Norsko postaví nejdelší a nejhlubší podmořský tunel na světě, který propojí západní ostrovy země a zásadně zkrátí cestovní dobu mezi severem a jihem. Tunel Boknafjord bude měřit 26,7 kilometru a dosahovat hloubky 390 metrů. Tato inženýrská vyspělost, s celkovými náklady téměř 47 miliard korun, bude navázána na dálnici E39 a očekává se její dokončení v roce 2033.

Nová trasa umožní řidičům ušetřit až jedenáct hodin na cestě a výrazně zlepší dopravní spojení bez nutnosti přestupů na trajekty, čímž podpoří ekonomiku a turistický ruch na západním pobřeží Norska.

Norsko začalo v roce 2018 v rámci projektu Rogfast stavět tunel Boknafjord, který bude se svými 26,7 kilometru nejdelším a s hloubkou 390 metrů zároveň i nejhlubším podmořským tunelem na světě. Celková cena tunelového komplexu bude 22 miliard dánských korun (necelých 47 miliard korun) a jeho dokončení se plánuje na rok 2033.

info Foto Steffen Aaskoven / Franz Sulzer / X
Uvnitř tunelu Ryfylke v Norsku

Inženýrská stavba propojí severní čtvrť Vestre Bokn v obci Bokn s jižní čtvrtí Harestadem v obci Randaberg, které leží na samostatných ostrovech v Severním moři. Cesta dosud vedla po východních ostrovech, nová trasa má vést přes západní ostrov Kvitsoy.

Jízda tunelem řidičům zabere asi 35 minut a zaplatí za ni mýto v přepočtu asi 920 korun. Díky napojení komplexu na dálnici E39 se dostanou z jižního Kristiandsandu do severního Trondheimu o jedenáct hodin dříve, protože nebudou muset sedmkrát přestupovat na trajekty mezi fjordy.

„Přístav v Mortavice je poměrně exponovaný a v zimě se trajekty někdy musejí odklánět do jiného přístavu. Jakmile bude tunel dokončen, nebudeme muset čekat na dobré počasí, aby se dalo jezdit po silnicích,“ řekl projektový manažer Oddvar Kaarmo. Zároveň doufá, že tunel usnadní vývoz zboží a podpoří turistický ruch na západním pobřeží země.

https://forbes.cz/prezil-vlastni-smrt-jak-premysli-nejuspesnejsi-cech-ve-svete-marketingu/

Video zveřejněné norským ředitelstvím silnic ukazuje tunel, v němž jsou dvě dvouproudové silnice, 245 ventilátorů, 480 telefonních budek, několik odpočívadel, nouzových východů, kruhových objezdů a odvětrávacích šachet. Pro stavbu šesti propojených tunelů budou muset stavebníci vyhloubit osm a půl milionu kubických metrů horniny, jak uvádí zveřejněný projekt.

Nejdelším podmořským tunelem je v současnosti Seikanský tunel mezi ostrovy Hokkaidó a Honšú na severu Japonska, který měří 23,3 kilometru.