Existuje obchodní model, který běžnému cestovali nepřijde na oči. Bez něj by ale globální letecký průmysl nefungoval. Podniká v něm i Gediminas Žiemelis, považovaný za nejbohatšího člověka Litvy. Jeho konglomerát Avia Solutions Group půjčuje firmám po celém světě letadla. A rozjel byznys i v Česku.

Globálně provozuje Žiemelisova firma 214 letadel s dvanácti různými osvědčeními letového provozovatele. Je to, jak ostatně v rozhovoru pro Forbes vysvětluje, pro jeho byznys nezbytné. Dovolenková sezona se totiž v různých částech světa liší. Své kapacity tak může Avia Solutions Group podle potřeby přesouvat.

„Celá skupina pracuje tak, abychom byli hlavním dodavatelem kapacit pro letecké společnosti ve chvílích, kdy to potřebují,“ říká o svém byznysu Litevec, kterému tamní magazín Top500 spočítal jmění na téměř 2,5 miliardy eur. V našem žebříčku českých miliardářů by ho zařadilo na osmé místo.

Ve skupině máte přes tři stovky společností, všechno ale funguje v rámci jednotné business case. Co přesně tedy děláte?

Náš byznys je založený na turistických sezonách v různých částech světa. Cílem je poskytnout služby leteckým společnostem v době největšího vytížení. Provádíme kompletní operační servis leteckým společnostem, od nájmu letadla přes vlastně úplně všeho, co pro provoz potřebují. S jedinou výjimkou: neprodáváme letenky. Lze nás vnímat jako leteckou společnost beze jména pro toho, kdo letenky prodává.

Který segment je podle vás z hlediska profitu nejpodstatnější?

To se dá těžko říct, protože naše firmy jsou na sebe vertikálně navázané, fungují v závislosti jedna na druhé. Pokud provozujete velkého leteckého dopravce, potřebujete velké servisní zázemí. Pokud zaměstnáváte velké množství pilotů, musíte mít vybudovanou infrastrukturu pro jejich výcvik a trénink.

Naše tři stovky společností jsou tím pádem velmi provázané. Sedmdesát našich společností poskytuje služby třetím stranám, zatímco zbývajících třicet jim pomáhá fungovat. Takže vám nemohu říct, že ta či ona část našeho byznysu je důležitější. Celá skupina pracuje tak, abychom byli hlavním dodavatelem kapacit pro letecké společnosti ve chvílích, kdy to potřebují.

V Česku působí dvě vaše firmy: KlasJet a Smartlynx. Čím se zabývají?