V překotném světě supersportů se Lamborghini prosadilo coby ikona luxusu, rychlosti a avantgardního designu. V roce 2022 dodala automobilka zákazníkům rekordních 9233 vozů a její provozní zisk vzrostl oproti předchozímu rekordu z roku 2021 o 56 procent.
Hlavní baštou italské firmy zůstávají Spojené státy, trh lačnící po eleganci a výkonu. V těsném závěsu za nimi se drží Čína. S tím, jak Lamborghini rozšiřuje svoji globální přítomnost, zároveň roste jeho vliv také na latinskoamerických trzích.
Abychom lépe pochopili strategii a vizi ikonické automobilky, sedli jsme si mezi čtyřma očima se Stephanem Winkelmannem, který v automobilovém světě zanechal obzvláště výraznou stopu.
Když se řekne šedesáté výročí Lamborghini, jak vnímáte odkaz značky?
Je to důležitá oslava, protože se na jedné straně ohlížíme zpět a radujeme ze všeho, co jsme za ta desetiletí ve vývoji našich vozů a technologií dokázali, ale především z toho, na čem zrovna pracujeme a co nás teprve čeká. Výročí i novými vozy.
Lamborghini bylo vždy synonymem osobitého vzhledu a mimořádně výkonných motorů. Jak si představujete vývoj v těchto oblastech na příští desetiletí?
Co se týče designu, máme v DNA zakódovanou jasnou představu a naše koncepce je velmi jednoduchá. Vůz musí jít s dobou, ale zároveň musí být snadno rozpoznatelný, takže i když nemáte tušení, na jaký model se zrovna díváte, okamžitě byste měli poznat Lamborghini.
Stran výkonu pak rozlišujeme dva druhy. Zaprvé je to neustálý pokrok v číselných údajích typu zrychlení, maximální rychlost, chování a čas na okruhu. Zároveň ale bereme v potaz emotivní hledisko – vyvíjíme, vyrábíme a prodáváme auta pro velmi úzkou skupinu lidí na planetě.
Když tedy po něčem touží, musíme se vžít do jejich kůže, abychom dostáli očekávání. V tom spočívá vytváření snu. Pro nás je především důležitá komunikace nejen se zákazníky, ale také s naší obrovskou fnouškovskou základnou, s fanoušky značky. Oni jsou klíčem k našemu zítřejšímu triumfu.
Automobilový průmysl se stále výrazněji orientuje na elektromobily. Jak chcete využít elektrifikaci a zároveň si zachovat jedinečný výkon a osobitost značky?
Máme jasnou strategii nejprve převést celou řadu Lamborghini na hybridní pohon. To znamená, že začneme s Revueltem a následovat budou Aventador Urus a Huracán. Díky tomu snížíme emise výfukových plynů přinejmenším o polovinu a zároveň nám to umožní navýšit výkon.
Vždycky říkáme, že nepotřebujeme být první, kdo s něčím přijde, ale když už se to rozhodneme dělat, musíme v tom být nejlepší. A jako důkaz nám slouží Revuelto – u toho se náš postup jednoznačně osvědčil.
Druhým krokem bude vytvoření prvního plně elektrického Lamborghini, kterého se dočkáme koncem této dekády. To bude představovat zbrusu nový model. A právě na něm budeme muset v následujících pěti šesti letech dokázat, že elektromobil dokáže být nejen pekelně rychlý, ale také skutečně emotivní.
Je pro vás nějakým způsobem zajímavý trend umělé inteligence ve vozech?
Snažíme se výrazněji inovovat naše továrny a výrobu, abychom drželi krok s dobou, ale nevyrábíme auta, která denně jezdí tradičním způsobem z bodu A do bodu B, nýbrž auta přinášející radost a požitek z jízdy. Vyvíjíme proto umělou inteligenci zacílenou na tyto priority.