Ačkoli v počtu vyrobených aut padají rekordy, automobilky hodlají v příštích několika letech rušit pracovní místa. Koncern Volkswagen jich do konce roku 2030 plánuje zrušit přes 35 tisíc, což je téměř dvanáct procent ze všech zaměstnanců. Automobilka Audi, která pod koncern patří, mluví o rušení 7500 pracovních míst v Německu a Škoda Auto počítá se snížením počtu pracovních míst o patnáct procent do roku 2028.
Audi přišla se zprávou o rušení míst v pondělí, den před zveřejněním svých ne příliš pozitivních hospodářských výsledků za minulý rok.
„V době velkých změn táhnou vedení podniku a závodní rada za jeden provaz,“ uvedl generální ředitel Audi Gernot Döllner. „Touto dohodou posilujeme svou konkurenceschopnost a připravenost na budoucnost,“ dodal.
Opatření mají vést ke zvýšení produktivity, rychlosti a flexibility. Tímto odůvodňuje Xavier Ros, člen představenstva pro lidské zdroje, rušení pracovních míst. Po celém světě zaměstnává Audi přes 87 tisíc lidí, jen v Německu se jedná o 54 tisíc zaměstnanců. Avizované zrušení 7500 německých míst tak představuje necelých čtrnáct procent z dosavadního čísla.
V úterý automobilka zveřejnila své hospodářské výsledky za minulý rok. Po zdanění jí klesl zisk o třetinu na 4,2 miliardy eur, tedy zhruba 105 miliard korun. Firma uvedla, že letošek by měl být lepší. Zisk jí přitom klesá už druhým rokem.
„Abych to shrnul, udrželi jsme Audi na správné cestě uprostřed napjaté geopolitické a ekonomické situace a uzavřeli rok na finančně zdravých základech,“ uvedl finanční ředitel společnosti Audi Jürgen Rittersberger. Čísla se týkají nejen přímo značky Audi, ale i značek, jako je Bentley, Lamborghini a Ducati, které pod skupinu Audi patří.
Počty redukuje Škodovka i Hyundai
Šéf automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer v únoru prohlásil, že Škoda Auto sníží počet svých zaměstnanců o dvacet procent. Později automobilka jeho vyjádření zmírnila a uvedla, že se snižování stavů týká pouze kmenových zaměstnanců, kteří se přímo nepodílejí na výrobě.
„Počet pracovních míst v nepřímé oblasti bude do roku 2028 snížen o patnáct procent ve srovnání s rokem 2024, zároveň bude pět procent reinvestováno do nových strategických oblastí. Tyto kroky nebudou mít vliv na zaměstnance v přímé oblasti,“ uvedla firma a dodala, že i přes rušení některých pracovních míst jiná přibydou, například v oblasti IT nebo vývoji motorů.
I přes rušení míst má Škoda Auto Group kladné výsledky hospodaření. Za minulý rok dosáhla rekordních tržeb – 27,8 miliardy eur a zákazníkům po celém světě dodala přes 920 tisíc vozů, což představuje meziroční nárůst o necelých sedm procent.
Největší tuzemské automobilce výrazně vzrostl i provozní zisk. Ten loni dosáhl hodnoty 2,3 miliardy eur, v přepočtu 57,4 miliardy korun, což bylo o 27,8 procenta více než loni.
O redukci počtu zaměstnanců mluvila v prosinci i automobilka Hyundai. Na letošek plánovala snížit rychlost výrobní linky a redukce se měla týkat sta zaměstnanců. „Nechystá se ale propouštění. Bude se to dít nějakou přirozenou fluktuací a snížením počtu agenturních zaměstnanců,“ řekl mluvčí závodu Petr Michník. Na konci minulého roku měl závod asi 3100 zaměstnanců, dalších 8700 pracovalo pro jeho přímého dodavatele.
Tyto kroky zdůvodnili ekonomickou situací ve světě a nejistotou v oblasti poptávky po elektromobilech. „Uvidíme, jaká bude aktuální poptávka, jaká bude realita, ale nezáleží jenom na poptávce samotné, ale i na tom, jak se nám podaří skloubit poptávku s emisními limity,“ řekl Michník.
Rušení v mezích „sociální udržitelnosti“
Audi i Škoda Auto se svými kroky jen připojily ke koncernu Volkswagen. Ten v prosinci minulého roku oznámil, že zruší 35 tisíc pracovních míst. Propouštět však nebude. Spoléhají na odchod zaměstnanců do důchodu. Celkově pro koncern pracovalo na konci předminulého roku asi tři sta tisíc lidí, pro samotný Volkswagen 130 tisíc.
Úsporná opatření avizovalo vedení Volkswagenu už před časem. Odůvodnili je klesající poptávkou i konkurencí, která sílí zejména v Asii.
Loni klesl Volkswagenu čistý zisk téměř o třetinu. Odbyt klesl o 2,3 procenta na 9,027 milionu vozů a lišil se kontinent od kontinentu. Zatímco ve Spojených státech se odbyt zvýšil, v Evropě stagnoval a v Číně se propadl o deset procent.
Méně lidí, více aut
I přes rušení pracovních pozic mají české automobilky rekordy v počtu vyrobených vozidel. Za loňský rok se jich podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobilo téměř 1,5 milionu, tedy o 3,9 procenta více než v roce 2023. Valná většina přitom mířila na zahraniční trh, v Česku zůstalo jen něco málo přes sto tisíc osobních aut.
Dvě třetiny aut v Česku vyrobila automobilka Škoda Auto, pětinu nošovický závod Hyundai a o část se postarala výrobní linka Toyota.
Roste však obliba elektroaut. Podle Centra dopravního výzkumu se k datu letošního února pohybovalo na českých silnicích téměř čtyřicet tisíc osobních bateriových elektromobilů. Nejprodávanější byl model Škoda Enyaq.
Evropský automobilový průmysl se potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily.