Rockstar. Zavřete oči a představte si auto, které má s tímhle slovem něco společného. Co vidíte?
Superrychlou, lehkou a k zemi přikrčenou řvoucí placku, ze které elegantně zvládnete vystoupit, zhruba jen dokud vám není víc než pětatřicet? Máte to také tak? Pokud ano, jsme stejně mimo. Vy i já.
Tohle možná platilo dřív. V devadesátých letech, když se Jay Kay, frontman kapely Jamiroquai, proháněl po Côte d’Azur třeba v Lamborghini Diablo, Ferrari Enzo nebo dvanáctiválcovém BMW 850CSi. Teď to automobilky evidentně vidí jinak a BMW XM je předmět doličný.
Rockstar byl totiž jeho pracovní název v době, kdy ještě nebylo jasné, jaké finální označení nakonec vůz dostane. A dnes se jako ekvivalent slova rockstar ve světě aut používá SUV. Lamborghini Urus, Ferrari Purosangue, Aston Martin DBX a teď i BMW XM. Rychlé, luxusní, extravagantní, pohodlné… SUV.
Ale pozor, aby to náhodou nevypadalo, že si kupujete rodinné auto na nákupy a transport dětí na kroužky, automobilky pro tyhle případy začaly používat novou zkratku SAV – Sports Activity Vehicle. Slovo „utility“ nahradíte slovem „activity“ a je vyřešeno. Jste prostě rockstar a moc se nezabýváte tím, že vlastně řídíte něco, co váží nesmyslných 2,7 tuny a dobře se do toho bude nastupovat i vaší paní matce.
Hlavní je, že to dobře vypadá, má to obrovská kola, zvládá to světelné efekty na úrovni lodi z Hvězdných válek, je to nonstop online – a na libovolném, ovšem dobře viditelném místě, nechybí segment pokrytý zlatou barvou. Že to bude dobře jezdit, se pak v cenové kategorii kolem pěti milionů předpokládá tak nějak automaticky.
Když tohle vaše automobilka dokáže postavit, máte téměř vyhráno. Prodávat se to bude prakticky samo. Bohatých, kteří chtějí být rockstar, nebo alespoň jako rockstar, je na planetě hodně. A z nějakého důvodu se podle prodejních výsledků výše zmíněných SUV vyskytují hlavně v Číně a USA. Evropa tady přicmrndává, což je jí ale spíš ke cti.
BMW XM však levou zadní zvládne úkol dělat ze svých majitelů novodobé wannabe hudební hvězdy, což je názor vycházející z osobního setkání. Autor textu měl totiž jako jediný z Česka možnost se podívat, jak tohle auto vypadá naživo zaparkované v nasvícené místnosti luxusního hotelu v ještě luxusnějším Palm Springs.
Tady k sobě pasovalo všechno. Vyjet na silnici bylo zatím zakázáno, což je vzhledem k výkonu 653 koní škoda, ale i na to snad časem dojde. Zjišťování, jak funguje koncepce vycházející z řešení vyvinutého pro závodní speciál BMW M Hybrid V8, který se bude příští rok prohánět na okruhu v Le Mans, bude rozhodně zajímavá zkušenost.
Ostatně – nic výkonnějšího v sériové verzi BMW nemá. Zatím. Příští rok totiž přitopí ještě výkonnější verzí XM, která bude mít 748 koní. Ale zpátky ke kusu, který se ocitl přede mnou. Rockstar? Těžko. Spíš ideální kus pro klan Kardashianů.
Automobilky ten výraz u luxusních aut používají často, což z něj udělalo klišé, nicméně, tady to sedí: uvnitř jste jako v luxusním obýváku. Nebo spíš pětihvězdičkovém designovém klubu, kde se na ničem nešetřilo, což u auta s cenou začínající na částce 4,4 milionu není popravdě zas až takové překvapení. I proto jsou dvě zadní sedadla protažená až do boků kabiny, aby pohodlí bylo absolutní. A ono vážně je.
Když se do téhle lounge posadíte, chybí jen barman, který vám namíchá a podá drink, zatímco DJ do vás pouští sound skrze audiosystém Bowers & Wilkins se sedmikanálovým zesilovačem a dvacítkou reproduktorů, z nichž čtyři jsou zabudované ve stropě. V tom stropě, který ale není takový, jak jste ho až doteď znali. Je totiž plastický.
Foto BMW
Foto BMW
Je vlastně divné, že stejný nápad ještě nikdo nedotáhl do fáze výroby. Je to tak jednoduché, ale přitom extrémně efektní. Lisovaná deska s geometrickými výstupky pokryta alcantarou a doplněná světelnými efekty, o které se starají světlovodné trubice s optickými vlákny. Instagramový účet netrpělivě čeká, až ho tím začnete krmit…
Sednout si dopředu je z pohledu dopadu na sociální sítě o něco menší zábava, ale i tady se dají sbírat lajky. Obří zahnutý displej, části palubní desky z karbonu a… kůže. V době posedlé environmentálně vstřícným přístupem je skoro až neuvěřitelné, že se v BMW pustili do nápadu potáhnout části palubní desky a dveří skutečnou hovězí vintage kůží a ještě upozorňovat, že na ní vidíte kousance od hmyzu, drobné jizvy nebo záhyby z doby, kdy si její původní majitel slastně požvykoval na pastvině.
Člověk aby se za to dnes pomalu styděl, ale o to víc je potřeba si takového závanu minulosti vážit. Víc podobných autoretrozážitků s tímhle dokonale sestaveným strojem na sbírání lajků asi zažít nepůjde. A automobilkou zdůrazňovaný fakt, že jde o teprve druhé auto v celé historii BMW, které kompletně vzniklo pod taktovkou sportovní divize M? Myslíte, že to někoho od Kardashianů zajímá?