Už to není jen cena, výkon, pohodlí a velikost kufru. Přibývá řidičů, kterým záleží i na tom, jak je jejich vůz zelený. A rozhodně při tom nejde o barvu karoserie, ale o to, jak přesouvání z místa A do místa B ovlivňuje životní prostředí.
Může v tom být řidičův přístup k životu, potřeba parkovat bez omezení v centru města či vidina toho, že je provoz elektromobilu nebo hybridu obvykle levnější než u aut na benzin a naftu. Jisté je ale to, že takzvaně zelená auta dnes v každém případě táhnou a automobilky na ně v dalších letech vsadí všechny karty.
Americký úřad pro energeticky efektivní ekonomiku (ACEEE) každý rok zjišťuje, jak jsou auta uvedená na tamní trh ekologická. Výsledky jeho žebříčku proto stojí na studiích více než tisícovky modelů všech tříd a typů pohonů. Proti sobě tak stojí jak auta se spalovacím motorem, hybridy, čisté elektromotory, ale i auta na vodík.
Aktuální žebříček modelů pro rok 2021 představuje dvanáct těch nejlepších. Všechny až na Hondu Clarity a Hondu Insight jsou k dostání i u nás, ale z pohledu českého trhu je potřeba doplnit, že vzhledem k absenci Škodovky na americkém trhu hodnocení především nového elektromobilu Škoda Enyaq chybí.
Každé auto hodnocené ACEEE dostává konečné skóre vyjádřené na stupnici, kde maximem je sto bodů. Čím vyšší je číslo, tím lépe si auto ve vztahu k životnímu prostředí vede. A nejlépe to jde elektromobilům, kterých je ve dvanáctce premiantů pro rok 2021 sedm. Zbytek tvoří hybridy kombinující benzin a elektromotor, jehož baterie se dobíjí během jízdy, nebo takzvané plug-in-hybridy, u nichž lze baterie nabíjet ze zásuvky.
Žebříček ovládla dvojice elektrických aut Hyundai Ioniq Electric a Mini Cooper SE. Obě auta ze všech hodnocených dosáhla nejlepšího výsledku v podobě sedmdesáti bodů. O bronzovou medaili se ziskem osmašedesáti bodů se pak dělí trojice vozů – Toyota Prius Plug-in, BMW i3s a Nissan Leaf.
Kdo by však o některém z těchto aut „na bedně“ uvažoval, musí počítat s tím, že za ně ve srovnání s běžnými vozy zaplatí poměrně hodně peněz. Automobilová ekologie je zkrátka drahá. Konkrétně vítězné Hyundai se prodává za necelých devět set tisíc korun a stejně je na tom i Mini Cooper SE nebo Nissan Leaf. Prius Plug-in už šplhá k jednomu milionu korun a BMW i3s dokonce tuto hranici o téměř padesát tisíc překonává.
Model | Počet bodů |
Hyundai Ioniq Electric (elektromobil) | 70 |
Mini Cooper SE (elektromobil) | 70 |
Toyota Prius Prime (hybrid) 68 | 68 |
BMW i3s (elektromobil) | 68 |
Nissan Leaf (elektromobil) | 68 |
Honda Clarity (hybrid) | 66 |
Hyundai Kona Electric (elektromobil) | 66 |
Kia Soul Electric (elektromobil) | 65 |
Tesla Model 3 (elektromobil) | 64 |
Toyota RAV4 (hybrid) | 64 |
Toyota Corolla (hybrid) | 64 |
Honda Insight (hybrid) | 63 |
ACEEE se při hodnocení aut nesoustředí jen na to, kolik emisí vychází z výfuku auta, pokud tedy auto vůbec nějaké produkuje. Při výpočtu se hodnotí celý životní cyklus automobilu, což zahrnuje jak energetickou náročnost jeho výroby, provoz i ekologický dopad likvidace.
Při hodnocení vstřícnosti vůči přírodě se u aut používajících elektřinu bere v potaz i to, jaký je její zdroj. Organizace proto sleduje, kolik kusů a v jakém USA se konkrétního vozu prodá, přičemž v daném regionu hodnotí i takzvaný energetický mix. Pokud se tedy například v Kalifornii, kde je v elektrické síti k dispozici velký podíl obnovitelné energie, prodá větší množství konkrétního modelu auta, projeví se to v jeho prospěch i v konečném hodnocení žebříčku.
Žebříček ACEEE se nicméně nijak nevěnuje evropskému trhu, kde lze v některých případech narazit na jiná auta než v USA. V Evropě se tak nabízí pohled do žebříčku organizace Green NCAP, která si dala za úkol hodnotit auta z pohledu tří kategorií: čistoty emisí, energetické účinnosti a množství vypouštěných skleníkových plynů.
Zatím posledního kola testů se zúčastnilo pětadvacet vozidel, přičemž nejlépe si vedl elektrický Volkswagen ID.3, což mu přineslo zisk pěti hvězdiček z pěti, kterým Green NCAP v konečném hodnocení dává přednost před číselnými hodnotami.
Škoda Enyaq na svůj test vlivu na životní prostřední i v Evropě prozatím čeká. Kdo ale aktuálním kolem měření prošel, je poslední verze Škody Octavia, které se mezi konkurencí vedlo překvapivě dobře i ve variantě s dvoulitrovým naftovým motorem. Z pětadvaceti testovaných aut skončila na pátém místě se ziskem tři a půl hvězdiček, přičemž za sebou nechala i hybridní Toyotu Yaris.