Forbes.cz se ptá českých miliardářů, majitelů či šéfů firem na to, jak se podle nich bude po pandemickém roce 2020 vyvíjet obor, ve kterém podnikají – a jaké výzvy a příležitosti jim koronavirus přichystal pro rok nadcházející.

Šéf nápojářského impéria Kofola ČeskoSlovensko Daniel Buryš se nyní potýká hlavně s propadem poptávky ze strany gastronomie, která firmě tvoří polovinu zisku. Věří ale, že se obor po rozvolnění rychle otřepe. A další výzvou pro Kofolu je například i fenomén home office.

Na začátek bych rád čtenáře upozornil, že jsem nepoučitelný optimista. Věřím, že po technickém vyřešení viru se svět zotaví velice rychle. Lidé touží po širším osobním kontaktu a také sdílení atmosféry divadelního představení nebo koncertu online přenos nikdy nenahradí. Ano, svět už nebude jako dřív, ale žádný veletoč z toho podle mne nebude.

Jak to zasáhne náš obor? Podnikání Kofoly je výrazně postaveno na gastronomii. Pro naši firmu je gastro polovina zisku – druhou polovinou je retail, který virem zasažen nebyl a zejména pivařům částečně nahradil propad v gastronomii. Nealka doma lidé pijí stejně, vir nevir.

HoReCa (hotely, restaurace, catering) dostala z pohledu epidemie jeden z nejtvrdších zásahů. Hovoří se o desítkách procent krachujících restaurací, situace je velmi vážná. My ale optimisticky předpokládáme dopad do deseti procent zrušených provozoven.

Nesmyslné názory, že máme hospod příliš a je dobře, když se zavřou, bych nerad komentoval. Hospoda byla a je součástí naší kultury, a ne výrazem toho, že se otcové od rodin někde upíjejí. Na vysokou penetraci gastronomických služeb i jejich úroveň můžeme být hrdí.

Problémem bude chybějící personál.

Část podnikatelů v oboru gastronomie rozhodně nemá šanci přežít. Vysoké nájmy, lockdowny, dluhy… A pak také ztráta motivace. Léta podnik budovali, teď nosí úspory z domu. I přes slušné státní kompenzace jsou vyhlídky neradostné, ale neznamená to, že zkrachovalý podnik nenahradí jiný provozovatel.

Problémem bude chybějící personál. Lidé v oboru nebyli už před virem a po těžkém roku, kdy málokdo mohl jen sedět doma, si prostě našli jinou práci. Zejména pravidelná pracovní doba a volné víkendy jsou velké lákadlo se do gastronomie už nevracet.

Naštěstí mnoho lidí „od fochu“ svou práci miluje a vlastně si nedokáže jiný životní styl představit. Nedostatek personálu zákonitě povede k rychlému růstu nových technologických postupů šetřících zaměstnance jak v kuchyni, tak v obsluze.

Například online objednávkové a platební systémy nebo kvalitní polotovary zažijí prudký rozvoj, ale i při předpokládaném růstu nezaměstnanosti bude v oboru největším problémem nedostatek kvalitních lidí.

Klasická gastronomie se vzpamatuje velice rychle. Poptávka po kvalitním jídle a zážitku bude velká a stane se motorem rychlého oživení trhu. Když se v prosinci na chvíli otevřely hospody, byl jsem o půl osmé ráno prvním a jediným hostem. Lehce mě to vystrašilo, ale než jsem se nasnídal, kavárna byla plná do posledního místečka.

Vzpomeňme si ostatně na léto: i s omezeními to byla pro hospody jedna z nejúspěšnějších sezon v historii.

Zahraniční korporace sedí v trenýrkách u videa už rok.

Podstatně komplikovanější v našem oboru bude oblast eventů. Mezinárodní kongresy, velké firemní konference, festivaly. Na to už si snad ani nepamatujeme. Tady bude návrat velice pozvolný a obávám se, že se na hodnoty před virem vůbec nedostaneme.

Další výzvou je fenomén home office. Zejména zahraniční korporace vlastně sedí v trenýrkách u videa už rok a tváří se, že jim to maximálně vyhovuje. Já myslím, že je to spíše otázka setrvačnosti velkých organizací.

V Kofole používáme videokonference již deset let, je to velice užitečný nástroj, vhodný pro operativní řízení, promptní řešení problému, koordinaci projektu. Pro skutečné vytváření hodnot, pro spojení emocí a myšlenek, které firmu posouvají kupředu, je ale nutný osobní kontakt.

Pochopení je přes video neúplné. A navíc, nejlepší nápady stejně nevznikají v zasedačce, ale v kuchyňce u kávy! Myslím, že na to firmy přijdou, ale bude to nějakou dobu trvat.

Poslední kategorií gastronomie, o které bych se rád zmínil, je stravování v obchodních centrech. Nejen v Česku se z obchodních center postupně stávala reálná centra měst. Lidé tam nechodili jen nakupovat, ale i za zábavou a občerstvením, a to na úkor klasických městských center.

Jsem z Ostravy, a jestli někdo znáte smutnější centrum města, ozvěte se. Přiznám se, že jsem nikdy nebyl fanouškem tohoto trendu, a představa, jak s rodinou jdeme na nedělní oběd do „shoppingu“, mě upřímně děsí.

Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v ČeskoSlovensku.

Tady bychom mohli vidět možnou pozitivní změnu trendu pro oživení klasických městských center. Lidé rozhodně nebudou preferovat gigantické prostory plné lidí. Více času budou chtít trávit venku, na ulici, i ve studenějším počasí budou jíst na terase. Uvidíme, zda se městům podaří tohoto momentu využít.

Naše portfolio cílí zejména na domácí spotřebitele a nebudu se tedy vyjadřovat k propadu incomingového cestovního ruchu. Ten je (a delší dobu zůstane) nejen pro Prahu omezen. Než se ale Český Krumlov znovu přeplní asijskými turisty, můžeme si ho letos užít my. 

? – Jaroslav Beck
Vydání Forbesu ? – Jaroslav Beck

Čekají nás ještě složité měsíce, bankroty i nejistota. Ale musím zopakovat své přesvědčení, že návrat k prosperitě gastronomie bude rychlý.

Struktura se změní, ale hospodští už mnohokrát prokázali schopnost neskutečně se přizpůsobit nové realitě – a prokážou ji zase. Držme jim v tom palce a podpořme je!