„Nezpomalujeme, to je to hlavní,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Právě se dozvěděl, že její rozpočet bude příští rok 62,7 miliardy korun. O dvě miliardy víc na investice, včetně klíčových vysokorychlostních tratí. Jak zrychlí Česko?

Vlakem jezdí do práce i teď skoro každé ráno. Východní Čechy a Ústí nad Orlicí, kde s rodinou žije, nikdy neopustil. Dvě hodiny tam, dvě zpátky. „Jsem na to takhle zvyklý,“ usmívá se muž, který na jedné z nejvyšších manažerských pozic ve státní správě, v horkém křesle šéfa Správy železnic, sedí už sedmým rokem.

Hovoří rozvážně, váží slova, a to i ve chvíli, kdy mu během našeho rozhovoru zvoní telefon co dvě minuty. Právě řeší vlakovou nehodu na důležitém koridoru. Stejně klidně, jako mně popisuje plán na to, jak udělat z železnice znovu atraktivní místo a zemi zabalit stuhou rychlých spojení z východu na západ, mluví se svými lidmi v terénu, kteří řeší, jak co nejrychleji vrátit vagony zpátky na koleje.

„Ve vlaku si věci můžu v klidu promyslet a to beru jako velkou výhodu,“ říká Jiří Svoboda. Z pražského hlavního nádraží to má do kanceláře v neorenesančním paláci v Dlážděné ulici jen pár minut svižnou chůzí. První manažerské zkušenosti získával v Pardubicích, posledních osmnáct let jezdí směr 164 kilometrů vzdálená Praha.

Železnici ale zná i z provozních pozic, v mládí dokonce vlaky sám vypravoval. „A kdy se tedy konečně svezeme rychlovlakem?“ ptám se.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.