Hodně dlouho přemýšlel, zvažoval pro a proti. Rozhodnout se a přesunout výrobu kol z Číny do Česka chtělo hodně odvahy. Dnes je za to Lukáš Bárta, šéf rodinné firmy BP Lumen (známější pod značkou kol Apache), šťastný. Vypadá to, že díky tomuhle rozhodnutí firma raketově poroste. V Evropské unii se totiž chystá antidumping na elektrokola vyráběná v Číně.
A právě v tom vidí pro Apache velkou příležitost. Ale popořadě.
Čtěte také: Tesla na dvou kolech. Moravská firma z vepřína dobývá svět elektromotocyklů
„Někdy loni v květnu jsme tady vyrobili první kolo. Neměli jsme s tím žádné zkušenosti, tak to bylo zkraje docela bláznivé, ale podařilo se. Důvodů, proč jsme do toho šli, bylo hodně,“ říká Bárta.
Lukáš Bárta
Sedí za stolem v sídle firmy v Úpici nedaleko Trutnova a dále vysvětluje. „Máme tady větší kontrolu nad kvalitou, jsme flexibilnější s výrobou, lépe si pohlídáme přepravu.“
Velkou roli hraje navíc ještě jeden faktor: Češi na výrobu v Česku stále víc slyší. Loni tak firma, která je na trhu od roku 1991 a která původně fungovala jako velkoobchod, vyrobila v hale bývalé textilky v Úpici prvních asi tisíc elektrokol. Zkušební výroba se osvědčila a letos dosáhne asi desetinásobku.
Až do loňského roku přitom Apache fungoval podobně jako většina ostatních evropských značek: zadával si vlastní design, specifikace a kola si nechával vyrábět a dovážel je z Číny. Před dvěma lety ale padlo už zmíněné klíčové rozhodnutí: začít s vlastní montáží kol přímo v Úpici.
Loni na podzim se pak objevily první zprávy o tom, že se v EU chystá antidumping na elektrokola z Číny. V praxi to nejspíš bude znamenat zhruba 30procentní zdanění, a tudíž i výrazné zdražení kol dovážených z Číny. Právě v tom vidí v Apachi velkou příležitost.
„Už jednáme s dalšími značkami, které vyrábějí v Číně, že bychom pro ně kola montovali tady v Úpici,“ říká Bárta s tím, že jde o firmy z Francie, Belgie, Dánska nebo například ze Švédska.
V hale bývalého Texlanu jsou na stojanech připevněné rámy kol, několik zaměstnanců je zrovna kontroluje, než se posunou s montáží dál. Letos tady chtějí vyrobit téměř 10 tisíc kol, Bárta ale počítá s dalším výrazným navýšením kapacity výroby. Ročně by mohli dělat až 45 tisíc kol.
Věří, že se mu podaří takovou kapacitu naplnit právě zakázkovou výrobou pro západní firmy. „Na trhu se teď děje něco, co tu není každý rok. Všichni hledají náhradní řešení kvůli Číně a Evropa je jednou z možností. Kdo bude připravený, může získat z koláče svůj díl. A u toho chceme být i my,“ říká Bárta.
Ve firmě, kterou založil jeho otec Pavel se svým společníkem Vladimírem Pitašem, pracuje už od střední školy. Dnes tady zaměstnává skoro čtyři desítky lidí a nejspíš k nim brzy přibudou další. Loni firma dosáhla zhruba 230 milionů korun obratu, letos čeká další růst prodejů.
(Zleva doprava) Vladimír Pitaš, Lukáš a Pavel Bártovi
Stojí za ním hlavně rostoucí poptávka po elektrokolech, která už dnes tvoří skoro 90 procent prodeje. „Je to obrovský fenomén. Spousta lidí, kteří bývali jejich zapřisáhlými odpůrci, si je dnes pořizuje. Nejsou to zdaleka jen senioři, ale i mladí lidé,“ říká Bárta s tím, že Apache se dosud soustředil hlavně na český a slovenský trh, nyní se ale chystá zaměřit i na export. První na řadě je Polsko, Rakousko a Chorvatsko.
Plánů má ještě víc. „Začínáme spolupracovat s jednou univerzitou, máme totiž ambici vlastního vývoje kol,“ naznačuje plány.
Ačkoli se totiž běžně mluví o výrobě kol v Česku, v naprosté většině případů jde spíš o montáž jednotlivých dílů, které sem jsou dováženy ze zahraničí.
„Můj osobní cíl je přijít na trh s elektrokolem, které tady bude nejen smontováno, ale i vyrobeno,“ dodává na závěr.
Foto: Jan Schejbal