Mladoboleslavská Škoda čtyři roky od premiéry odhalila novou podobu Škody Enyaq a Škody Enyaq Coupé. Někdy jsou takzvané facelifty pouze kosmetické. Tentokrát jde ale o až nečekaně razantní proměnu auta, které hlavně v západní Evropě dokáže porážet nejen sourozenecký Volkswagen, ale i globálně dominující Teslu.

Největší změnou je design přední části, která je kompletně přepracovaná. Enyaq, jako druhé auto po menším elektromobilu Elroq, totiž ctí nový škodovácký designový jazyk Modern Solid šéfdesignéra Olivera Stefaniho. Nová čelní maska pojmenovaná Tech-Deck Face tak ukrývá senzory, jako je radar a přední kamera. Zmizelo i škodovácké logo na kapotě, které nahradil nápis Škoda.

Dalším novým prvkem je prosvětlená maska s jemnými svislými „řasami“ osvětlenými LED diodami. Opticky spojuje horní část Matrix-LED předních světlometů s 36 světelnými moduly. Dva výrazné LED krystaly ve spodních modulech představují novou horizontální interpretaci děleného světelného podpisu, který se nově stává charakteristickým znakem škodováckých SUV modelů.

„Nový Enyaq představuje další krok v naší elektrické ofenzivě. Druhá generace tohoto nejprodávanějšího modelu naváže na excelentní prodejní úspěch svého předchůdce, který patřil v roce 2024 mezi nejprodávanější evropské elektromobily,“ uvedl člen představenstva automobilky Martin Jahn.

V absolutních číslech Enyaq nijak nekraluje – v roce 2024 si v Česku připsal jen 1641 registrací, což je ze všech modelů Škody Auto nejméně, ale zajímavější je pohled na trh pouze s čistými elektromobily. Tady už výsledky auta, kterého se od uvedení na trh vyrobilo víc než čtvrt milionu kusů, působí lépe.

Doma je plnohodnotnou konkurencí modelů Tesly, a na zásadním německém trhu ji dokonce poslední měsíce poráží. Za celý rok 2024 pak v Německu Enyaq mezi elektromobily skončil jako dvojka s více než 25 tisíci prodanými kusy. Mezi nejlepší se dostal i na dalších evropských trzích.

„Škoda se Škodou Enyaq a nově i s menším modelem Elroq míří zejména na konzervativní zákazníky, kteří chtějí skutečné auto spíš než technologickou hračku, za kterou lze Teslu považovat. Nejdůležitější je ale podle mě to, že Škoda Auto u zákazníků boduje díky husté dealerské síti, kterou Tesla nedokáže nabídnout,“ řekl Forbesu Jens Dralle, motoristický novinář německého magazínu Auto Motor und Sport.

„Jsem vděčný našim zákazníkům za to, že se Enyaq stal jedním z nejoblíbenějších plně elektrických vozů v Evropě. Chceme trh ještě více nadchnout tím, že budeme stavět na stávajících silných stránkách modelu Enyaq, jako jsou velkorysý prostor, účinné pohonné jednotky a vysoká užitná hodnota,“ okomentoval novinku šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

„Náš nový designový jazyk Modern Solid, rozsáhlejší standardní výbava a nové digitální funkce se spojují, aby se modely Enyaq staly ještě lepšími společníky pro každý den,“ dodal.

Aby to tak bylo, nestačilo přijít jen s upraveným designem. Automobilka musela auto, o kterém se ještě před dvěma lety spekulovalo, že se namísto v Mladé Boleslavi bude vyrábět v německém Cvikově, vylepšit i technicky.

I proto se mírně zvýšil maximální dojezd na jedno nabití, který má být nyní víc než 580 kilometrů. Pokud jde o rychlost dobíjení, z deseti na osmdesát procent se baterie zvládne dobít za 28 minut. Základní model Enyaq 60 s menší kapacitou baterie to zvládne za 24 minut.

Škoda Auto Enyaq totiž nabídne se dvěma verzemi baterií ve třech výkonových variantách. Základní Enyaq 60 s dojezdem 433 kilometrů dostane baterii s využitelnou kapacitou 59 kWh. U něj je známá i cena, která je v Česku 1 015 000 korun. Jeho maximální výkon bude 150 kW.

Dvě další verze označené jako 85 a 85x nabídnou o 60 kW výkonu navíc a dojezd přes 550 kilometrů. V jednom případě bude možné zvolit i pohon všech čtyř kol.

Úprav se dočkalo i softwarové řešení. Služba Powerpass, která umožňuje přístup k více než osmi stům tisícům dobíjecích míst po celé Evropě, je nyní navíc integrována přímo do aplikace MyŠkoda. Novinkou v aplikaci je i možnost funkce Lock & Unlock, která dovoluje zamknout nebo odemknout vůz odkudkoli skrze mobil.

Enyaq nově umí i sám parkovat. Díky uloženému parkovacímu manévru si dokáže zapamatovat příjezdy dlouhé až padesát metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které automaticky provede pomocí uloženého parkovacího manévru na dálku. Řidič ovládá parkovací manévr prostřednictvím aplikace MyŠkoda. Stačí jen, aby byl poblíž vozu.

Prodeje Škody Enyaq a nově i Škody Elroq budou pro českou automobilku letos zásadní. Pokud budou dostatečně vysoké, mohou ji ochránit od pokut za nesplnění emisních cílů. V současnosti Enyq a Enyaq Coupé dělají zhruba deset procent prodejů celé značky. Letos, kdy přibude ještě menší Elroq, by Klaus Zellmer chtěl toto číslo navýšit tak, aby se na konci roku 2025 co nejvíc přiblížilo dvaceti procentům.

Pokud by se limity dodržet nepovedlo, Zellmer zmínil, že možné pokuty by mohly dosáhnout až stovek milionů eur, které by automobilce následně chyběly především v oblasti investic.