Dceřiná společnost Metrostavu s přízviskem Norge postaví novou silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části Norska. Nový úsek E8 o délce deset kilometrů vyjde v přepočtu na 4,5 miliardy korun a pro dceru Metrostavu znamená dosud největší zakázku. Společnost o tom informovala v tiskové zprávě.
Silnice by se měla začít stavět letos o Velikonocích a dokončena by měla být v roce 2027. Podle Metrostavu zakázka dokazuje silnou pozici společnosti na skandinávském trhu. V současnosti tvoří zahraniční zakázky čtyřicet procent obratu celé skupiny.
„Český stavbař, to už je dnes nejen v Norsku, ale i celé Skandinávii opravdu pojem. Moc mě těší, že jsem součástí tohoto dobrodružství již od první zakázky na Islandu před šestnácti lety, a věřím, že v budoucnu si sáhneme na ještě významnější projekty, než je tento,“ řekl Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav Norge.
Čeští stavbaři budou mít za úkol veškeré betonářské práce a výstavbu nového téměř kilometrového mostu přes Ramfjord. O zbytek se postará norský partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad.
Součástí nově vystavěného úseku bude také 870 metrů dlouhý trámový most Ramfjordbrua se základy ve fjordu. Součástí projektu je dále sedm menších mostů s rozpětím od dvaceti do osmdesáti metrů. Nový úsek mezi vesnicemi Sörbotn a Laukslett by měl vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýšit rychlost v členité lokalitě.
Tromsö leží za 69. rovnoběžkou a nachází se za polárním kruhem. Stavařům to podle tiskové zprávy přináší řadu výzev, a součástí projektu tak musí být i několik specifických doprovodných staveb.
Jednou z nich je například přechod pro soby. Oblast by ale mohla být také zasažena lavinami a sesuvy sněhu, proto Metrostav z bezpečnostních důvodů přistaví ochranou bariéru.
Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby realizovala patnáct projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu.
Ve Skandinávii dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. Vloni na podzim zahájila souběžně s další výstavbou v Norsku například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech.
Skupině v roce 2022 klesl čistý zisk meziročně o 35,5 procenta na 858,5 milionu korun. Provozní výnosy oproti roku 2021 naopak stouply, a to o 12,3 procenta téměř na 49,9 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy skupiny za rok 2022. Před zdaněním v roce 2021 Metrostav vydělal 1,44 miliardy korun. O rok dříve to bylo 1,89 miliardy korun.