Robert Chlebiš a Martin Vašíček jsou každý z jiného kraje a navzájem se neznali. Přesto je spojuje víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Oba podnikají v zemědělství a jejich produkty získaly označení Regionální potravina. Zakládají si na tom, že jejich značky Medoo a Dobroty z hor jsou kvalitní a z lokálních surovin.
„Pro nás je tou základní surovinou med. Táta a děda také včelařili a my jsme si řekli, že tomu chceme dát přidanou hodnotu. Baví nás dávat dohromady nevšední kombinace, aby na první dobrou zákazníky zaujaly a my z nich měli radost,” říká Robert Chlebiš.
Pod značkou Medoo prodávají třeba medovník podle vlastního rodinného receptu a oceněným produktem jsou rovněž jejich medové sušenky, trhaná hovězí kližka nebo medový cider, které získaly označení Regionální potravina.
Dobroty z hor jsou malá rodinná firma ze Šumperka, která se zabývá výrobou různých džemů, omáček a chatní. Jejich svatojánské ořechy, na něž použili starodávný recept, se rovněž pyšní titulem Regionální potravina.
„Nás na tom všem baví oživovat dávno zapomenutá tradiční jídla, která by si lidé už doma ani nevyrobili,” podotýká Martin Vašíček. Na začátku jeho podnikání byla zahrádka, kterou si pořídili s partnerkou a marmelády a omáčky, které si vyráběli z vypěstovaných surovin. Zásobovali jimi I přátele a sousedy a nakonec koníček překlopili do byznysu.
Oba podnikatelé se shodují v tom, že pokud jejich výrobek získá známku Regionální potravina, přináší to prestiž a pro zákazníka je to zárukou kvality. Konkurence je přitom vysoká. „Každý rok posíláme minimálně dva produkty do soutěže do různých kategorií a je skvělé, že jsme to ocenění dokázali získat čtyřikrát,” prozrazuje Robert Chlebiš.
Jako nejvyšší benefit vnímají oba i to, že Státní zemědělský intervenční fond si znovu ověřuje kvalitu u oceněných výrobků. Navíc malým výrobcům pomáhají a radí a vždy je posunou o kus dál. „To, co holky ze ZIFu pro nás dělají je fantazie. A já jsem vděčný za to, že státní peníze jdou zpátky na podporu těch lokálních výrobců,” dodává Robert Chlebiš.
Jak obstát ve velké konkurenci a zachovat si hodnoty značky? Poslechněte si celý Forbes Brandvoice podcast s Robertem Chlebišem a Martinem Vašíčkem.