Jeff Lawson spoluzaložil cloudovou firmu Twilio před 11 lety a za tu dobu se v Americe zařadil mezi technologické hvězdy. Ano, právě díky němu můžete zavolat řidiči svého Uberu nebo jako zákazník Walmartu každý den dostanete na mobil zprávu o nejvýhodnější akci dne.
Twilio sídlí v San Francisku a poskytuje softwarovým vývojářům nástroje, jak programaticky uskutečňovat telefonní hovory a přijímat textové nebo multimediální zprávy v rámci jakýchkoli webových či mobilních aplikací.
Má hodnotu 19 miliard dolarů, přičemž cena jeho akcií vzrostla tento rok o 66 procent, za posledních 12 měsíců dokonce o 146 procent. Když Twilio vstupovalo v červnu 2019 na burzu, jeho hodnota činila 1,2 miliardy dolarů.
Díky pětiprocentnímu podílu ve společnosti si tak dnes její šéf Jeff Lawson sahá na majetek v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. Za zmínku stojí také to, že Twilio před rokem odkoupilo český startup Ytica, který se tím zařadil mezi jeden z nejúspěšnějších českých startupových exitů. Podle informací Forbesu se cena obchodu pohybovala nad miliardou korun.
Čerstvý miliardář původem z Detroitu začal toužit po úspěchu už na střední škole, kdy zjistil, že si natáčením a stříháním videí ze svateb a obřadů bar micva může vydělat i pět tisíc dolarů za víkend (v přepočtu víc než 100 tisíc korun). Svůj první startup Versity.com, který poskytoval poznámky z přednášek, a platformu na prodej lístků StubHub založil už na vysoké škole.
Pak si jej najal Amazon do oddělení, jež vyvíjelo giganta cloudových služeb – Amazon Web Services (AWS) -, který dnes představuje jednu z nejrychleji rostoucích příjmových složek celého holdingu Jeffa Bezose. Právě roční zkušenost z Amazonu Lawsona inspirovala k založení Twilia. „Celá ta myšlenka, že můžete nabídnout infrastrukturu jako službu, byla prostě ohromující,“ řekl Forbesu před třemi lety.
Lawson si uvědomil, že komunikace je nezbytná pro každý byznys. Model amazoního cloudu se proto rozhodl převést do cloudové komunikační platformy a s kamarádem Evanem Cookem a Johnem Wolthuisem založil Twilio. Cooke opustil společnost před několika lety, zatímco Wolthuis v ní stále působí a jeho podíl aktuálně přesahuje 250 milionů dolarů.
Služby sanfranciského startupu využívají firmy k zabudování hlasových, video nebo klasických textových zpráv do svých webových a mobilních aplikací. Vůbec první zákazník, aplikace PhoneMyPhone.com, použil Twilio k vybudování funkce, jejíž pomocí jste si mohli prozvonit svůj zašantročený telefon. Streamovací služba Hulu Twilio využila k vylepšení call centra pro podporu nových zákazníků, platforma pro sdílení souborů Box zase oslovila Twilio při zavedení dvoufaktorového bezpečnostního systému založeného na zasílání textových zpráv. Americký obchodní řetězec Walmart využívá Lawsonovu platformu k zasílání slevových akcí svým zákazníkům.
Twilio dnes slouží lidem ve více než 180 zemích světa od Ázerbájdžánu po Brazílii a jeho příjmy vzrostly z necelých 90 milionů dolarů v roce 2014 na 650 millionů dolarů v minulém roce, přesto jde pořád o ztrátový byznys. V roce 2018 skončil startup 121 milionů dolarů v minusu. Investoři ale dalšímu růstu Twilia věří. Platforma totiž účtuje svým zákazníkům poplatky podle frekvence užívání a dá se předpokládat, že oblíbenost doručovacích nebo dopravních aplikací bude pořád stoupat – a s tím i příjmy Twilia.
„Máme jedinečnou příležitost udělat revoluci na jednom z největších trhů v IT. Jsme pořád na začátku, ale na svůj tým nemůžu být pyšnější. Těším se na to, co nás čeká,“ říká Lawson.