Ceny oděvů a obuvi rostou v České republice závratným tempem. Aktuálně dosahuje meziroční zvýšení 16,5 procenta – druhého nejvyššího zdražování ve státech Evropské unie. Pokud se naplní předpovědi a míra zdražování překročí dvacet procent, máme velkou šanci předběhnout zatím první Lucembursko.

Průměrně přitom oděvy a obuv v Evropě zdražují pouze o 2,7 procenta a v Německu ve srovnání s minulým rokem ceny dokonce klesly o 1,4 procenta. Proč je u nás trend opačný? Podle výkonného ředitele Asociace textilního-oděvního-kožedělného průmyslu Jiřího Česala jsou na vině rostoucí marže obchodníků.

Největší podíl na českém trhu mají jednoznačně dovozy z Asie. Nemluvíme přitom o vietnamských tržnicích, které válcovaly kamenné obchody v porevoluční době – většina velkých oděvních řetězců vyrábí a dováží z Dálného východu a do cen se tak promítají vyšší náklady na dopravu i skladování. A také vyšší výrobní náklady ve třetích zemích.

„Pokles v Německu na první pohled nedává smysl, protože náklady na dovozy rostou i našim sousedům. To znamená, že němečtí obchodníci jsou mnohem tvrdší v jednáních ohledně zvyšování výrobních nákladů u svých dodavatelů – jejich dodavatelé jim zřejmě dodávají za cenu sníženého zisku,“ vysvětluje Česal.

Česká výroba jde naopak z osmdesáti procent na vývoz do ostatních zemí Evropy. Doba covidu spojená s uzavírkami a současně rostoucími náklady byla pro některé z nich likvidační a ti, co se oklepali, musí své ztráty dohnat.

„Ceny dovážených surovin se také neustále mění. Někdy to znamená, že výrobci musí přeceňovat dvakrát i třikrát do měsíce. Toto nestabilní prostředí samozřejmě motivuje k růstu cen všeobecně. I ceny českých výrobků na domácím trhu musí stoupat, jinak by už výroba nebyla vůbec rentabilní,“ pokračuje Česal.

Proč si u nás obchodníci mohli dovolit marže zvýšit? Většina obchodů s oblečením a obuví je u nás lokalizovaná v nákupních centrech, které byly v době pandemie uzavřeny. Zároveň nejsou nákupy přes internet tak hojně využívané jako v jiných zemích.

Choose To Be Rich
Vydání Forbesu Choose To Be Rich

S každým postpandemickým otevřením kamenných obchodů Češi vyrazili na nákupy s neobvykle velkým nadšením umocněným dlouhodobě rostoucími platy. Země se tak krátkodobě vezla na vlně extrémních výprodejů, kdy se obchodníci zbavovali neprodaných kolekcí v době lockdownů a zvykli si odcházet s plnými taškami.

Do cen nových kolekcí se však postupně začaly promítat vyšší náklady spojené s uzavírkami a také snahy obchodníků získat ztracené zisky zpět. S každou novou kolekcí docházelo a dále dochází k novému navýšení cen.

Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly ceny oděvů a obuvi v roce 2020 o 3,7 procenta (rekord pro milénium), zatímco loni poskočily o dalších 6,5 procenta, což je nejvíce od devadesátých let.