Vášeň. Pro krásná auta. Pro řev motoru a vůni benzinu. Pro adrenalin, kdy driftujete na zamrzlém jezeru pod polární září. Pro rychlost, která vás zarazí do sedačky na závodním okruhu, kde se prohánějí formule 1. Pro cesty na místa, které vám svou nádherou vyrazí dech.
Taková vášeň zrodila před šesti lety cestovní agenturu Ricard & Bonette s nadějí, že v tom nezůstane sama. Byznys staví na nadšených řidičích, na milovnících motorsportu, na těch, co jsou nároční a mohou si ji dovolit. A zatím se to vyplácí. Pandemie sice agentuře její rozvoj zbrzdila, teď už ale zase nabírá na rychlosti, která pomalu roste. A klienti přibývají. Pomohlo i to, že do ní investorsky vstoupil i Jiří Mareš, miliardář a menšinový vlastník LiveSportu.
Ač cestovní agentura, nečekejte, že vás zaveze na pláž a nechá vás týden se smažit na slunci. Tady staví na zážitku, a ten musí být silný a příjemný a hlavně spojený s autem. Ať už vlastním nebo půjčeným. „Automobil byl stvořený pro to, aby lidem dával svobodu, komfort. A s námi mohou zažít to, co by si třeba nikdy sami nezařídili, podívat se na místa, o nichž ještě neslyšeli,“ říká Vladan Hájek, jeden ze tří majitelů agentury. Spoluzakládal ji s Jakubem Hanusem, s nímž se poprvé setkal před patnácti lety. „Propojil nás tehdy kamarád. Vladan právě rozjížděl půjčovnu luxusních aut a získal zastoupení pro Českou republiku a východní Evropu a hledal někoho, kdo by se o to staral,“ vzpomíná Jakub Hanus. „Já o těch autech nic moc nevěděl, ale Vladan mě ujišťoval, že si to zamiluju, jakmile sednu do prvního porsche,“ dodává. A to se stalo. Už v okamžiku, kdy představoval luxusní vůz klientovi, zjistil, že auta nejsou jen dopravním prostředkem, ale také zdrojem emocí a vášně.
Po čtyřech letech se Jakub Hanus přesunul do centrály společnosti ve Švýcarsku, kde začal vymýšlet pro klienty i cesty, na které se s půjčeným vozem vydat. Postupně přišel nápad organizovat výlety, individuální i skupinové. „Ženě se ve Švýcarsku úplně nelíbilo, a když se nám narodil syn, tak jsme se přesunuli zpět do Prahy. Rozhlížel jsem se, co dál a potkal se znovu s Vladanem. A jeho napadlo přenést to, co jsem dělal ve Švýcarsku, do Čech. A tak jsme založili agenturu,“ prozrazuje.
Založit agenturu bylo snazší, než vymyslet jméno. Nemělo být prvoplánové, mělo znít mezinárodně, ideálně s příběhem v pozadí. Trvalo tři týdny, než se zrodila první část názvu – podle závodního okruhu Paul Ricard nedaleko francouzské Marseille, a následně i druhá. Ta odkazuje na jeden z nejkrásnějších průsmyků v této zemi – Col de la Bonette.
První výlety byly čistě lifestylové. Vycházely z toho, co dvojice partnerů uměla – pronájem aut, luxusní restaurace, hotely. „První dva, tři roky se nám dařilo, pak přišla pandemie a s ní i stopka hromadných akcí, a tím pádem stopka pro nás. Naštěstí jsme získali loni za partnera Jirku Mareše, který se zúčastnil jedné z našich akcí a zalíbilo se mu to,“ přibližuje Vladan Hájek.
Jiří Mareš má slabost hlavně pro značku porsche, s nímž se účastnil I několika eventů pořádaných přímo automobilkou. “Pamatuji si, že jsem si nejdříve myslel, že Ricard&Bonette je zahraniční firma. Potkali jsme se v Nice, kde jsme si padli do oka a dohodli se na možném partnerství. Od té doby už jsem s nimi byl na několika akcích a užívám si to. Je to skvělý relax, člověk vypadne od každodenních starostí a vše dostane naservírované na zlatém podnosu,” chválí.
A právě to je přidaná hodnota, kterou podle něj agentura nabízí a jeden z důvodů, proč do ní investorsky vstoupil. “Jsem pořád na straně zákazníka. Ale do chodu mluvím. Jednou za čas se všichni sejdeme a já jim řeknu, co by se mohlo zlepšit, co by mohlo být ještě jinak,“ přiznává.
Kromě pohledu zevnitř je jeho role nenahraditelná i v tom, že dokáže přivést nové klienty. A ti zase příště přivedou ty své a počty tak přirozeně narůstají. A přibývají i akce. Od těch menších sportovních jízd po větší. Třeba den strávený na Red bull ringu, nebo jednodenní driftovací kemp v Rakousku. Jak se zvyšuje náročnost, jde nahoru i cena.
Nejdražší zážitkem je pětidenní výlet s vypůjčenými supersporty v Monaku, zkombinovaný účastí na velké ceně Monaka Formule 1 a pobytem na luxusní jachtě. Taková cesta vyjde na 252 tisíc korun pro jednoho. V říjnu pak ještě za cenu o třináct tisíc vyšší chystá agentura pětidenní VIP pobyt v americkém Austinu, kde klienti zažijí atmosféru Grand Prix Formule 1 v USA. „V plánu máme každý rok přidat dvě akce, teď je velmi populární F1, takže určitě nabídneme víc balíčků na ikonických okruzích. Naší přidanou hodnotou je časová flexibilita, klienti mohou přijet, kdy chtějí, dostanou i na výběr alternativní menu, osobní přístup, na okruzích máme delegáta, takže je to víc osobní a oni mají pocit, že jsou v rodinném kruhu,“ upozorňuje Jakub Hanus.
A za sebou má agentura i první akci, kdy na zážitkovou jízdu vyrazili klienti ve svých vlastních vozech. Čekalo je pět zemí – Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Itálie, Rakousko a Německo. Skupinka deseti aut sjížděla nejkrásnější alpské průsmyky. „Od začátku jsme to chtěli pojmout tak, že bez ohledu na to, co má klient v garáži, přesto si může splnit sen,“ podotýká Vladan Hájek.
A ten si plnili, většina v porsche, mercedesu nebo ferrari. Výhodou takové cesty je, že se nemusí o nic starat. Na začátku dostanou všichni řidiči vysílačku, pomocí které pak komunikují s doprovodným vozidlem. Jedno jede vepředu, druhé vzadu. Důvod je jednoduchý – upozorňovat na dopravu na silnici. „Varujeme třeba před nepořádkem na silnici, zároveň hlídáme, aby bylo bezpečné předjíždění, radíme, jak si najet do zatáčky, kde zpomalit, kde je možné zrychlit,“ popisuje Jakub Hanus.
Na to je potřeba zkušený instruktor, který má přirozenou autoritu a dokáže ostatní řidiče rychle proškolit. A když se chová klient příliš nebezpečně, může jeho výlet skončit. „Už na počátku je seznámený s tím, že bezpečnost je pro nás na prvním místě. Při druhém neuposlechnutí máme právo jej z akce vykázat,“ podotýká. „Po té první zkušenosti víme, že je dobré skupinky rozdělit na dvě. Na tu dynamičtější, a pak tu, kde se klienti chtějí více kochat a jízdu si vychutnávat. Poprvé jsme měli i víc aut, protože jsme chtěli uspokojit všechny klienty, kteří projevili zájem. Ale ideální počet je tak skupinka šesti vozů,“ připouští Jakub Hanus.
Připravit takovou akci není vůbec jednoduché. Většinou se chystá už půl roku dopředu. Zvláště pro alpské průsmyky je potřeba najít volný termín. Nejvyšší pasy, kterými se projíždí, se otevírají většinou po 10. červnu a zavírají kolem patnáctého října. Pak už jsou kvůli sněhovým podmínkám nesjízdné. „Musíte vybrat hotely, restaurace. My hledáme místa, která nejsou tak úplně známá, ale přesto mají genius loci. Naši klienti, na které cílíme, jsou většinou velmi zcestovalí, ikonické a populární hotely znají, takže je musíme umět překvapit něčím, co je nadchne. Nikdy je nezavádíme tam, kde to nemáme vyzkoušené a kde jsme předtím nebyli sami.“
I samotný výběr restaurací je věda. Musí být vhodně situované na trase, aby k nim dorazil klient přesně v tu chvíli, kdy už je třeba po dvouhodinové cestě přes Alpy za volantem unavený. „Vybíráme restaurace oceněné michelinskou hvězdou anebo takové, které kromě jídla ohromí i atmosférou. A to samé platí i u hotelu. Aby, když k němu zákazník dorazí, byl připraven welcome drink, aby měl možnost dojít si třeba do spa, na masáž, anebo využít termálních lázní přímo pod alpskými vrcholky,“ přibližuje Jakub Hanus. To ocenil i Jiří Mareš. „Když se z bazénu díváte na ty kopce, jak se nad nimi přelévají mraky, je to úžasný zážitek. Navíc ještě možnost, že si kdykoli ten průsmyk můžete vyjet znovu a sami, to je další bonus.“
Čtyřdenní výlet ve vlastním voze all inclusive vychází na 58 tisíc korun, pokud jde o cestu ve vypůjčených supersportovních autech poslední generace, pak jde o částku kolem 160 tisíc korun. Organizačně je nejnáročnější naplánovat cestu spojenou s účastí na Grand Prix Formule 1 v Monaku. Minimálně rok dopředu je nutné místa rezervovat a vše ve sto procentech předplatit, částky se mohou pohybovat až kolem tří milionů korun. I proto si od klientů bere agentura minimálně pětadvacetiprocentní zálohu s tím, že celý zbytek uhradí pět měsíců před akcí.
Do budoucna počítají partneři s tím, že zařadí do výběru i jízdu hybridními a elektrickými vozy. Plány jsou velké i v samotné nabídce míst, kam chtějí zákazníky ještě vzít. „Chtěli jsme přejezd Gruzie v porsche SUV, ale kvůli současné politické situaci to musíme odložit. Vymýšlíme i adrenalinovější akce a chceme se dostat i k zahraničním klientům,“ dodává Jakub Hanus.
Investice do agentury vyšla všechny tři partnery na vyšší jednotky milionů korun. Od začátku se podle Vladana Hájka snaží, aby podnikali efektivně a zdravě. Momentálně pracují na konverzi z agentury na cestovní kancelář a cíl je, aby se dostali k ziskovosti deseti procent z obratu. Ten byl loňský rok deset milionů korun, letos se blíží čtrnácti milionům. „Nemáme žádnou vizi, chceme jen, aby firma zdravě rostla. neříkali jsme si, kde musíme být za pět, deset let. Když se dostaneme v horizontu pár let k obratu padesáti milionů korun, tak si řeknu, že jsme frajeři,“ doplňuje Vladan Hájek.
Všichni tři ví, že nejsou agenturou, kterou si může dovolit každý a ani se tím netají. Svou nabídkou se zaměřují právě na ty klienty, pro něž je největším luxusem čas a za to, že jim ho někdo ušetří, jsou ochotni zaplatit. Potvrzuje to i Jiří Mareš. „To, že vám někdo zařídí ubytování, jídlo, naplánuje cestu a na vás už je jen to si to užít, to je to nejlepší. Zvlášť, když jste pracovně vytížení. A pokud se u toho můžete ještě něco naučit, třeba driftovat na zamrzlém jezeře ve Švédsku, tak mě to baví o to víc,“ uzavírá společník Ricard & Bonette.