Jan Straka a Petr Moucha chtěli, aby se Češi těšili na pondělí. A tak loni v létě začali jednačtyřicetiletí podnikatelé pod značkou Clever Minds Notebook vyrábět notesy, jež vám mají pomoct být lepší verzí sebe sama v různých pracovních i nepracovních oblastech života. Možná se budete divit, jaká je po zvýšení osobní efektivity poptávka. Dnes prodají na 900 notýsků měsíčně a za necelý rok pražský startup dosáhl svého prvního milionu v obratu. Snad i díky tomu si nováčci na trhu už také vysloužili nominaci na titul Firma roku.
Stěny obchůdku na pražských Vinohradech nesou regály s úhledně vyskládanými notýsky, část místnosti za pultem ale připomíná spíš galanterii. Provázky různých barev omotané kolem tub čekají na to, až si na některý z nich ukážete, a ten pak dostanete na převázání vašeho nového notýsku. Hesla na stěně proti vchodu radí: „Přemýšlej. Plánuj. Tvoř. Raduj se!“ S obchodem je propojená další místnost s velkým stolem uprostřed a plakátem Steva Jobse na zdi. Toho Jobse, který je pro dva byznysmeny symbolem úspěchu. „Je to tady takové typické startupové sídlo,“ ukazuje Straka kolem sebe, odkud on a jeho společník vedou firmu ideově. Samotná výroba notýsků však probíhá v Brně.
Čtěte také: 10 osvědčených způsobů, jak se necítit přepracovaný
Straka se ještě jako finančník před lety potkal s právníkem Mouchou. Bylo to zrovna v době, kdy oba přemýšleli nad životní změnou, začali společně uvažovat o novém projektu a ze Strakova šuplíku vytáhli koncept plánovacích notýsků. Straka je přes zápisníky expert od mládí – svůj první diář si zavedl v sedmé třídě. „Důležitě jsem tam měl čísla tří kamarádů,“ vzpomíná. V roce 2013 začal psát blog Papírový diář a když na něj dal k volnému použití týdenní plánovač, tzv. týdenní kartu ve formátu pdf, zakrátko si ji stáhlo přes sedm tisíc lidí. „A když mi ten blog spadl, lidi mi psali e-maily, co se děje, že to potřebují,“ vzpomíná.
Trh se tvářil slibně, a oba navíc k takovému druhu podnikání měli rodinné předpoklady. Straka vlastnil reklamní agenturu a s rodiči spoluvlastnil tiskárnu. V roce 2008 ale přišla krize a mnoho klientů začalo šetřit. „Tak jsem otci nabídl alternativu – že nebudeme zakázková tiskárna, ale že se zaměříme na výrobu vlastních produktů. Nakonec se život zatočil jinak a s výrobou jsme nikdy nezačali,“ vypráví Straka. Strýc Mouchy má zase tiskárnu, což přišlo vhod, když rodící se firma přemýšlela nad kontakty.
Značku Clever Minds dnes tvoří papírové notesy a nástroje pro různé účely: notýsek na myšlenkové mapy, Chytrý zahradník nebo třeba Výletník. Rozhodně nejznámějším produktem je ale „nediář“ – to proto, že neobsahuje data jako klasický diář. Což je dobrá zpráva pro ty, kteří se rozhodnou být lepší verzí sebe sama jindy než na sklonku roku, kdy všichni propadají hysterii novoročních přání. „Nežij podle kalendária, které vytiskl nějaký tiskař nebo navrhl nějaký grafik, ale žij podle toho, jak ty sám uznáš za vhodné. Řada lidí žije stylem pondělí-pátek, sobota-neděle,“ přibližuje Straka filozofii firmy. Právě to je prý jednou z příčin toho, že mnoho Čechů zažívá deprese nedělního podvečera.
Dvojice podnikatelů však mezi ně nepatří, protože právě na tuto dobu mají naordinovanou schůzku se sebou, kdy si určují své krátkodobé plány. Důležitá součást takové schůzky spočívá v revizi plnění vytyčených cílů. „Pokud jste si svůj předsevzatý plán nesplnili, neměli byste se na to moc upínat. Nepovedlo se, to je život, jedem dál,“ říká Straka s tím, že mnoho lidí se zaměřuje na negativa. Proto také notýsky Clever Minds mají prostor pro to, abyste si zaznamenali, za co jste vděční.
Dělat věci jednoduše
Dvojice podnikatelů příležitostně vede workshopy o mindmapách, řízení priorit a času a právě při jednom takovém, který se odehrával před vysokoškoláky, si Straka s Mouchou všimli častého problému. „Lidé mají ambice i představu, kam by chtěli jít, ale mají problém s exekutivou. Jsou zahlcení životem natolik, že po těch cestách nejdou,“ všímá si Straka a popisuje neefektivní, ale rozšířený způsob fungování: „Když přijdete do práce, uvaříte si kávu, otevřete Outlook a v ten moment na vás vyskočí požadavky okolního světa. A vy se jimi necháte strhnout. Najednou je jedenáct a vy si říkáte: Teď už bych měl začít něco dělat. Večer pak lidé odcházejí frustrovaní a úkoly posunují na další dny.“
Notýsky neslibují absolutní lék na shon. „Změnu si musíte odmakat sami,“ říká Straka. „Ale rozhodli jsme se, že v našich výrobcích chceme zachovat svobodu tomu, kdo je používá. Ale přece jenom částečně navádíme, dáváme řád a strukturu,“ vysvětluje Moucha. Notýsky svého majitele totiž nutí zapsat si priority, konkrétní kroky a mít tak přehled o jejich plnění.
Čtěte také: Čtyři zlozvyky, které nás stojí nejvíc času. Zbavte se jich, dokud můžete
Za necelý rok, co jsou na trhu, se už chlubí prvními úspěšnými uživateli, v začátcích ale nebylo vše růžové. Často naráželi na problémy s dodavateli, kdy i renomované firmy nabízely vzorky, které fakticky neměly a které začaly vyrábět, až když o ně podnikatelé projevili zájem. „Třeba bronzový kroužek. Chtěli jsme ten nejlepší, a přestože v oficiální nabídce byl, čekali jsme i pět týdnů, než se vyrobí. Teď už jsme se předzásobili,“ popisuje Straka.
Všechny výrobky vyšly buď z jejich osobních potřeb, nebo těžily ze zkušeností dvojice z předchozích kariér. „Víme co potřebuje obchodník, manažer či vedoucí týmu,“ říkají. Inspiraci čerpají i od známých nebo přímo od zákazníků: „Lidé si sem nechodí jen nakoupit, ale i popovídat o zásadních otázkách jejich životů,“ říká Moucha.
Mimo retailu, ve kterém dodnes spočívá většina jejich obchodů, se však dodávky přesunuly i do „B2B“, kdy vyrábějí notýsky firmám na míru. Design ale zůstává jednotný. „Nechceme obrandovat desky logem, aby to pak měly jako reklamní dárek, ale chceme jim vytvářet nástroje, které budou funkční a reálně pomohou lidem uvnitř či vně firmy,“ popisují.
Oba jsou sice vyznavači značky Apple a technologie hojně využívají, zároveň ale věří, že pro plánování nebo vytváření myšlenkových map je ruka vhodnější nástroj – tento staromódní způsob zapisování totiž vytváří silnější vjem, a vaše cíle a plány se vám tak více zaryjí do paměti. Navíc, fyzické odškrtnutí splněného úkolu na papíře znamená větší pocit zadostiučinění. Moucha navíc radí zapisovat si myšlenky hned a nespoléhat se na to, že pokud nějaká stála za to, tak se vrátí. „Ona už se vrátit nemusí,“ varuje Moucha. „Přitom to mohl být další Apple,“ směje se Straka.
Že je to až moc odvážné? Kdoví? Co když si příští Steve Jobs bude své myšlenky opravdu zapisovat do notýsku s nápisem Clever Minds.
Autorka: Daniela Ešnerová