Nejistá situace v ekonomice přiměla mnoho byznysů k utahování opasků, a výjimkou nejsou ani firmy poháněné rizikovým kapitálem. I ty v mnoha případech snižují celkové výdaje nebo počty zaměstnanců.
Na jedné věci však nešetří ani v největší krizi: na umělé inteligenci.
Podle výzkumu české společnosti Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla devadesát procent softwarových společností nově vyčleňuje zaměstnance, kteří by zaváděli prvky generativní umělé inteligence do firemních produktů. Čtyřiašedesát procent z nich dokonce plánuje takovou technologii spustit už do konce roku.
Studie, které se účastnilo více než tři sta CEOs, founderů a produktových manažerů a manažerek softwarových a technologických společností, dokazuje obrovský tlak na zavádění umělé inteligence. Způsoby využití nejnovějších technologií k zefektivnění provozu zvažují často i byznysy v konzervativnějších odvětvích.
Mnoho firem do AI vkládá naděje v zefektivnění vnitřních procesů a s ním souvisejícího překlenutí hospodářského poklesu. Pokud ve své firmě tedy ještě do generativní umělé inteligence neinvestujete, vaše konkurence podle průzkumu dost možná ano.
Přestože však téměř všechny společnosti vyčleňují alespoň část svých inženýrů a inženýrek na implementaci umělé inteligence, v poměru k celkové velikosti jejich týmů jde stále o jedince.
Zatímco většina startupů v rané fázi pro tuto práci alokuje méně než dva členy týmu, středně velké společnosti obětují pro vývoj AI nanejvýš pětičlenné týmy, a i největší firmy maximálně desetičlenné týmy. Nábor nových zaměstnanců, kteří by firmě se zaváděním umělé inteligence pomohli, zvažuje jen necelá třetina společností.
Investice do výzkumu v oblasti patří i tak pro většinu technologických firem mezi prioritu. Podle výsledků průzkumu sice téměř polovina větších společností a třetina začínajících firem letos šetřila, avšak investice do vývoje nijak neškrtala.
Více než osmdesát procent společností s tržbami nad deset milionů dolarů zároveň plánuje zvýšit nebo alespoň zachovat své výdaje na výzkum a vývoj. U začínajících společností je to dokonce pětadevadesát procent.