Poslední staromódní superb, pick-up od Elona Muska i ztělesnění řidičských snů. Rok 2023 přinese do světa aut mnoho nového.
Tohle je výběr deseti zajímavých automobilů, které by měly z montážních hal vyjet ještě letos. Část z nich bude jezdit i po silnicích Česka, jiné bude šance vidět nanejvýš v ulicích Monte Carla nebo v ropných metropolích Středního východu.
Škoda Superb
Začněme doma. Na tohle auto se třese manažerský sektor napříč Českem a chladní nezůstávají ani Němci, kteří budou opět řešit dilema, jestli je lepší Volkswagen Passat, nebo Škoda Superb. A zajímat se o něj bude nejspíš i budoucí český prezident. Nebo prezidentka.
Škodovka novou generaci superbu představí ve druhé polovině roku a do prodeje se dostane nejspíš až v roce 2024. Vyrábět se bude společně s novým passatem v Bratislavě, ale vývoj koncern nechal Čechům. Téměř jistě půjde o poslední generaci škodovácké limuzíny, která nebude čistě elektrická. Vedle spalovacích motorů ale určitě nabídne i plug-in hybridní pohon.
Aston Martin Valkyrie
Auto, které je stálicí novoročních přehledů už víc než půl dekády. Letos by to ale mělo vyjít. Inspirace závodními speciály formule 1, hybridní pohon s dvanáctiválcovým motorem a výkonem přes 1000 koní, zrychlení na sto za 2,5 sekundy a maximální rychlost přes 350 kilometrů za hodinu.
Do světa má vyjet jen 150 kusů Valkyrie, jejíž cena začíná na třech milionech dolarů. Ještě méně kusů se pak vyrobí ve variantě bez pevné střechy. Těch je v plánu jen pětaosmdesát.
Volkswagen ID.7
Volkswagen vedle passatu přijde i s bojovníkem, který se postaví globálně úspěšné Tesle Model 3. Na rozdíl od passatu ale bude sázet jen na elektřinu. Podle už představených konceptů se počítá s tím, že se objeví i ve verzi kombi.
Jak verze Fastback, která má vystřídat model Arteon, tak i prostornější nahrazující model Shooting Break budou na platformě MEB, kterou používá také Škoda Enyaq iV. Dojezd na jedno nabití by se díky baterii o kapacitě 77 kWh mohl dostat až přes 600 kilometrů.
Tesla Cybertruck
Elon Musk s plně elektrickým pick-upem čekal tak dlouho, až ho konkurence přesprintovala. Ono když výrobu odkládá několik let od slavného představení futuristického vozu v roce 2019, není se co divit. Letos už to ale má vážně vyjít.
Jenže v USA, zemi, kde jsou pick-upy automobilovým náboženstvím, se mezitím urodilo. Elektrický Ford F-150 Lightning, Hummer EV nebo Rivian R1T už ukázaly, že i obrovské auto může jezdit na elektřinu. Pro cybertruck to znamená, že image Tesly dechberoucí design stačit nemusí.
McLaren Artura Spider
Artura je nejnovější klenot McLarenu, jenže ho trápí technické problémy a jejich vyřešení polyká mnohem víc peněz, než kolik se jich daří britské značce vydělat.
I proto do prodeje šlo sídlo firmy a nového majitele má i část firemní sbírky aut, za niž měl McLaren inkasovat 100 milionů liber. Otázkou je, jak moc to pomůže, protože jen za devět měsíců loni se ztráta vyšplhala na 200 milionů liber.
Jestli tohle slavná sportovní značka ustojí, vedle standardního modelu na trh pošle i variantu Spider s nebem nad hlavou. I ta nejspíš nabídne výkon přes 600 koní a zrychlení z 0 na 100 za tři sekundy.
A kdo na ta rychlá placatá auta zas až tak moc není, pro toho McLaren chystá SUV. V duchu doby plně elektrické. Jenže do toho se letos ještě nikdo neposadí.
Maserati GranTurismo
Italská kráska je zpátky. A vrací se rovnou ve variantě se spalovacím i čistě elektrickým pohonem. A protože baterie něco váží, bylo potřeba hledat, kde ubírat na váze. I proto je víc než polovina Maserati GranTurismo z lehkého hliníku. I tak se ale elektromobil nedostane s váhou pod dvě a čtvrt tuny.
Na druhou stranu nebude nouze o výkon. Elektromobil se skoro 800 koňmi zvládne zrychlit na stovku za 2,7 sekundy a maximální rychlost nejspíš bude přes 300 kilometrů za hodinu. Ve spalovací verzi se o výkon postará skvělý šestiválcový motor nesoucí název Nettuno, který už Maserati používá ve sportovním MC20. Maximální výkon spalováku pak bude 550 koní.
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo na konci roku do světa vypustí auto, které má ambice být nejprodávanějším modelem švédské automobilky. Zároveň má jít o vůz, který ji naplno přenese do elektromobilní éry. Pomoci mu k tomu má i schopnost na jedno nabití urazit přes 600 kilometrů, kterou EX90 spojí s výkonem 517 koní.
Nebylo by to Volvo, aby nezdůrazňovalo bezpečnost. I proto EX90 bude plné kamer a senzorů. Největší službu posádce by měl udělat laserový senzor LiDAR, který bude sledovat všechno, co se bude dít před autem. Bez ohledu na to, jestli bude světlo nebo tma, auto díky němu překážku na silnici rozpozná na 250 metrů a adekvátně situaci na ni bude samo reagovat.
Mercedes-Benz EQS SUV
Mercedes-EQ. EQE SUV. AMG Line Exterior, Night Package, Velvet brown metallic, 22" AMG multi-spoke light-alloy wheels, Electric Art Line Interior, Leather Nappa balao brown/neva grey
Mercedes-EQ. EQE SUV. AMG Line Exterior, Night Package, Velvet brown metallic, 22" AMG multi-spoke light-alloy wheels, Electric Art Line Interior, Leather Nappa balao brown/neva grey
Mercedes-EQ. EQE SUV. AMG Line Exterior, Night Package, Velvet brown metallic, 22" AMG multi-spoke light-alloy wheels, Electric Art Line Interior, Leather Nappa balao brown/neva grey
Mercedes-EQ. EQE SUV. AMG Line Exterior, Night Package, Velvet brown metallic, 22" AMG multi-spoke light-alloy wheels, Electric Art Line Interior, Leather Nappa balao brown/neva grey
Další SUV, tentokrát od mercedesu. A i v tomto případě by to s dojezdem mělo vyjít na víc než 600 kilometrů. Interiér posádce nabídne stejný luxus jako limuzína EQS, takže těžko najdete něco, co by mohlo chybět. Ať už z pohledu luxusu, nebo techniky. Kombinací obojího je například dechberoucí palubní deska Hyperscreen, která vypadá jako jeden obří, přes 140 centimetrů široký, dotykový displej.
Nejlevnější varianta velkého elektrického mercedesu s pohonem zadní nápravy vyjde na tři a čtvrt milionu korun. Kdo bude chtít čtyřkolku, která ale na druhou stranu sníží dojezd, zaplatí skoro 3,4 milionu. Pořád se ale dá utratit mnohem, mnohem víc. Mercedes pro tento model totiž připravuje superluxusní variantu Maybach.
Audi A6 e-tron
Static photo,
Colour: Helio Silver
Static photo,
Colour: Neptune Valley
Dynamic photo,
Colour: Helio Silver
Tohle bude auto, kterého se v Mercedesu budou bát. A bát se ho budou i u Tesly. Manažerská třída bude brzy zkrátka hodně drsný ring. Navíc to, že Audi elektromobily umí, v posledních letech dokazuje celkem přesvědčivě. Stačí se svézt v Audi e-tron GT quattro a je po diskusi.
Audi u novinky počítá s variantou sportback, i s praktickým kombi, které doposud označovalo jako Avant. Jak budou nové elektromobily vypadat, celkem bez obalu ukazují koncepty představené v minulém roce. Dá se čekat, že se od nich sériové modely příliš lišit nebudou.
Pagani Utopia
Letošek bude nejspíš rokem, kdy se splní sen alespoň části těch, kteří si v Itálii za 60 milionů objednali automobilové mistrovské dílo pojmenované Pagani Utopia. Takových šťastlivců je nanejvýš 99. Víc kusů Utopie totiž nevznikne.
Tohle auto je ztělesněním řidičských snů. Monokok z hmoty kombinující karbon a titan, designově čistá karoserie navržená tak, aby se obešla bez rušivých křídel, dvanáctiválcový šestilitr do tvaru písmena V se dvěma turmodmychadly, váha jen 1280 kilogramů, výkon 864 koní… Utopie, která se stane skutečností.