V neděli 10. března se v Los Angeles rozhodne o nejprestižnějších filmových oceněních světa: udílejí se tu výroční ceny americké Akademie filmových věd a umění. Na nejvíc sošek má letos našlápnuto životopisný Oppenheimer, favoritů je ale víc. Kdo mezi nominovanými citelně chybí?
Poprvé v historii jsou mezi deseti filmy nominovanými v nejsledovanější kategorii Nejlepší film hned tři snímky, které režírovaly ženy. Ale jen jedna z nich, režisérka mimořádně zdařilého kriminálního dramatu Anatomie pádu Justine Triet, se probojovala i do režisérských nominací.
I to můžeme považoval za velký úspěch – kategorie totiž tradičně ženy režisérky zcela přehlíží.
V šestadevadesátileté historii udílení cen Akademie si akademici žen v režijním křesle všimli… osmkrát. A to jde o pouhé nominace, kterých bylo vyhlášeno většinou pět ročně, tedy k nějakým pěti stovkám oscarových nominací za režii. Stovky nominací, osm pro ženy. Osm.
Jen tři režisérky v historii – Kathryn Bigelow za Smrt čeká všude, Chloé Zhao za Zemi nomádů a Jane Campion za Sílu psa – režijního Oscara vyhrály. Zbylých 92 Oscarů za režii si odnesli muži. To je, panečku, parita!
Letos může přibýt čtvrtá nejlepší režisérka, ačkoli v konkurenci Martina Scorseseho, Christophera Nolana, Jorgose Lanthimose a Jonathana Glazera to nebude mít snadné.
Ztracené to ale není. Francouzka Justine Triet má za sebou fenomenálně úspěšný rok. Anatomie pádu zazářila na řadě mezinárodních festivalů a na tom nejsledovanějším v Cannes získala hlavní cenu, Zlatou palmu. Triet v Cannes zazářila jako teprve třetí režisérka v historii festivalu.
Právem. Její strhující, pečlivě vystavěný příběh spisovatelky podezřelé z vraždy svého manžela, odehrávající se v odlehlé chatě ve francouzských Alpách, diváka překvapí celou řadou nečekaných zvratů a šokujícím finále – a Triet je i spoluautorkou scénáře.
Nabízí se klasický argument: žen je v oscarových nominacích za režii tak málo, protože prostě filmy netočí. Jenže tento argument už dnes kulhá na obě nohy. Invenčních a talentovaných režisérek s globálními filmovými úspěchy na kontě po světě neustále přibývá.
Svědčí o tom i skutečnost, že mezi adepty na oscarový film roku 2023 jsou hned tři tituly, které měly v režijním křesle právě ženu. I proto největší kritiku v souvislosti s letošními nominacemi rozpoutala absence Grety Gerwig v kategorii Nejlepší režie.
Režisérka kasovního trháku a zároveň svérázného feministického manifestu Barbie podle většiny odborných hlasů v nominacích chybět neměla. Nejde o to, že film vydělal ve světových kinech bezmála půldruhou miliardu dolarů, a je tak komerčně nejúspěšnějším filmem, jaký kdy žena režírovala – jde prostě o výbornou režijní práci. Veskrze osobitou, originální, řemeslně invenční a nesmírně promyšlenou.
Film jedné z nejtalentovanějších filmových umělkyň mladé generace sebral kritikům feminismu všechny karty z rukou dokonalým vystižením podstaty problému. Nápaditý a komplexní snímek na první pohled působil jako popcornovo-limonádová romance, ve skutečnosti má ale jeho sdělení hluboký přesah do reálného světa.
Greta Gerwig natočila chytrý hit o mužích a ženách a jejich reálném postavení v životě i kariéře. Takový, který skvěle baví i ve chvíli, kdy se v něm řeší problematika genderové nerovnosti, příležitostí nebo třeba pay gapu – a především propastný rozdíl mezi tím, co ženy mohou doopravdy a co jenom na papíře.
Ani minutu přitom nenudí, ani minutu nemoralizuje. Barbie je po všech stránkách film přelomový, ale zřejmě zároveň tak nápadný, až byl režisérčin vklad pro členy a členky americké Akademie zřejmě až neviditelný. Na nominaci to zkrátka nestačilo. A co byste chtěli, jednu ženu už tam máte!
Greta Gerwig se tak musí smířit se sdílenou nominací za nejlepší adaptovaný scénář společně s Noahem Baumbachem. Herecké nominace se nedočkala ani Margot Robbie za ztvárnění Barbie – zřejmě jako Barbie moc vypadá. Zato se své oscarové nominace dočkal Ryan Gosling, představitel Kena.
Takže bye, Barbie, hi, Ken? Žijeme ve zvláštním světě.