„Nic kupovat nebudeme, není na to vhodná doba.“ Ještě na konci června stál CEO Marc Benioff před investory a vysvětloval jim, že se jeho cloudová platforma Salesforce letos k žádným nákupům nemá.
Vysvětloval, že na akvizice teď nejsou ty správné podmínky, ať na to prostě zapomenou. „V současné situaci to není na pořadu dne. Místo toho bychom se měli zaměřit na náš vlastní byznys,“ řekl přesně.
O to větší překvapení vyvolalo zjištění, že Salesforce ve skutečnosti vede pokročilé rozhovory o koupi Slacku – celosvětově oblíbené aplikace pro komunikaci mezi kolegy na pracovišti, kterou vyvinula americká společnost Slack Technologies.
Salesforce by údajně měla tento obchod oznámit ještě dnes po uzavření burzy, kdy také představí své tržby za třetí čtvrtletí. Hodnota nákupu by mohla podle očekávání překročit současnou tržní hodnotu Slacku – a vyjde tedy Salesforce na více než 24 miliard dolarů.
Obchod, který by se k dnešnímu dni stal největší akvizicí v historii firmy, naznačuje, jakým směrem se chce sanfranciský gigant vydat dál – ukousnout si pořádný kus z rostoucího segmentu komunikace a spolupráce na pracovišti. Tedy z oblasti, které aktuálně dominuje společnost Microsoft, jež během pandemie zažívá nebývalý boom.
Spojením Salesforce a Slacku by totiž podle Marka Moerdlera, analytika společnosti Bergstein, vznikl první dostatečně silný konkurent Microsoftu, který by ho mohl dokázat připravit o část byznysu, který jen v posledních letech na tržbách od komerčních klientů vygeneroval přes 25 miliard dolarů.
Podle Moerdlera to navíc může být ze strany Salesforce jen pouhý začátek a může v těchhle vodách nakupovat dál. V úvahu připadají například webová úložiště, jako jsou Box či Dropbox, nebo videokonferenční platformy, jako třeba RingCentral.
Zpráva, se kterou ve středu přišel The Wall Street Journal, už stihla zahýbat akciemi obou těchto firem. Zatímco Slack vyrostl téměř o 40 procent, společnosti Salesforce akcie mírně klesly.
Slacku, který byl spuštěn v roce 2013, je připisováno zažehnutí celého sektoru nového druhu aplikací, které spolupráci na pracovišti usnadňují. A jeho komunikační aplikace se stala okamžitě hitem. Dnes už má ostatně více než 15 milionů uživatelů.
Jenže pak přišel rok 2016, kdy Microsoft představil svou platformu Teams, kterou začlenil přímo do Office 365. Produkt tak rázem dostal k více než 115 milionům uživatelů, kteří ve svých počítačích používají jeho kancelářský software.
To se Slacku pochopitelně nelíbí. Situace se podstatně vyostřila, když firma zkraje tohoto roku podala proti Microsoftu žalobu u Evropského soudu kvůli kartelním praktikám.
Ta však zatím nic nezměnila na tom, že Microsoft v tomhle závodě vede. „Investoři i analytici byli ke Slacku letos poměrně vlažní, hlavně proto, že firma nedokázala dosáhnout předpokládaných výnosů. Před jednáním o akvizici se tak zdálo, že zůstane vzdálenou dvojkou za Microsoftem, což je místo, kde nechcete být,“ říká Moerdler.
Přitom se zdá, že alespoň podle odborné veřejnosti je Slack tou lepší volbou. „Microsoft je jedničkou mezi řediteli IT oddělení, kteří jej doporučují svým nadřízeným díky jeho ceně i právě propojením s produkty Office 365,“ říká Brad Zelnick, analytik Credit Suisse. Hned ale dodává: „Když mluvíte s koncovými uživateli, technicky založenými lidmi, digitálními domorodci, má naopak velmi často navrch Slack.“
Koupě Slacku by se stala už druhou velkou akvizicí společnosti Salesforce za posledních 18 měsíců. V srpnu loňského roku totiž firma zaplatila 15 miliard dolarů za interaktivní softwarovou společnost pro vizualizaci dat – Tableau.