce 2019, konkrétně přes 129 milionů kusů. Lidé nicméně odcházeli s plnějšími nákupními košíky. Průměrná hodnota účtenky vzrostla meziročně ze 441 na 517 korun.
Zajímavostí je, že pětačtyřicet procent prodaného sortimentu na sobě mělo křiklavě oranžový štítek znamenající akční cenu. To odpovídá tržbám v hodnotě 26,5 miliardy korun.
„V žádné jiné zemi, kde Kaufland působí, možná ani nikde jinde na světě není obvyklý tak vysoký podíl zboží v akci jako v Česku,“ tvrdí Stefan Hoppe.
„Je to něco mimořádného, co mě ze začátku možná i trochu udivilo. Nakupování akční nabídky z letáku v Německu není běžné. Pro Kaufland je to ale zajímavé, protože jsme v akcích velmi silní,“ říká Němec, který české odnoži společnosti šéfuje od listopadu 2018.
Vztah Čechů ke slevám skvěle ilustruje rovněž úspěšnost projektu Kaufland Card. Věrnostní kartu, kterou hypermarket zavedl začátkem loňského roku, si dosud zřídilo 1,7 milionu zákazníků. Použita byla při placení nákupů, které dosahovaly celkové hodnoty rovnající se téměř polovině obratu.