Za každého, kdo v rámci výzvy Rozsviťme Česko daruje libovolnou částku, se rozsvítí podle jeho zadané adresy na digitální mapě Česka světlo. Rozsvítit se dá i na mapách v zahraničí. Veškeré peníze, které se podaří vybrat, se rozdělí mezi čtrnáct neziskových organizací.

Cílem je vybrat deset milionů korun a rozsvítit tak sto tisíc virtuálních světel.

Některé z vybraných nadací pomáhají lidem s handicapem a závažnými onemocněními nebo seniorům v tísni či zvířatům. Příspěvky budou putovat také do hospiců, včetně prvního dětského hospice v Česku.

Zakladatel výzvy Petr Chalupianský, který mimo jiné pracuje jako manažer pro společenskou odpovědnost v Kauflandu, se původně zdráhal odhadnout, jak velkou částku se podaří vybrat.

Říkal, že bude vděčný, když se povede vybrat třeba jen milion korun. K ránu Štědrého dne každopádně darovaná suma činila téměř osm a půl milionu korun z desetimilionového cíle.

„Přes svoji práci znám a sleduji Nadaci Via, která před časem podpořila krásný projekt v jedné valašské vesničce. Šlo o komunitní akci, kdy se během adventu každý den rozsvítilo vánoční světlo v jednom domě, který se otevřel ostatním lidem ze vsi,“ uvedl dříve Chalupianský. Zmínil se také, že sám do sbírky daroval sto tisíc korun, tedy jednu korunu za každé světlo, které by si přál vidět rozsvícené.

Nadace Via v Česku funguje od roku 1997 a kromě toho, že už v součtu dvěma miliardami korun za tu dobu podpořila stovky neziskových organizací, založila třeba platformu Darujme.cz.

Má přízeň řady firem a podnikatelů, mezi nimi je například Václav Dejčmar, Martin Hausenblas, Libor Winkler, Jan Barta, Jan Sýkora, Dušan Šenkypl a mnoho dalších.

V Česku se také rozvíjí trend dávání dárcovských certifikátů jako vánočních dárků. Dárce může přispět do sbírky ve jménu svého blízkého, kterého pak obdaruje vygenerovaným diplomem. Jde tedy nejen o podporu dobré věci, ale i ideální last minute dárek. Tuto možnost nabízí například Člověk v tísni nebo Armáda spásy.

Mezi další vánoční iniciativy patří Vánoční expres platformy Donio.cz, Krabice od botJežíškova vnoučata Nadačního fondu Českého rozhlasu nebo tradiční Adventní koncerty České televize, díky kterým se loni podařilo vybrat přes 22 milionů korun.