Pavel Staněk v sobě má snad nevyčerpatelný zdroj energie. Třicet let se svým jmenovcem Milošem Staňkem buduje značku Potten & Pannen, pravidelně pendluje mezi Českem a Floridou kvůli svému dalšímu byznysu pod značkou Hunter – We Love Dogs a teď, krátce po padesátce, si splnil další – tentokrát osobní – sen, když se mu narodil syn. Má tak plány přinejmenším na dalších třicet let dopředu.
Instrukce zněly jasně: „Přijeď za mnou do Podolí, dáme si něco dobrého, projedeme se na člunu a popovídáme si.“ Pavel Staněk míní, srpnové počasí ale mění, říkám si, zatímco se s deštníkem proplétám mezi zvětšujícími se kalužemi před přístavní restaurací Podolka.
Zakladatel a spolumajitel společnosti Potten & Pannen se ale proudy vody ani v nejmenším nenechá rozhodit. „Tak si aspoň dáme něco dobrého a budeme mluvit. Bude to bezva,“ mrkne a ukáže své bílé zuby ve velkém úsměvu.
Pavel Staněk se usmívá často, vlastně skoro pořád. A když mluví, je téměř k nezastavení, zvlášť když se nadchne pro nějaké téma. Třeba pro otcovství. Hlavním highlightem jeho života je v tuhle chvíli skoro dvouměsíční syn, po kterém s partnerem dlouho toužili, a on se při vyprávění o něm a rodičovských povinnostech téměř rozplývá. „Když se narodil, brečel jsem hrozně, byl to neskutečný, nepopsatelný pocit,“ rozněžní se.
S podobným entuziasmem ale dokáže tenhle vysoký, štíhlý a vždy pečlivě upravený podnikatel mluvit i o byznysu. Jeho firma, kterou vymyslel a řídí ji se svým společníkem a jmenovcem Milošem Staňkem, se už třicet let Čechy a Slováky snaží učit, jak kultivovaně a hezky vařit i stolovat.
V obou zemích dnes exkluzivně zastupuje značky zvučných světových jmen jako Rosenthal, Villeroy & Boch, ale třeba i Zwilling, Smeg, Mauviel či Lalique, má síť celkem třinácti obchodů, patří jí kuchařská škola Gourmet Academy i brand vlastních produktů Kitchen Is for Dancing.
Koronavirová pandemie navíc byznys s nádobím a pomůckami do kuchyně ještě posílila, tržby společnosti za rok 2021 se přehouply přes
půl miliardy korun. Současná krize by sice podle Staňkových slov mohla zatím stále vzkvétající byznys přibrzdit, žádné výraznější obavy si ale nepřipouští.
Naopak. Prý věří v komunitu svých klientů a nadcházející třicátiny společnosti, svého druhého, už dospělého dítěte, si plánuje užít ve velkém stylu.
Třicet let podnikání je dlouhá doba, uteklo ti to?
Strašně, je to šílený! I když nejsem člověk, který by se moc ohlížel za sebe, většinou koukám pouze dopředu, co bude za rok, za dva, za deset let. A v tomhle duchu budujeme i naši firmu.
Třicátiny ale člověk přece jen řeší i v běžném životě, stálo by to za trochu vzpomínání, bilancování…
To je pravda, ale musím si na to nejdřív najít čas. Za těch třicet let se takový rok ještě nenašel. Vždycky jsem se dokázal zabavit nějakou novou výzvou nebo úkolem. A v tuhle chvíli připravujeme tolik nových, hezkých projektů, že se ani teď nedokážu jen tak zastavit.
Co chystáte?
Jednak chystáme novou a podstatně větší školu vaření a taky showroom značky Smeg v centru Bratislavy, který se bude otvírat na jaře. Taky jsme k našemu třicátému výročí připravili úplně novou marketingovou kampaň, která by měla oslovit všechny generace, a vymysleli jsme pro ni i nový slogan.
Po tom našem známém „Kitchen is for dancing“ jsme chtěli něco českého. A teď už můžu prozradit, že zní: „Kuchyň dělá člověka.“ Jinými slovy, ukaž mi svou kuchyň a já ti řeknu, kdo jsi.
Hm, teď jsem se zamyslela, co vypovídá moje kuchyň o mně… Jaká je za tím sloganem myšlenka?
Lidé často chodí dobře oblečení, mají luxusní auta, zkrátka skvělou fasádu. A pak přijdeš k nim domů, konkrétně do kuchyně, a jen zíráš… Abychom si rozuměli, nechceme tím sloganem říct, že musíte mít doma to nejdražší nádobí a že ho musíte mít tunu.
Chceme ukázat, že když nakupujete v Potten & Pannen – Stanek, budete se cítit dobře i ve své kuchyni. A k tomu patří kvalitní věci, které vám vydrží a stačí jich mít i méně.