Ačkoli se občas objeví různé zvěsti, oficiálního Apple Store se v Praze nejspíš jen tak nedočkáme. A tak emblém s nakousnutým jablkem v Česku leští hlavně prověření partneři nejhodnotnější značky světa. A mají v tuzemsku velké plány.
„Podstatou našeho byznysu je zážitek a zákaznická zkušenost. Nejde o pouhý prodej produktů, ale o to, abychom zákazníka celým procesem kompletně provedli, poskytli mu nadstandardní servis a vše, co s tím souvisí. K tomu využíváme postupy, které s námi Apple sdílí, abychom jeho filozofii dostali na tuzemský trh,“ vysvětluje Michal Adamčík, který z pozice šéfa firmy WESTech řídí tuzemskou síť prodejen iStores.
Když počítáme všechny prodejní kanály, včetně e-shopu samotného Applu, tak „jablečné“ produkty u nás a na Slovensku za rok vygenerují obrat 188 milionů dolarů, tedy přes čtyři miliardy korun.
iStores mají v tomhle byznysu pozici největšího Apple Premium Resellera na českém a slovenském trhu, které Američané stále vnímají tak trochu jako jeden celek. Značka se poprvé objevila v roce 2010, když společnost WESTech převzala prodejnu v Košicích.
V Česku loga iStores svítí od února 2014, kdy WESTech připojil do své sítě dva dosavadní obchody iTouch. Dnes provozuje dohromady už sedmnáct iStores prodejen, z toho sedm v Česku. Vloni společnost jen u nás vydělala 67 milionů korun, víc než dvojnásobek proti předcházejícímu roku.
„Jsme na česko-slovenském trhu největší prodejce Applu. Máme nejvyšší možný standard Apple Premium Reseller a kdybych to měl převést na verze, tak teď jsme u verze 2.5,“ říká k současné pozici iStores manažer, který s americkou značkou spolupracuje třináct let.
Místo upgradu nový koncept
Chystaný upgrade ale nepřinese jen poupravenou verzi 3.0. „Místo toho přijde na řadu úplně nový koncept Apple Premium Partner. To je pro nás zásadní, protože po transformaci se prodejny ještě víc přiblíží vlastním Apple Stores,“ dodává Michal Adamčík.
Jako první přijdou na řadu obchody v Ostravě, Praze a Hradci Králové. Tak, jak si Apple umí vyhrát s designem produktů, vyhraje si také s prodejnami, což se týká i partnerských konceptů. Prodejny na první pohled ještě více napodobují prostředí a design samotných produktů. Navíc je všechno větší a propojenější.
Změny ale ovlivní hlavně komfort zákazníků a rozsah poskytovaných služeb. „Celkově půjde o to poskytnout maximální uživatelský zážitek a pracovat s celým ekosystémem, nejen jednotlivými produkty a příslušenstvím zvlášť,“ nastiňuje výkonný ředitel WESTech.
Když mluví o ekosystému, má na mysli propojení jednotlivých zařízení, kterým Apple vyniká. „Jednotlivé produkty jsou koncipovány tak, aby co nejlíp fungovaly společně, a jejich prostředí je jednotné. To znamená, že nováčci si to musí nejdřív osahat a zvyknout si. Ale jakmile se naučí s jedním zařízením, u dalších produktů už se nic učit nemusí,“ říká.
Nejčastěji se s začíná telefonem. K tomu si podle statistik iStores zákazník často pořídí hodinky.
„Následně si chodí pro příslušenství jako sluchátka a končí to počítači a tablety. Samozřejmě záleží, k čemu to zákazník potřebuje. S tím mu naši konzultanti umí dobře pomoct. Takže třeba přijde s tím, že asi potřebuje počítač, ale odejde s tabletem, který se pro jeho účely hodí víc,“ doplňuje ostravský manažer.
Součástí nového konceptu jsou třeba pravidelná školení pro zákazníky několikrát denně. „Říká se tomu Group Demo. Navíc každá prodejna bude mít vlastní autorizovaný servis,“ doplňuje ke změnám Michal Adamčík.
Důraz v konceptu prodejen klade Apple i na nabídku výkupů zařízení. Největší fanoušci značky chtějí mít vždy nejaktuálnější model, ale telefon, který třeba po dvou letech vymění za nový, může několik dalších let sloužit jako dostupnější alternativa někomu dalšímu.
„Jde o zvyšování dostupnosti, ale taky o udržitelné chování. Součástí komunikace se zákazníky jsou i dohody o budoucím výkupu. Zařízení, které si od nás koupí, od něj za dva roky vykoupíme a můžeme mu to zohlednit už v pořizovací ceně,“ popisuje šéf WESTech.
Tablety pro Českou spořitelnu
Společnost ale nepracuje jen s retailovými zákazníky v iStores. Důležitou částí jejího byznysu jsou i Apple řešení pro firmy, kterým pomáhá s digitální transformací. Mezi klienty patří třeba tuzemská advokátní kancelář Rowan Legal, na Slovensku zase dodali 160 počítačů od Applu do Tatra banky.
Dlouhodobě WESTech spolupracuje i s Českou spořitelnou. „První produkt se týkal biometrického ověřování podpisů. Klasické podpisy papírových smluv na pobočce tak postupně nahradily asi čtyři tisícovky iPadů,“ vrací se Adamčík k začátku spolupráce v roce 2018, na který navázaly další projekty.
Od roku 2019 dostali klienti banky možnost komunikovat s bankéřem přes iMessage, teď WESTech bance dodal dalších 4500 iPadů, včetně elektronických tužek, klávesnic a externích displejů.
„Tentokrát totiž iPady kompletně nahrazují počítače. Spořitelna si k tomu vyvinula vlastní iPadové aplikace a od nás má na tři roky zajištěný servis. Kromě vzdálené správy jde i o garanci výměny zařízení do čtyř hodin v případě poruchy. A to po celé republice,“ líčí Michal Adamčík.
Prémiový servis pro enterprise zákazníky je jedním z důvodů, proč i ve firemním segmentu tržby rostou. „Donedávna byl podíl na tržbách mezi retailem a B2B padesát na padesát. Firmy ale teď posilují a jejich podíl na obratu se začíná zvětšovat.“
Větší zákazníky WESTech obsluhuje přes platformu Logicworks, s menšími firmami pracuje přímo přes síť iStores.
„Máme na to specialisty na prodejnách. Jsou školení na pomoc malým a středním podnikatelům, pokud jde o využití zařízení Apple pro podnikání. Učíme je třeba, že můžou i na Apple produktech snadno využít licence na některé produkty Microsoftu, jako je Office 365,“ podotýká Adamčík.
V Česku se firma s pětašedesáti zaměstnanci specializuje výhradně na Apple. Na Slovensku provozuje i prodejny Arašid zaměřující se na gaming.
Dohromady tak tvoří rodinu značek, která těží ze zkušeností, rozsáhlého technického zázemí a perfektní znalosti Apple produktů. K tomu se přidává silné podhoubí mateřské nadnárodní skupiny Elko Group, do které WESTech patří od roku 2000, kdy vznikl jako velkoobchod s výpočetní technikou.
Lotyšský kolos Elko na ostatních trzích působí jako IT distributor různých značek a celosvětově dosahuje obratu 1,5 miliardy dolarů, přes 32 miliard korun.
„Naši majitelé tak mají dostatek kapitálu, aby se porozhlíželi po možnostech expanze. Na Slovensku je na řadě nový koncept malých obchodů v menších městech. V Česku se díváme hlavně na vhodné lokality pro upgradované prémiové prodejny iStores,“ nastiňuje Michal Adamčík plány dalšího růstu.