Stalo se to před čtyřmi lety. Doug Storer zase jednou vyrazil na svou dávku běžeckých kilometrů, a protože bydlí na Floridě, připravovat se na maratony nelze jinak, než když teploty padnou na únosnou mez. Tedy večer. Jenže ve tmě pořádně neviděl na cestu, zakopl o výmol a tehdy přišel na nápad na Night Runnera, dobíjecí LED lampy, které se zasunou pod tkaničky běžeckých bot a ozařují cestu pod nohama. Za tři roky se z „nočního běžce“ stal milionový podnik.
Storer strávil život v obchodních odděleních stavebních a architektonických firem. „A v roce 2013 jsem trénoval na svůj pátý maraton. Kvůli horku jsem ale běhal vždycky až po setmění a jednou jsem na cestě zakopl,“ vzpomíná na prvotní impulz pro svůj vynález. „Ženě jsem ten večer řekl: Miláčku, potřebuju reflektory na své tenisky.“
Čtěte také: Z atleta ševcem. Příběh mistra republiky, který šije farmářky jako Baťa
Ta idea se jim stala posedlostí. Dokonce takovou, že se nakonec oba vzdali svých zaměstnání. Společně přemýšleli, jak by taková světla měla vypadat a jak fungovat. K botám se nejdřív lepicí páskou snažili přichytit malé svítilny, ale ty byly příliš těžké a ani dvakrát dobře nesvítily. Lehčí, jasnější a s delší výdrží, tato slova se pak stala jejich mottem.
Renata a Doug Storerovi.
Do výroby prototypu nalili 30 tisíc dolarů, které posbírali v rodině a od přátel a které zaplatili designové firmě z Austinu, aby vytvořila prototyp. Ten sice stoprocentně nenaplnil požadavky na životnost baterie ani světelnost, přesto manželé nezabrzdili.
Za dalších 15 tisíc dolarů natočili promo video a umístili ho v březnu 2015 na crowdfoundingovou platformu Kickstarter. Cíl: vybrat 34 tisíc dolarů. Svou metu překročili o devět tisíc a tím dostali byznys do běhu.
Čtěte také: Myslíte ekologicky? Běžecké boty od Adidasu můžete zahrabat na kompost
První velký průlom přišel, když jim kamarád pomohl dostat jejich „bludičku“ do televizní show Innovation Nation, která rozběhla prodeje. „Bez televizního představení bychom byli o světelné roky pozadu,“ ví Storer. „Za celý rok 2016 jsme měli tržbu 120 tisíc dolarů, za samotný říjen to udělalo 300 tisíc.“
Tato zkušenost jim dodala sebevědomí zkusit to v reality show Shark Tank. Padesát tisíc společností se tehdy hlásilo do boje, 120 se jich dostalo až do show a před investory. Během dvou minut měli zaujmout, ze studia odcházeli po hodině a čtvrt. I s investorem.
„Vlastně jsme ani neměli šanci říct ano nebo ne, oni sami mezi sebou urputně bojovali,“ říká Storer. Mezi přetahujícími se investory nakonec zvolili Roberta Herjavce, kanadského investora s chorvatskými kořeny a taky zapáleného běžce, který mimo jiné absolvoval Newyorský maraton. Ten jim za 15procentní podíl ve společnosti nabídl čtvrt milionu dolarů.
Výroba Night Runnera se pak rozjela v Číně, poslední model vydrží svítit 10 hodin silou 300 lumenů a pro obří zájem už museli do firmy najímat zaměstnance. Běžecký světlomet se dnes prodává za 60 dolarů a od konce roku 2015, co ho Storerovi přes své stránky prodávají, jim vynesl 1,5 milionu dolarů zisku. Takže podnikatelský maraton nakonec přinesl zasloužené vítězství.