Na první pohled by člověka nenapadlo, že je tady v kancelářích globální právnické firmy. Ostatně nejspíš by to netrefil ani na druhý nebo třetí pohled. Nové kanceláře Allen&Overy v centru Prahy totiž mnohem víc připomínají prostředí startupů a mladých inovativních společností. Mezi českými kancelářskými projekty tohle místo zkrátka patří k architektonicky nejzajímavějším počinům poslední doby.
Za návrhem stojí studio Reaktor, které se před časem proslavilo například kancelářemi pro technologickou společnost Livesport. Od té doby hrají v jejich práci návrhy kanceláří velkou roli, mají téměř poloviční podíl na všech zakázkách studia, a jak zakladatelé Reaktoru říkají, po pandemii se zase zvedá o návrhy kanceláří zájem.
„Obávali jsme se, co způsobí covidová vlna, ale poptávka roste. Podobně jako si lidé uvědomili během pandemie, jak jsou pro ně důležité jejich domovy a věnovali jim péči, tak si nyní i spousta majitelů a vedení firem uvědomila, že musí kanceláře předělat a upravit,“ myslí si Jakub Heidler ze studia Reaktor.
Některé firmy podle něj kapacitu kanceláří zmenšují, jiné zvětšují, společné ale mají to, že se snaží prostory využít novým způsobem. V trendu tak jsou nejrůznější telefonní budky, technologicky vybavená místa pro online jednání a hlavně víc a kvalitnějších prostor pro neformální setkávání zaměstnanců.
„Nyní řešíme u jedné velké mediální firmy, že se jim lidi nechtějí moc vracet do kanceláří, ale zároveň touží po lidském kontaktu. Chtějí proto kanceláře navrhnout tak, aby se do nich lidi těšili, aby byly příjemnějším prostředím pro práci a zároveň aby byly víc inspirativní. Když chcete vymyslet něco zajímavého, tvůrčího, tak to prostě přes obrazovku nefunguje. Na barové židli plyne myšlení líp,“ dodává Jan Kačer z Reaktoru.
Podle obou architektů jsou dnes z jejich pohledu kanceláře spíše rychloobrátkovým zbožím například v porovnání s rodinnými domy. Od první skici po dokončení projektu často práce trvá třeba i jen šest měsíců. To, jak budou nakonec návrhy úspěšné, ale závisí ve velké míře nejen na samotném návrhu, ale i na firemní kultuře.
„Hlavně u velkých korporátů bývá problém, že o změnách s lidmi nikdo nekomunikuje a ti to pak nepřijmou za své,“ říká Jakub Heidler. Tuhle propast podle něj navíc ještě prohloubila pandemie a pocovidový návrat do kanceláří, ve kterých se lidé chtějí cítit dobře, podobně, jako se cítí dobře doma. Firmy se tak učí víc než kdy dřív o svých plánech mluvit se zaměstnanci a do návrhů je i častěji zapojují.
Ukázkový příklad byl podle architektů právě projekt pro Allen&Overy, kdy se navrhování kanceláří v některých fázích účastnila celá firma a každý mohl říct svůj názor.
Například to, jaké budou mít nakonec v práci židle, nerozhodli architekti, ale odhlasovali si to sami všichni zaměstnanci – po tom, co každý několik židlí osobně vyzkoušel. Ačkoli takový přístup je zatím v Česku spíš výjimkou, podle Heidlera podobných případů přibývá.
Pro architekty byla navíc tahle zkušenost unikátní ještě v jednom ohledu. „Před Vánoci jsme návrh odevzdali a mysleli, že máme hotovo. Jenže pak nám odpověděli, že jsme pořád moc v právnické kategorii a že to chtějí odvážnější, víc startupové, ať se odpoutáme a nejsme moc konzervativní,“ směje se dnes Jakub Heidler, kterého tehdy taková reakce překvapila. O Vánocích mu tedy prý do smíchu tolik nebylo, ale návrh se svým týmem přepracoval.
Výsledkem jsou členité prostory s různými zákoutími, ve kterých architekti pracovali například s mosazí a dřevem, prostory, kde lidé nemají pevná pracovní místa a každý si může vzít magnetickou tabulku se svým jménem a přenést ji tam, kde zrovna pracuje.
Při návrzích kanceláří je podle dvojice architektů klíčové najít jednu společnou myšlenku, se kterou se lidé ve firmě umí ztotožnit. Například v případě Livesportu šlo o myšlenku, že lidé jsou ve firmě jako piloti jednoho stroje.
Na svém kontě má Reaktor ale například i coworkingové centrum HubHub v Praze nebo vlastní coworking Přístav. Právě s tím ostatně v Reaktoru začali a pak se jim na jeho základě ozývali další zájemci, jestli by jim s podobným řešením pomohli.
„Hodně firem je na začátku dost otevřených, chtějí skoro open space, ale postupem času se pak uzavírají a hledají víc klidu,“ říká Jan Kačer z Reaktoru, studia, které nyní připravuje například coworkingové kanceláře pro VŠE. „Hledáme ideální míru toho, kdy je otevřený prostor a kde zároveň každý najde své zákoutí, kde může v klidu pracovat,“ dodává k tomu Heidler.
Kromě zakázek pro velké firmy, jako je třeba v poslední době řešení poboček pro Komerční banku, je podle obou architektů ze zakázek, které získávají, čím dál víc vidět, jak o pracovní prostředí pro své lidi pečují i v progresivních malých firmách.
Nyní tak pracují například pro studio Animato a dříve navrhli kanceláře pro chomutovskou firmu Strix. „Těší mě, že i v regionech jsou osvícení podnikatelé a úspěšné firmy, kterým záleží na tom, v jakém prostředí pracují,“ dodává Heidler.