skip to main content
Byznys

Ne Nemléku. Zavedená značka musela změnit název, majitelé jsou optimističtí

Amálie Koppová a David Balcar rozjeli výrobu podomácku dělaných rostlinných mlék v roce 2016. Z pár lahví a jednoho stánku na pražské náplavce se brzy stala nejznámější česká firma vyrábějící rostlinné alternativy mléčných výrobků – s jedenácti tisíci prodanými kusy týdně a ročním obratem devatenáct milionů.

Momentálně se ale v Nemléku krom dvoutřetinovému snížení tržeb kvůli pandemii museli vypořádat se změnou názvu. Ten původní totiž nevyhovoval evropské legislativě, podle které označení „mléko“ patří výhradně výrobkům živočišného původu. A to zavedená značka Nemléko, která „dojí“ mléko z mandlí nebo máku, nesplňuje.

Zákon totiž nepřipouští ani různé hrátky s názvy, kdy je slovo mléko nějak zaobaleno, ačkoli v tomto případě dost jasně. Nemléko se tak muselo přejmenovat. Nový název? Optimistic.

Reklama

Oba majitelé ale vnímají změnu názvu značky i během krize jako pozitivní.

„Když jsme v roce 2016 začali vyrábět naše první mandlové mléko, tušili jsme, že spousta lidí bude zmatených, nebo si to alespoň budou myslet o nás. Název Nemléko byl jeden z prvních nápadů a nakonec jsme ho z těch desítek dalších návrhů vybrali proto, že nám přišel nejjasnější – mandlové mléko přece není mléko,“ vzpomíná Amálie Koppová.

„Dojíme mandle, říkali jsme tenkrát. K mléku jsme se přirovnávali jen proto, že bylo jasnější vysvětlit způsob využití jeho rostlinné alternativy. V té době jsme věděli, že se slova jako mléko nebo jogurt smí používat pouze pro ‚tekutinu vylučovanou mléčnou žlázou savců‘ a že obal nesmí spotřebitele klamat,“ popisuje tehdejší uvažování. Nemléko s označením „vegan – bez mléka“ oběma přišlo jako jasné řešení.

Reklama

Před dvěma lety se však neoficiálně dozvěděli, že název už se na úřadech probíral, ale bude se řešit, až pokud přijde udání. To také zanedlouho přišlo a letos v červnu dostali od Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařízení název změnit.

Už se nepotřebujeme vymezovat.

„Na inspektorátu se k nám chovali vstřícně, dostali jsme tři měsíce na to, změnu provést na online platformách a vypotřebovat všechny vyrobené etikety. Nový název Optimistic jsme měli v záloze už delší dobu, ale pro naši plánovanou nadznačku Optimistic foods, pod kterou bychom v budoucnu sjednotili všechny naše produkty,“ vypráví Kappová a baví ji, že plno lidí používá výraz nemléko jako označení celé kategorie rostlinných nápojů.

„Tohle ustálení nám dělá radost. Nám název posloužil perfektně, pomohl vysvětlit, o co se jedná. Teď už se ale nepotřebujeme tím ‚ne‘ vymezovat a nezbývá nám nic jiného než být optimističtí. Optimistic foods neboli optimistické jídlo pro nás znamená, že rostlinná strava je jídlo budoucnosti.“

Z okolí dostali spoustu otázek, proč proti rozhodnutí úřadu nepodali odvolání a nešli do soudního sporu. Nad tím prý ale ani chvíli nepřemýšleli – čas, energii a peníze, které by to stálo, chtějí raději věnovat do rozvíjení nové značky a dalších produktů, které budou nenapadnutelné, a navíc se s nimi půjde i lépe prezentovat na zahraničním trhu, kam se v blízké době chystají.

Reklama
Reklama