Jen málokterá firma na světě dělá svým akcionářům takovou radost a poutá takovou pozornost jako Tesla Motors. Výrobce nejžádanějších elektromobilů současnosti, který má zatím na trhu sedan Model S a brzy by k němu měl přidat SUV Model X, nese i českou stopu. Na designu interiéru aut pracuje inženýr Otto Fabri, rodák z Karlových Varů, kterému v žilách koluje i maďarská krev.
Když před pár dny mluvil o práci a životě v Silicon Valley na pozvání vývojářské společnosti STRV, o které jsme psali zde, poslouchal ho plný sál Slovanského domu. Tady je výběr toho nejzajímavějšího, o čem Fabri mluvil:
O elektromobilu Tesla
Já osobně ho nemám, ale už dlouho si ho chci pořídit. Když jsem přišel do Spojených států, tak se ještě Model S neprodával. Tak jezdím V8 Camaro, přece jenom jsem fanoušek silných amerických a italských aut. Ale moje příští auto bude buď elektromobil, nebo hybrid.
Čtěte také: Zmizte odsud a dalších 12 rad od Romana Staňka, nejúspěšnějšího Čecha v Silicon Valley
Jak jsem se dostal do Tesla Motors
Studoval jsem ČVUT v Praze, ale srdce jsem měl od začátku víc v designu. Ještě na vysoké škole jsem začal pracovat v Mladé Boleslavi pro dodavatele Škoda Auto a pak to byla rychlá cesta. Z Boleslavi jsem šel pracovat pro Volkswagen do Mexika a pak jsem dostal nabídku z Tesly. Jsem tam od roku 2011 a to, co dělám, vidíte uvnitř Modelu S – tedy design interiéru auta.
Jak jsem na začátku pracoval
Prvních pár měsíců jsem trávil v práci většinu svého času, někdy i víkendy. Na designu interiéru tehdy pracoval jen malý tým a úkolů byla spousta. Teď už je to lepší, ale ani předtím jsem s tím neměl problém. Když vás něco baví a máte to rádi, tak neřešíte, jak moc času tím trávíte.
O Elonu Muskovi
Je to skvělý boss, génius. Svůj čas dělí mezi Teslu a SpaceX, což je jeho velký vesmírný projekt.
O své budoucnosti v Tesle
Chci tady být až do konce cesty – cesty od benzinu k elektromobilům. V Silicon Valley je ale běžné, že si společnosti mezi sebou lidi přetahují.
O rozdílu mezi mentalitou Silicon Valley a Evropy
K evropské mentalitě se nemohu vyjadřovat, protože již delší dobu pracuji mimo Evropu, ovšem v Silicon Valley je cítit několik zásadních principů, jako například že „na každý problém existuje nějaké řešení“, že „selhání je možnost a přirozená součást úspěšného vývoje“ nebo že „peníze jsou pouze prostředek k dosažení cílů“. Právě tyhle principy podle mě stojí za úspěchem zdejší společnosti a motivují kreativně myslící lidi po celém světě.
Čtěte také: Učte se kódovat, může vám to změnit život, radí českým studentům šéf Microsoftu
O tom, kde se tvoří budoucnost
V Česku chodíte do školy, abyste se naučili používat nástroje na nějakou činnost, na nějakou práci. V Silicon Valley se ty nástroje vytvářejí. Tam jsou lidé, kteří dělají věci, o kterých zbytek světa nemá ani tušení, že by mohly existovat a že by je mohl chtít.
Co je na Silicon Valley nejlepší
Dvě věci: lidé a počasí. Lidé jsou zde milí, vřelí a upřímně přející, otevření novým myšlenkám. Napříč všemi obory tu lze najít mnoho tvrdě pracujících profesionálů. Líbí se mi, že je tu cítit společná zodpovědnost za to, kam se bude ubírat vývoj naší civilizace. Je radost tady být.
O tom, jak tam zapadnout
Popravdě, místního v Kalifornii – aspoň tam, kde já žiju – je docela těžké potkat. Spousta lidí pochází odjinud. Je to dané tím, že hodně společností, a zejména ty velké jako Google nebo Oracle, si přiváží tisíce zaměstnanců z celého světa. Celá atmosféra Silicon Valley je k nově příchozím vstřícná, v angličtině je pro to hezké slovo „welcoming“. Je snadné tu zapadnout.
Rada pro ty, co chtějí pracovat v Silicon Valley
Kupte si dobrou letenku, je to fakt dlouhý let. No, teď vážně: v USA je těžké dostat pracovní víza, takže potřebujete tzv. sponzora, tedy firmu, která se za vás zaručí, ideálně vás zaměstná a víza za vás prakticky vyřídí. Pro Čechy to obvykle trvá tak dva roky, než dostanete permanentní víza.
O tom, jak rychle tamním firmám trvá přijmout nové zaměstnance
„When they want you, they want you yesterday.“
Velký profil Otto Fabriho a reportáž z továrny Tesla Motors ve Fremontu si můžete přečíst ve vydání Forbesu 08/2014. Stejně jako všechna ostatní starší čísla Forbesu ho lze objednat přes [email protected]