Spojené státy čeká největší sportovní večer roku. Už dnes se na ploše miamského Hard Rock Stadium utkají San Francisco 49ers a Kansas City Chiefs o ultimátní trofej ve sportu, který nemá za oceánem konkurenci.
Americký fotbal pravidelně láme rekordy ve sledovanosti a logicky se v něm točí i obrovské peníze, především co se reklamy týče. Vybrali jsme pro vás ta nejdůležitější fakta:
Reklama
Souhrn zisků z reklamy vzrostl z 158,4 milionu dolarů v roce 2005 na 336 milionů, které za reklamní spoty během loňského přenosu vyinkasovala televizní společnost CBS. Pro srovnání: šestizápasové finále NBA vydělalo společnosti ABC 288 milionů a sedmizápasová World Series na Foxu „jen“ 191 milionů dolarů.
Letos přenáší Super Bowl společnost Fox a reklamní sloty vyprodala už koncem listopadu. Průměrná cena půlminutové reklamy vyjde na rekordních 5,6 milionu dolarů.
Loni byly největšími inzerenty Anheuser-Busch InBev, Amazon, Alphabet, Deutsche Telekom a Toyota. Letos se v rámci Super Bowlu chystají poprvé inzerovat Sabra, Kellogg’s Pop-Tarts, Little Caesar’s, Hard Rock International, Walmart, Bud Light Seltzer a přibude také minutová reklama od Facebooku. Své reklamy odvysílají rovněž prezidentští kandidáti Donald Trump a Michael Bloomberg.
Televizní ratingy
Loni se průměrná sledovanost pohybovala těsně pod 100 miliony diváků – zápas tedy sledovalo nejméně lidí za posledních 11 let. Rekord drží rok 2015 s průměrnou sledovaností 114,4 milionu.
Šestačtyřicet procent loňských diváků tvořily ženy. A jednalo se také o nejsledovanější pořad ve všech věkových skupinách, včetně dětí a dospívajících. Průměrný věk diváků byl i díky tomu nižší, než bývá u hlavních televizních pořadů obvyklé: 47 let.
Oproti roku 2018 vzrostl podíl diváků streamujících zápas přes internet o 31 procent.
Sociální sítě Facebook, Instagram a Twitter loni zaznamenaly 32,2 milionu interakcí. Největší aktivitu vzbudila poločasová hudební show.
V historii americké televize jen 10 programů překročilo hranici 100 milionů diváků. Devětkrát to byl Super Bowl a jedinou výjimkou je poslední díl seriálu M*A*S*H, odvysílaný v únoru roku 1983.
Letošní finalisté
Pro Kansas City Chiefs je letošek třetím Super Bowlem. Zahráli si hned v tom prvním v roce 1967, kdy podlehli Green Bay Packers 35:10.
San Francisco 49ers za sebou mají účastí šest a hned pětkrát v nich triumfovali. Úspěšnějšími týmy už jsou jen New England Patriots a Pittsburgh Steelers – oba vyhrály Super Bowl šestkrát.
Forbes odhaduje hodnotu 49ers na 3,5 miliardy dolarů, což jim přisuzuje pozici pátého nejcennějšího týmu NFL. Kansas City Chiefs jsou se svými 2,4 miliardy čtyřiadvacátí.
Poprvé v historii Super Bowlu je hlavní barvou obou týmů červená. Chiefs zápas odehrají v bílých dresech.
Umístění
Miami hostí svůj jedenáctý Super Bowl, a má jich tedy na kontě nejvíce z celé Ameriky. V těsném závěsu je New Orleans, kde se Super Bowl hrál zatím desetkrát a jedenáctý ho čeká v roce 2024.
Zápas se odehraje na stadionu, který za svou existenci častokrát střídal název: Sun Life Stadium, Dolphin Stadium, Pro Player Park a úplně na začátku Joe Robbie Stadium. Před čtyřmi lety si název pronajala restaurační síť Hard Rock Cafe, a to za 250 milionů dolarů splácených v průběhu následujících 18 let.
Jídlo a zábava
Po Díkůvzdání jde o druhý „nejžravější“ americký den. Jeden ze sedmi Američanů si jídlo objednává na odnos a v 60 procentech případů jde o pizzu. Jedná se také o druhý nejoblíbenější termín grilovaček – fotbalovou neděli předčí co do grilování jen 4. červenec, tedy Den nezávislosti.
Američané během Super Bowlu vypijí 325,5 milionů galonů piva a spořádají 1,25 miliardy kuřecích křidýlek, přes 3,5 miliardy kilogramů popcornu a necelých 13 miliard kilo bramborových lupínků.
Na letošní Super Bowl plánuje 19 procent diváků uspořádat sledovací večírek, 27 procent na nějaký takový večírek vyrazí a 5 procent se chystá sledovat zápas v baru nebo restauraci. Jedenáct procent respondentů uvedlo, že nejdůležitějším aspektem Super Bowlu je setkání s přáteli.
A 1,25 milionu Američanů si na následující pondělí bere zdravotní volno.