Internetový gigant Netflix dává čím dál víc najevo, že už není jen továrnou na seriály a filmy, respektive streamovací službou. Uvědomil si, že ze svých úspěšných značek může těžit i za hranicemi obrazovek a displejů. A pustil se pěkně zostra do byznysu postaveného na licenčních smlouvách k merchandisingu.
Jako pokusného králíka využil jeden ze svých nejpopulárnějších kusů vůbec, mysteriózní seriálový hit Stranger Things, jehož třetí řadu uvede 4. července. Ačkoli do premiéry zbývá přesně měsíc, už nyní se atmosféra alternativního světa Upside Down valí do obchodů ve všech možných podobách. Ať jde o tenisky, videohru, lego, trička, nebo knihy.
Není to úplně nový fenomén. Když se ukázalo, že ze Stranger Things bude velehit, Netflix pochopil, že musí zareagovat. Už vydání druhé řady na podzim roku 2017 doprovázel prodej tematických svetrů, hrníčků nebo akčních figurek. A Reed Hastings, šéf společnosti, prohlašoval: „Učíme se dělat merchandising.“
Tehdy se mluvilo o pouhých experimentech, jenže není pochyb, že Netflix tyto „pokusy“ bral zcela vážně. I proto koupil vydavatele komiksů Millarworld. Kromě zásoby příběhů totiž nabízí i obří potenciál k byznysu s produkty inspirovanými jeho postavami, filmy a seriály.
Navíc manažeři Netflixu přetáhli od společnosti Disney veteránku Christie Fleischer, která měla v „kouzelném království“ na starosti zábavní parky, zážitky a produktovou strategii. Právě Disney je pro Netflix vzorem, kolik se dá na merchandisingu vydělat – jeho tržby za letošní první čtvrtletí v tomto segmentu dosáhly 6,8 miliardy dolarů, přičemž provozní zisk činil 2,2 miliardy.
Výsledky práce Christie Fleischer začínají být vidět. Venku už je letní sada oblečení od H&M stylizovaná do osmdesátkového feelingu, aby ladila s kulisami seriálu. K dostání je i v české verzi e-shopu.
Coca-Cola se vrátila k receptu New Coke z 80. let, speciální tematický model si připravilo Lego, vyšlo několik knih, speciální edice známé deskovky Monopoly, koupit si lze dokonce i kola či polaroid, které používají ve Stranger Things dětští hrdinové.
Další značky se chtějí na popkulturním úspěchu série minimálně přiživit. Příkladem je Ikea, která v rámci nedávné kampaně předělala pokoje ve stylu známých seriálů.
Zdarma je ke stažení i mobilní hra pro iOS a Android a spolu s uvedením třetí řady má vyjít i velký titul pro současné konzole a PC. Detaily k němu mají autoři ukázat na největším herním veletrhu roku, americké E3, která proběhne od 11. do 14. června. Na Twitteru však tajemně naznačili, že by se nemuselo jednat o jediný titul s licencí Netflixu.
A tak můžete tipovat: představí historickou politickou strategii po vzoru The Crown? Thriller z prostředí drogových kartelů pod značkou Narcos? Nebo snad příběhové sci-fi s nálepkou Black Mirror? Ať to bude jakkoli, s úspěšnými tituly Netflixu se budeme setkávat čím dál častěji, a to nejen na televizní obrazovce.