Nejočekávanější tuzemská výroční zpráva, respektive ročenka, je venku. Titul z dílny PPF začíná tradičně formou, nikoli obsahem. Renáta Kellnerová se totiž poměrně netradičně hlásí o byznysové slovo.
Hned na prvních řádcích připomíná odkup podílů minoritních akcionářů Ladislava Bartoníčka a Jeana-Pascala Duvieusarta, čemuž předchází konstatování, že „ve vztahu k PPF zaujala rozhodnější přístup“. Jinými slovy: stará garda PPF opustila i na popud konečných vlastníků.
„I když tedy rozhodování z pohledu akcionářů spočívá nyní zejména na mých bedrech, mohu se naštěstí opřít o svou rodinu a své nejbližší. Naplňuje mě proto radostí, že další generaci Kellnerových není osud PPF lhostejný. To mě přivádí ke druhé zásadní události loňského roku – vzniku rodinného holdingu Amalar, který byl vyústěním společných úvah o budoucím řízení PPF,“ uvádí Kellnerová.
Zmíněný holding vznikl na podzim a jeho součástí jsou Jiří Rusnok, Bohdan Pomahač, Magdalena Souček a samozřejmě také současný partner Renáty Kellnerové, investor a právník Tomáš Otruba. Amalar v čele s Kellnerovou má nyní na směřování a chod PPF zásadní vliv.
Nejbohatší Češka každopádně neopomíjí ani Jiřího Šmejce, který v červnu oslavil dva roky ve funkci CEO, a s nímž si novou strategii PPF vytyčili v tandemu. Šmejc mimochodem při nedávném setkání s médii řekl, že nenastala situace, kdy by něco doporučil a rodina řekla „ne“.
Ona vytyčená strategie pak ve zkratce spočívá v setrvávání v segmentech, v nichž již nejmocnější česká finanční skupina je, a také v orientaci na Západ, kam tu a tam podnikne výpad.
Konkrétně Kellnerová zmiňuje telekomunikace, média, finanční služby a e-commerce. „Mám za to, že trpělivé rozvíjení stávajících aktiv je přístup, který může v dalších letech PPF přinášet stabilní zisky v rychle se měnícím světě.“
Následná slova pak potěší všechny fanoušky novodobé byznysové historie. Renáta Kellnerová totiž píše, že by si „velmi přála, aby PPF neztratila svou schopnost vidět investiční příležitosti tam, kde je jiní nevidí.“
Přesně tohle byl dlouhá léta claim, který na vás svítil po příchodu na webové stránky Penty. Zdali tím nejbohatší Češka míní již něco konkrétního, co trh překvapí jako před třemi lety, kdy skupina vstoupila do světa jachtingu, je otázka s nejasnou odpovědí.
Na co je však odpověď jasná, jsou finanční výsledky známé již od května. PPF loni vydělala v čistém 1,45 miliardy eur, což loňský výsledek převyšuje o více než 780 procent.
„Dařilo se nám napříč firmami. Dá se říct, že více než pět set milionů eur je telco a více než pět set milionů eur jsou finanční služby. Jako one-off se tam samozřejmě podepsaly prodeje aktiv Home Creditu na Filipínách a v Indonésii,“ vysvětlil na dřívějším setkání s médii Jiří Šmejc.
Jeho úvodní slovo v aktuální ročence následuje. Jeden z nejbohatších Čechů si pochvaluje prodej asijských částí Home Creditu nebo vstup do InPostu, což má být růstová investice a náhrada právě za Home Credit. „Zvláštní zmínku si určitě zaslouží vytvoření společného podniku s telekomunikačním gigantem e&. Jedná se o jednu z největších transakcí v historii PPF,“ komentuje obchod o hodnotě převyšující dvě miliardy eur.
„Pokud bych měl dnes shrnout současnou situaci skupiny jednou větou, řekl bych, že se nachází v dobré kondici a je dobře připravena čelit novým výzvám, které budoucnost bezpochyby přinese,“ uzavírá Šmejc.