Od posledního odehraného utkání Michaela Jordana uplynuly dvě dekády, ale fanoušci nepřestávají řešit, jestli byl opravdu tím nejlepším basketbalistou všech dob. Novodobá dominance LeBrona Jamese jim tyto debaty rozhodně neulehčuje. LeBron v květnu přeskočil Jordana v historické tabulce bodování, ale před oběma borci jsou ještě další tři legendy: Kobe Bryant, Karl Malone a Kareem Abdul-Jabbar.
Jenže
pokud bychom se bavili o teniskách, debata je rozhodnutá předem.
Velkoobchodní příjem Jordanovy značky Air Jordan, dceřiné společnosti firmy Nike, přesáhl za účetní období do května 2019 tři miliardy dolarů. Oproti loňskému roku jde o 10procentní narůst. Roční příjem někdejší hvězdy palubovek se odhaduje na 130 milionů, čtyřnásobek částky, kterou inkasuje LeBron. Šestnáct let poté, co Jordan své vlastní high tops pověsil na hřebík, se jeho řada obuvi a oblečení prodává lépe než značky kohokoli z aktivních hráčů – i kdybyste jejich prodeje sečetli.
Je to o botách
Jordanova značka má navíc velký prostor k dalšímu růstu. „Mohla by vynášet daleko víc,“ říká John Kernan, analytik z Cowen & Co. Vyzdvihuje především vyvážení výroby a poptávky, díky kterému si Air Jordan drží vysoké ceny. Značka se zároveň vydala za hranice basketbalových kurtů, například v rámci partnerství s fotbalovým týmem Paris Saint-Germain.
Pro Nike je zásadním úlovkem podpis smlouvy s první volbou letošního NBA draftu Zionem Williamsonem. Marketingový potenciál devatenáctiletého mladíka je srovnatelný s nováčkovskou sezonou LeBrona Jamese v roce 2003. Williamsonovy smeče nechybí v žádných sestřizích těch nejlepších momentů ligy a perfektně zapadají jak do marketingové strategie Nike, tak do éry obsahu porcovaného pro zobrazení na sociálních sítích.
Williamson si ročně odnese sympatických 13 milionů dolarů, což ho v aktuálním žebříčku staví na páté místo. V Nike dobře vědí, že se jim podobná investice vyplatí, protože vedle fotbalu je basketbal jediným dalším týmovým sportem, který se hraje po celé planetě a jeho hvězdy lze uplatnit v marketingových kampaních v podstatě kdekoli.
Z našich hovorů s basketbalovými insidery vyplynulo 14 jmen, jejichž příjmy z prodeje tenisek dosahují podle našich odhadů alespoň devíti milionů dolarů. Jednotlivé smlouvy s výrobci totiž obsahují bonusy, vázané jak na prodeje konkrétní kolekce, tak na výkon v dané sezoně. Do následujících čísel jsme tedy zahrnuli i skutečnost, že jde o hvězdy s pravidelnou účastí ve vyřazovacích bojích.
Klay Thompson (Anta) | 9 milionů $
Ostrostřelec z Golden State Warriors odešel od Nike a během sezony 2014/2015 podepsal smlouvu s čínskou Antou. Tu v roce 2017 prodloužil na dalších 10 let. Thompsonovy každoroční letní cesty do Číny se pod hashtagem #ChinaKlay staly hitem sociálních sítí.
Damian Lillard (Adidas) | 10 milionů $
Adidas Dame se loni stala nejoblíbenější hráčskou botou mimo řady od Nike/Jordan. Adidas si Lillarda dva roky po jeho draftování pojistil až do roku 2024. Ve třech z posledních čtyř sezon byl oceněn výběrem do All-NBA týmu.
Jannis Antetokunmpo (Nike) | 10 milionů $
Nejplatnější hráč za rok 2019 si před dvěma lety zásadně polepšil díky obnovené smlouvě s firmou Nike – ta předchozí mu vyplácela sotva 20 tisíc dolarů. „Greek Freak“, jak je řeckému basketbalistovi přezdíváno, svou první licencovanou botu představil letos v červnu.
Derrick
Rose (Adidas)
|
11
milionů $
Titul MVP si vysloužil v roce 2011, ale jeho následnou kariéru zpomalila zranění. Má za sebou povedenou sezonu v dresu Minnesoty, prodeje přesto zůstávají vlažnější. Smlouvu s Adidasem má od roku 2012, tehdy si výrazně polepšil z předchozího rovného milionu. Zkraje roku se objevila D Rose 10, desátá bota v jeho signaturní řadě.
Kyrie Irving (Nike) | 11 milionů $
Tenisky
brooklynského nahrávače patří už pátým rokem mezi
nejprodávanější. Letos v létě odhalila Nike ve spolupráci s
kabelovou stanicí Nickelodeon kolekci SpongeBob SquarePants x Kyrie.
Irving je velkým SpongeBobovým fanouškem a barevná kombinace
tenisek se inspirovala právě postavami z tohoto kresleného
seriálu.
Russell
Westbrook (Jordan)
|
12 milionů
$
Osminásobný účastník Utkání hvězd před dvěma lety prodloužil svou smlouvu až do roku 2027. Jeho první vlastní teniskou se loni stala bota Why Not Zero.
Dwyane
Wade (Li-Ning)
|
12
milionů $
Po spolupráci se značkami Converse a Jordan se Wade před sedmi lety upsal čínské Li-Ning. Před svou poslední sezonou podepsal doživotní smlouvu na řadu nazvanou poeticky Way of Wade.
Zion
Williamson (Jordan)
|
13
milionů $
Williamson patřil mezi nejoblíbenější hráče na Instagramu ještě před svou první smečí v samotné NBA. Sleduje ho přes čtyři miliony uživatelů a firma Nike ho pro sebe ulovila ve tvrdém souboji s Adidasem a Pumou.
James
Harden (Adidas)
|
14 milionů
$
Harden
před čtyřmi lety prodloužil smlouvu s Adidasem na dalších 13
let a jeho celková finanční hodnota se po započítání všech
bonusů blíží hranici 200 milionů. Na nedávném tréninku se
poprvé ukázal v teniskách z připravované řady Harden Vol. 4.
Kobe
Bryant (Nike)
|
16 milionů
$
Na 24. srpna připadá tzv. Mamba Day, vycházející z čísel Bryantových dresů: 24 a 8. Tradiční oslavy letos zpestřilo vydání limitované edice klasických bryantovských tenisek, „remixovaných“ ve spolupráci s losangeleskou sítí obchodů Undefeated.
Stephen
Curry
(Under Armour) |
20 milionů
$
Když firma Kevina Planka před šesti lety vstupovala do světa basketbalu, bylo to právě prostřednictvím Stephena Curryho. Nemohli si vybrat lépe: Curryho hvězda vystřelila nahoru a od té doby posbíral tři ligové tituly a dvě ceny pro nejplatnějšího hráče. Zkušený rozehrávač se zasadil také o výrobu tenisek v dětské velikosti, k čemuž ho ponoukla prosba devítileté fanynky Riley Morrison.
Kevin
Durant (Nike)
|
26
milionů $
Durantův
společník Rich Kleiman říká, že Nike prodá na čínském trhu
více Durantových tenisek než na tom americkém. V roce 2019 rostla
značka Durant Nike v dvouciferných číslech.
LeBron
James (Nike)
|
32
milionů $
Před čtyřmi lety podepsal LeBron s Nike doživotní smlouvu, kterou LeBronův obchodní partner Maverick Carter v rozhovoru pro GQ ocenil na miliardu dolarů. Pokud by měl LeBron tento smělý odhad naplnit, musí se jeho boty prodávat ještě dlouho po ukončení jeho sportovní kariéry.
Michael
Jordan (Jordan)
|
130
milionů $
A o tom by mohl Michael Jordan dlouze vyprávět. Svou první, tehdy pětiletou, smlouvu podepsal už v roce 1984 a vyšla na z dnešního pohledu skromných 500 tisíc dolarů. Loni na podzim nadchl fanoušky teniskami Jordan XXXIII, prvními jordany bez tkaniček.