Je to model, který ukázal, že i sportovní automobilová značka může přijít s obrovitým rodinným autem. Porsche Cayenne je jednoznačný bestseller. A teď přijíždí jako elektromobil.

Bylo první. Porsche Cayenne bylo pionýrem, který objevoval něco, co se zdálo být příliš divoké na to, aby to mělo úspěch. Jenže omyl. Až na pár ročníků to bylo právě Porsche Cayenne, které si pro sebe od roku 2003 uzurpuje titul nejprodávanějšího modelu automobilky ze Stuttgartu. Víc než dlouhých dvacet let. 

Porsche najednou nemělo jen sportovní auta, ale také pohodlné pětimístné sportovní SUV s osmiválcovým motorem schopné uhánět víc než dvousetpadesátkou po dálnici. A zároveň i SUV, které fungovalo v terénu, což byl výsledek spolupráce s Volkswagenem, jenž ve stejné době a na stejném základu stavěl levnější touareg.

Zákazníci si Porsche Cayenne zamilovali a bylo jedno, jestli ho brali na silnice v Evropě, Severní Americe, Rusku, na Blízkém východě nebo v Číně.

Až na Čínu, kde zájem o evropská auta obecně ochabuje, nebo Rusko, kde Porsche oficiálně svá auta neprodává, ostatně láska k Porsche Cayenne trvá dodnes. 

Když vezmeme jen poslední dekádu, z výrobních linek ho rok co rok vyjíždí mezi šedesáti a devadesáti tisíci kusy, což před příchodem menšího SUV Macan představovalo zhruba polovinu produkce celé automobilky. V posledních letech s Macanem po boku je to stabilně třetina. Tak moc je Porsche Cayenne oblíbené. A tak moc je pro fungování Porsche důležité.

Teď přichází revoluce v podobě elektrické verze. Ne, není třeba panikařit, protože čistě spalovací a hybridní varianty pořád zůstávají v nabídce a automobilka to tak plánuje nechat, dokud bude zájem zákazníků trvat. A dokud to pravidla Evropské unie dovolí, je potřeba dodat. To s jistotou vydrží i do další dekády. Stejná smrt, jaká potkala menší spalovací Macan, se tedy nekoná.

Aby ale Porsche Cayenne zákazníky přesvědčilo k přechodu na elektřinu, nesmí nic podcenit. Dojezd, dobíjení, výkon, zrychlení, komfort, konektivita i v rámci luxusního segmentu jisté terénní schopnosti… 

„Cayenne Electric ukazuje výkon ve zcela nové dimenzi s inovativními technologiemi, které jsme vyvinuli v motorsportu. Stanovuje nové standardy v segmentu SUV, ať už jde o jízdní vlastnosti, nebo nabíjení,“ slibuje odcházející šéf Porsche Oliver Blume.

Elektrické Porsche Cayenne se zpočátku bude nabízet ve dvou verzích: Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric. Obě s pohonem všech kol a varianta Turbo i s extrémním výkonem, který za normální situace bude 857 koní. Při spuštění systému Launch Control to ale na omezenou dobu deseti sekund bude až 1156 koní. Z nuly na sto pak auto těžké víc než 2,6 tuny a s cenovkou 4,2 milionu korun zrychlí za 2,5 sekundy. 

Základní model Cayenne Electric za necelého 2,7 milionu korun pak nabídne výkon 408 koní, s Launch Control 442 koní. Zrychlení z nuly na sto mu zabere 4,8 sekundy. Srdcem obou elektrických modelů je nově vyvinutá vysokonapěťová baterie s kapacitou 113 kWh vážící 600 kilogramů, která nabídne dojezd až 642 kilometrů pro Cayenne Electric a až 623 kilometrů pro Turbo.

Nabíjení bez kabelu

Pomoci má silná rekuperace s výkonem až 600 kW, což je údaj dosahující úrovně strojů Formule E, kde je Porsche už roky aktivní. Výsledkem je to, že v běžném provozu není téměř nutné brzdy používat. Automobilka uvádí, že až 97 procent všech brzdných operací zvládnou pouze elektromotory a na klasické brzdy tak dojde jen zřídka. I tak ale pro Cayenne Turbo nabízí příplatkové keramické kompozitní brzdy Porsche. Za příplatek čtvrt milionu.

Porsche použije platformu s 800voltovou technologii, která se dá nabíjet výkonem až 400 kW, takže dobití z deseti na osmdesát procent kapacity se dá zvládnout za čtvrt hodiny. Energie získaná za deset minut pak vystačí na víc než 300 kilometrů.

Ohledně nabíjení je tu ale novinka, na kterou Evropa zatím není zvyklá. Cayenne totiž přichází s možností indukčního nabíjení výkonem až 11 kW. Navzdory mezeře dvanáct až osmnáct centimetrů mezi podlahovou deskou a přijímací jednotkou ve spodní části vozidla má být účinnost nabíjení přes devadesát procent.

Systém funguje tak, že v garáži stačí zaparkovat nad podlahovou desku a dobíjení se spustí automaticky. Žádné zapojování kabelu z wallboxu není potřeba řešit.

Elektrická novinka je oproti spalovací verzi o pět centimetrů delší. Ještě větší rozdíl je ale v rozvoru, který se natáhl o třináct centimetrů, což znamená víc prostoru na zadních sedadlech. Oborový magazín Automotive News uvádí, že elektrická verze je zcela nová uvnitř i zvenku. Pouze volant a horní část vnějších zpětných zrcátek jsou převzaty z verze se spalovacím motorem.

Digitální kokpit

Interiér auta, které se stejně jako spalovací Cayenne nebude vyrábět v Bratislavě, ale do světa bude vyjíždět z továrny v Lipsku, se proměnil v digitální kokpit. Jeho jádrem je zakřivený OLED displej, který plynule přechází do středové konzole. Spolu s dalšími obrazovkami tvoří největší souvislou digitální plochu, kterou kdy Porsche mělo.

Skoro patnáctipalcový displej před spolujezdcem je pak za příplatek padesát tisíc korun a dá se jím ovládat navigace, přehrávat hudba nebo sledovat videa. Speciální filtr pak řeší, aby řidič obsah spolujezdcova displeje neviděl.

Poprvé je Cayenne Electric k dispozici také s head-up displejem s rozšířenou realitou. Jestli je něco hi-tech, tak to jsou pohybující se a velikost měnící navigační šipky, které ukazují směr před očima řidiče. Hi-tech je i částečně otevíratelná skleněná střecha s elektricky ovládatelnou fólií z tekutých krystalů. Stačí stisknout tlačítko a z čirého skla je zakalené a chránící před sluncem. Porsche uvádí, že větší skleněnou střechu ve svých autech nikdy nepoužilo.

Další vychytávka se týká tepelného komfortu. Vyhřívaná nebo ventilovaná sedadla jsou „must have“. Nově porsche ale přidává povrchové vytápění, které ohřívá nejen sedadla, ale i velké kontaktní plochy, jako jsou loketní opěrky a části dveřních panelů.

A protože Cayenne sem tam slouží i k tahání nákladu, jinak to nemůže být ani u elektrické verze. Zapřáhnout za něj lze náklad až do hmotnosti 3,5 tuny. Třeba menší jachtu. A klidně už příští sezonu, kdy už elektrický cayenne bude u prvních zákazníků.