Jméno Bootiq vám možná nic neřekne – jde o relativně málo známou tuzemskou vývojářskou skupinu, která však dodává řešení pro klienty jako T-Mobile, Mall.cz či DPD. Ke 400milionovému obratu a růstu o stovky procent jí pomohly akvizice – na kontě má od roku 2017 už tři a o čtvrté se právě jedná.
„Pokud jde jen o čísla, v horizontu několika let se investice bude logicky zdát jako rozumnější řešení. Pokud je ale ve hře budování jména a pozice na trhu, nákup je strategicky – a nakonec i finančně – daleko výhodnější,“ popisuje důvody akvizičního apetitu CEO Marcel Červený.
Vývojáři, kteří během tří let obratově vzrostli o 800 procent, několikanásobně zvýšili počet svých zaměstnanců a dosahují ziskovosti EBITDA v řádech vyšších desítek milionů korun, těží ze zázemí investiční skupiny InTeFi (vlastník Luxoru nebo Euromedií), jejíž jsou součástí.
„K financování využíváme zčásti bankovní financování a zčásti vlastní zdroje z mateřského holdingu,“ podotýká Červený. Akvizice se pak pohybují v řádech vyšších desítek a nižších stovek milionů. Naposledy šlo letos v létě o renomovanou pražskou digitální agenturu Blueberry.
O tom, jak Bootiq nakupuje firmy a jak k celému procesu přistupuje, se pro Forbes.cz blíže rozepsal CEO Marcel Červený.
Kapitálové fondy se na problém často dívají optikou čísel a předpovědí budoucího růstu. U nás se na zhodnocení samozřejmě díváme také, ale primárně jde o vybudování české, kvalitní a dlouhodobé IT firmy. Pojetí návratnosti máme tedy nastavené daleko dál než investiční fond. Navíc akvizicí nám přibude další kompetence, kterou bychom sami získávali jen těžko – a to může být pro získání zakázek od velkých firem rozhodující.
Pokud se rozhodnete pro koupi firmy, měli byste ji předem co nejlépe poznat. Jejich výběrem se u nás zabývá zpravidla užší vedení. Po náhledu do rejstříku firem a úvodní rešerši přichází na řadu další sbližování, seznámení s týmem a získání přehledu o financích. Pro akvizici je třeba mít mnohem detailnější vhled do firmy, než jaký mají obvykle investiční fondy. A je pro nás nezbytné, abychom si kulturně rozuměli. Bez toho bychom se zdráhali do akvizice vůbec pustit.
Předem počítejte s tím, že jde o proces, který zabere minimálně šest měsíců. A to ještě hovoříme o společnostech menších rozměrů a o scénáři, kdy je účetnictví v naprostém pořádku. Proces se může protáhnout i na 12 měsíců – nejde totiž jen o masivní nabírání lidí, celý proces zahrnuje i jejich zapojení, zaučování a následnou stabilizaci. Nové týmy potřebují svůj čas.
Za odměnu ovšem získáte výhodu, že kupujete něco, co je postavené, funkční a zapadá do portfolia firmy. Díky tomu je rychlejší i její rozvoj a s tím jde ruku v ruce také zvyšování finančních příjmů.
Všechny firmy, které jsme si vybrali pro akvizici, byly na trhu etablované 10 až 15 let. První cesta při jejich výběru tedy vedla do rejstříku firem, kde lze základní informace o společnosti zjistit. S firmami, které poctivě vznikly, jsou na trhu jen pár let a mají kvalitní a inovativní produkt, se moc často nesetkáváme. Neznamená to tedy, že bychom se o ně nezajímali, musíme však vědět, proč vznikly a co je jejich klíčová hodnota.
Rozhodně a promyšleně budujeme IT společnost; konsolidujeme hlavně proto, abychom sobě a firmám zajistili společně budoucí růst. Kupované společnosti si totiž obvykle nemohou růst z nějakého důvodu dovolit, ať už je to kvůli eliminaci rizik, limitům majitele, financím, nebo řízením rizika. Proto sdružujeme ty, jež si přejí růst a šířit své služby společně s námi. Pro nás to znamená přizpůsobení globalizaci z pohledu efektivity firmy.
Teprve po akvizici začíná největší díl celé práce. Nechat firmu vyčleněnou a v původní podobě, řídit ji jen pomocí KPI? Nebo ji celou pohltit a rozmělnit v sobě? Pro nás je stěžejní nově akvírovanou firmu napojit na klíčové procesy, její interní však nechat nezměněné. Jsou totiž zpravidla přizpůsobené lokálnímu prostředí, kde se pobočka nachází. Tato cesta také zajistí, aby se lidé i nadále cítili komfortně a dokázali s klidem pracovat na projektech, kterým se věnovali doposud, i na těch nových, jež díky spolupráci získají.
Netrváme na tom, že všichni musí mít stejnou firemní kulturu, dodržovat dress code a používat stejná služební auta. Klíčem ke spolupráci je trpělivost, pochopení a kontinuita. Umíme pracovat dlouhodobě a využíváme své zkušenosti z řízení offsite poboček na offsite řízení firem. A funguje to. Pomáhají nám v tom jak manažerské a projektové metody, tak nástroje typu Atlassianu či Polycomu a další.
První opravdovou akvizici jsme zažili v roce 2017, záhy následovaly dvě další a byly úspěšné. Nyní jsme v závěru čtvrté: aktuálně probíhá jednání na Slovensku, abychom dokázali dobře zajišťovat a podporovat tamní trh. Naše pobočka se tím rozšíří přibližně na 80 lidí z původních 22. Všechny provedené akvizice se povedly a pokaždé splnily naše očekávání – a jsme přesvědčení, že zejména díky tomu, že jsme každé části akvizičního procesu vždy věnovali dostatek času a pozornosti.