Máte rádi světový design, máte rádi různé světové výrobce nábytku, máte rádi historii? Pak by vás tahle zpráva neměla minout. Obsahuje 90 minut čisté designové krásy.
Švýcarská značka Vitra, která už víc než 30 let provozuje své vyhlášené Vitra Design Museum, natočila celovečerní dokument nazvaný Chair Times: A History of Seating. Ukazuje dějiny designu židle a její historický vývoj v nejrůznějších koutech světa. Jde o osobitý průřez tvorbou většiny předních světových výrobců v nejrůznějších historických érách.
Vitra využila rozsáhlý archiv muzea, z něhož po pečlivém výběru kurátorů vzešlo 125 židlí navržených a vyrobených různými značkami všude po světě v posledních dvou stoletích. Židle z dob empíru, křesla z biedermeieru, lenošky z doby druhého rokoka a romantismu, kubistické stoličky… až po současný 3D tisk.
Film může dočasně zhlédnout každý milovník světového designu a historie – Vitra ho během koronavirové pandemie zpřístupnila všem příznivcům zdarma.
„Židle jsou důležitým historickým artefaktem. Reprezentují módní trendy, ale i styl a potřeby našich předků. Reflektují vývoj technologií, materiálů, dekorativnosti. Jsou portrétem svých uživatelů i designérů, jsou otiskem doby,“ říká o víc než dvousetleté přehlídce nejkrásnějších světových židlí Nora Fehlbaum, spolumajitelka společnosti Vitra.
Značku Vitra založili v roce 1950 její prarodiče, vedení pak převzal její otec a strýc. Dnes řídí Vitru ona a má celkem jasnou představu, kam tuhle designovou legendu posunout v novém tisíciletí.
Loni jsme se s Norou Fehlbaum setkaly u příležitosti říjnové přehlídky Designblok, kde Vitra představila jednu ze svých novinek. Přečtěte si rozhovor, který vyšel ve Forbesu 11/2019:
Neděláme trendové věci
„Kanceláře se mění, způsob práce se mění, naše životy se mění. Rychleji, než jsme si kdy dokázali představit. Náš úkol je umožnit flexibilitu. Doma i v práci. Dělat životy příjemnější v kanceláři i mimo ni,“ říká současná CEO značky Vitra.
Pro Noru Fehlbaum přitom zdaleka nejde o první návštěvu Prahy – v Česku, kde Vitra působí právě 20 let, má firma velký showroom a považuje ho za důležité centrum celého středoevropského regionu. „Jsme s naším týmem v Praze mimořádně spokojeni, dělají skvělou práci, jsou aktivní a mají výborné výsledky. Jezdím sem za nimi, kdykoli mi to čas dovolí, mám Prahu moc ráda,“ chválí Nora Fehlbaum tým v čele s Jiřím Zavadilem, když se ve chvilce klidu posadíme na sedačky uprostřed instalace značky Vitra.
„Koncept Soft Work je naším zcela novým produktem, na kterém jsme s Jayem Osgerbym, Edwardem Barberem a celým týmem pracovali několik let. Zdráhám se proto říkat, co je a co není design Vitra. Neděláme trendové věci. To ani nejde, pracujeme s dlouhodobými výzkumy, mnoho času věnujeme vývoji. Sledujeme socioekonomické trendy spíš než ty módní. Děláme pak takové věci, které vyhovují novým, měnícím se požadavkům moderních současných kanceláří, včetně těch nejdynamičtějších firem na světě. Zároveň se lidem snažíme vylepšit i domácí prostředí, soukromý interiér, protože jedno s druhým stále víc souvisí. To je naše práce,“ usmívá se elegantní blondýnka v tmavých šatech originálního asymetrického střihu, prozrazujících její uměleckou povahu.
Vitra je její život, celá její rodina, a není to žádné klišé. „Vyrostla jsem v tom, Vitra je mou součástí od nejútlejšího dětství, vždycky byla kolem mě a taky vždycky bude. Je pro mě zcela přirozené pokračovat v tom, co začali moji předkové,“ říká Nora dnes. Společnost, kterou v roce 1950 založili její dědeček a babička, Willi a Erika Fehlbaumovi, později dále rozvíjel i její otec Raymond a jeho bratr Rolf.
Vitra se už od 50. let profilovala jako jedna z nejinovativnějších firem svého oboru na světě. Postupně začala spolupracovat i s renomovanými designéry, jejichž práce pro Vitru jsou i po desítkách let považovány za kultovní: připomeňme dílo Charlese a Ray Eamesových či slavnou židli Panton Chair, navrženou dánským designérem Vernerem Pantonem a vytvořenou z jednoho kusu plastu ve tvaru písmene S.
Vitra tento model představila v roce 1968 na veletrhu IMM v Kolíně nad Rýnem a dodnes, i po 50 letech, patří Panton Chair v moderní variantě k bestsellerům značky.
Švýcarský brand nespolupracoval během uplynulých dekád jen s proslulými designéry, ale i s nejslavnějšími architekty, jak se mohou přesvědčit návštěvníci Vitra Campusu, sídla společnosti v německém Weil am Rhein. Legendární Vitra Design Museum, které společnost otevřela v listopadu 1989, pro ni navrhl a postavil Frank Gehry a šlo tehdy o jeho první realizaci v Evropě.
Později s Vitrou spolupracovala třeba Zaha Hadid nebo japonský architekt Tadao Andó. A ať dnes navštívíte německý Bundestag, Tate Modern v Londýně, Centre Pompidou v Paříži, centrálu Deutsche Bank ve Frankfurtu, nebo třeba letiště v Dubaji, všude najdete zařízení a design této značky.
„Dvě předchozí generace naší rodiny udělaly v uplynulých téměř 80 letech fantastickou práci – pro design, pro vývoj, ale i v oblasti vzdělávání a inovací,“ říká hrdě Nora Fehlbaum. „Můj úkol je chránit jejich odkaz a dál ho rozvíjet. Udržet, co je úspěšné, ale také mít odvahu pustit se do všech nových výzev, které moderní doba přináší,“ popisuje. S tím souvisí i neustálá komunikace se zákazníky.
Vitra má dnes přímé zastoupení v téměř 20 zemích světa od Evropy přes Čínu, Indii a Japonsko až po Mexiko a Spojené státy, k dostání je samozřejmě v desítkách dalších. „Cestování je důležitou součástí mojí práce. Baví mě to. Mám ráda osobní kontakt nejen s našimi lokálními týmy, ale právě i s koncovými zákazníky. Když se s lidmi setkáváte, když víte, jak pracují, můžete víc vyjít vstříc jejich potřebám,“ vysvětluje a hned přidává několik postřehů.
„Snad nikdy se uvažování majitelů a šéfů velkých firem nestáčelo k pracovním rutinám jejich zaměstnanců tolik jako teď. A ještě snad nikdy tolik nepřemýšleli právě o tom, jak mají jejich kanceláře vypadat, aby jejich lidem vyhovovaly. Protože spokojený zaměstnanec, jemuž se v jeho kancelářském prostředí dobře pracuje, je dnes důležitější než kdy dřív. Zdá se mi, že dříve byl pro velké firmy hlavní jejich zákazník. Dnes je to víc a víc také jejich zaměstnanec. Produktivita práce je zásadní, abyste měli dobré výsledky, spokojené zaměstnance prostě potřebujete. A stejně tak potřebujete kancelář, která odpovídá současným požadavkům. Firmy jsou teď v tomto směru mnohem agilnější,“ je přesvědčena Nora Fehlbaum.
„Vidíme to všichni kolem sebe, u své vlastní práce. Dřív byl hlavním místem pracovní stůl, tam jste měli pevný počítač, monitor, nějaký kontejner s dokumenty, skříňku s osobními věcmi. Dnes už to tak nefunguje. Kanceláře jsou mnohem flexibilnější, lidé mají notebooky spíš než pevné počítače, každý může pracovat tam, kam si zrovna sedl, kde má klid a cítí se příjemně. Lidé navíc mnohem více než dříve pracují v týmech. Zrychlily se porady, mítinky, zrychlila se práce malých týmů,“ upozorňuje Nora Fehlbaum.
„Vyžaduje to dlouhé diskuse nejen s klienty, ale pak znovu i s designéry a architekty. A taky to není levné. Ale když pak vidíme výsledek, stojí to za to. Nejen proto, že vytvoříme krásnou věc, ale cítíme, že je naše práce relevantní, že dává smysl. Když reálně měníme věci k lepšímu a vidíme, že má naše práce pozitivní dopad na lidi, je to potom samozřejmě ohromná motivace pro další projekty.“
Byla to ostatně také Nora, pod jejímž vedením Vitra před časem spustila svůj vůbec první online shop i několik nových velkých kamenných obchodů od Tokia přes Antverpy až po Helsinky. „Vím, že se zejména luxusní značky dlouhá léta své přítomnosti ve virtuálním prostoru bránily. Jednu dobu byl internet pro luxusní branži skoro sprosté slovo,“ vybavuje si.
„Všichni ale musíme pochopit, že taková je dnešní doba. Takhle dnes lidé nakupují. Ať už jde o luxusní módu, o hodinky, nebo třeba o designový nábytek. Samozřejmě, lidé si pořád rádi zajdou do obchodu, prohlédnou si produkt osobně, dotýkají se ho, přivoní si k němu. Ale úplně stejně na něj klidně jenom kliknou z pohodlí svého obýváku a nechají si ho dovézt. Chování zákazníků se v uplynulých pár letech výrazně změnilo. Tomu se musíme přizpůsobit, nemá smysl před tím zavírat oči,“ říká Nora Fehlbaum a přiznává, že je fanynkou nových technologií a online prostředí včetně sítí jako Instagram má ráda.
„Jsem za tyhle platformy vděčná. Umožňují nám nejen ukazovat konkrétní produkty v reálném čase, ale i připomínat náš příběh.“
Vitra zůstává v rodinných rukách a tak to prý bude i nadále. „Firma je krásná i tím, že je naše. Kdo by takové práci řekl ne? Je to i věc odpovědnosti a respektu k našemu rodinnému dědictví. Když máte věci pevně ve svých rukou, máte výhodu. Děláme dlouhodobá rozhodnutí, můžeme o nich přemýšlet. Nejsme pod tlakem akcionářů, investorů ani bank. A ta vášeň, kterou do toho vkládáme, je pro nás všechny úplně samozřejmá. Pro rodinu přece člověk vždycky dělá nejvíc.“
Kompletní rozhovor si můžete přečíst ve Forbesu 11/2019.