Nejvýraznější a také nejdrzejší český výrobce pánské kosmetiky má za sebou přelomový rok. Třebíčská firma Angry Beards investovala do vlastního zázemí, nových interních procesů i produktů pro ženy. To vše, aby loňské rekordní tržby přesahující 234 milionů korun do roku 2030 znásobila a překonala miliardu.
„Před rokem jsem tvrdil, že zakotvíme vysoko nad čtvrt miliardou. Byznys je ale jako pořádné erpégéčko – člověk někdy musí útok na hlavního bossy odložit a ještě chvíli poctivě expit,“ komentuje zakladatel Angry Beards Tomáš Čech.
„Celá firma proto rok 2024 věnovala přípravě na fičák, který v následujících šesti letech hodláme rozjet,“ doplňuje člen loňského výběru Forbes 30 pod 30.
Společnost, kterou založil s tehdejšími parťáky v roce 2017 garáži rodičů, podle něj brzdila v dynamičtějším růstu nutnost investovat do historicky neřešených oblastí. Před vyššími tržbami tak upřednostnila vylepšení interních procesů, implementace nového ERP systému, představení značky pánského spodního prádla, ale zejména stěhování do vlastního velkorysého zázemí.
Nákup a rekonstrukce budovy bývalé pekárny na severovýchodním okraji pětatřicetitisícového města, kde seskupila sklad, expedici i kanceláře, ji dosud vyšel na přibližně 130 milionů korun. Další 20 až 30 milionů si ale přestavba sídla ještě vyžádá.
„Museli jsme tento krok udělat, abychom mohli začít posilovat tým, zvyšovat skladové zásoby, modernizovat skladové řešení a případně začlenit i vlastní výrobní linku,“ přibližuje CEO Jan Trval, jenž Angry Beard vede poslední dva roky.
Ve firmě začínal před pěti lety, když měla šest zaměstnanců a obrat čtyřicet milionů. A jak se posouval sám, posouvala se tím i společnost, která dnes zaměstnává na sedm desítek lidí, ročně odbavuje na tři sta tisíc objednávek a otevřeně mluví o tom, že do přelomu desetiletí by ráda na tržbách pokořila miliardu. A to bez výše zmíněných investic zmíněných podle Trvala vůbec nešlo.
Dopomoct by k tomu mělo rovněž postupné rozšiřování se na dalších evropské trhy (od roku 2026 do dvou zemí ročně – jedné na západě kontinentu, jedné na východě) i nedávná akvizice výrobce přírodní kosmetiky a doplňků stravy Aromatica.
Skrze malý rodinný podnik ze Šlapanic u Brna s více než devedesátiletou tradicí by si „naštvaní vousáči“ chtěli „osahat“ vlastní výrobu produktů, kterou chtějí do budoucna spustit. Momentálně si sice veškeré produkty vyvíjejí, výrobu však outsourcují.
Dlouhodobě největší trhák Angry Beards představuje Antistick neboli „sportovní lubrikant na pánský pytel“ zabraňující tomu, aby se šourek při sportu či práci lepil. Byznys party z Vysočiny nicméně již nestojí jen na výrobcích pro pánská varlata nebo ostatní části těla.
Na loňských rekordních tržbách se značka Angry Beards podílela přibližně 185 miliony, na kosmetiku pro dámy Busy B připadlo přes 30 milionů a zbytek vygenerovalo spodní prádlo pod značkou Calm B. Nejsilnějším trhem pro firmu zůstává s 85 procenty Česko, následuje Slovensko (deset procent) a Polsko (pět procent).
V letošním roce by se Angry Beards ráda vrátila ke dvoucifernému meziročnímu tempu růstu a navýšení ziskovost EBITDA, která nyní přesahuje patnáct procent. Cílem jsou souhrnné tržby kolem 280 milionů korun.
„K tomu nám pomůže optimalizace sortimentu, technologické inovace prodejního procesu, produktové novinky všech značek a spuštění prodeje v Rumunsku na přelomu druhého a třetí čtvrtletí tohoto roku,“ tvrdí Jan Trval.
Takovému vývoji už bude zakladatel Tomáš Čech přihlížet zpovzdálí. V jednatřiceti letech se rozhodl opustit všechny exekutivní pozice a odejít – jak říká – do důchodu.
Angry Beards, Tomáš Čech, kosmetika
Foto Angry Beards