Tři velké sociální sítě měly počátkem března globální výpadek. Zatímco ale v případě prvních dvou – Facebooku a Instagramu – jste si ho určitě všimli i vy, výpadek té třetí, tedy LinkedInu, zaznamenal málokdo. Jak si dnes vlastně vede nejznámější profesní síť?

LinkedIn je tu s námi už přes dvacet let. Oficiální spuštění připadlo na rok 2003, samotnou společnost ale založili americký internetový podnikatel Reid Hoffman a venture kapitalista Eric Ly o rok dříve, kdy sociální sítě teprve hledaly svou společenskou roli a postrádaly obchodní model.

Jejich projekt se již tehdy dost vymykal, přesto nad ním zpočátku řada lidí nevěřícně kroutila hlavami. Sázka na „nudnou“ sociální síť se ale vyplatila. V roce 2004 překonal LinkedIn první milion uživatelů a o dva roky později v březnu zaznamenal dokonce první měsíc v zisku. Za další tři roky již měla síť deset milionů uživatelů a dnes je jich více než miliarda.

V roce 2011 se již s akciemi Linkedinu čile obchodovalo na newyorské burze a ty šly z ruky do ruky. Krátce po IPO také síť vykázala inzertní příjmy 154,6 milionu dolarů, čímž o patnáct milionů dolarů předběhla tehdejší Twitter (dnes síť X).

Nejnovější kapitola Linkedinu se začala psát v roce 2016, kdy ho za 26 miliard dolarů koupil Microsoft a stáhl z burzy. Vedle gratulací začala kolovat šuškanda, že je to pro síť vrchol i konečná. Temná vize se však odmítla naplnit.

Microsoftu se naopak dobře povedlo využít dat LinkedInu, která propojil s různými nástroji své dlouhodobé dojné krávy, tedy Microsoft Office, a Linkedinu naopak dodal potřebné zdroje na další rozvoj. Příjmy sítě se po akvizici zvedly z částky okolo dvou miliard dolarů na více než patnáct miliard na konci loňského roku.

Příjmy LinkedInu po akvizici Microsoftem | Zdroj: Statista

Jen novou práci si na Linkedinu každý týden aktivně hledá více než 65 milionů lidí, šest lidí je podle slov sítě každou minutu někam přijato a aktivní profil zde má přes 67 milionů společností.

Podle dat Pew Research Center z letošního ledna navíc obliba LinkedInu sice pomalu, ale setrvale roste, což je opačný trend než u ostatních podobně starých sociálních sítí.

Popularita sociálních internetových platforem | Zdroj: Pew Research Center

Síť je dnes navštěvovanější než třeba Muskův X, Reddit, BeReal, Snapchat, nebo dokonce WhatsUp, a i když by se mohlo zdát, že se zde bude nacházet hlavně starší publikum, nejvíce dominují mileniálové, tvořící asi šedesát procent současných uživatelů. Rychle ale roste i počet uživatelů z generace Z, nastupujících do svých prvních zaměstnání.

Podle loňských dat společnosti Comscore zaznamenal Linkedin meziročně od dubna 2022 do dubna 2023 největší nárůst uživatelů mezi osmnáctým a čtyřiadvacátým rokem života hned po síti BeReal. Zatímco poslední jmenovaná jednička v této kategorii vyrostla o 103 procent, LinkedIn o 53.

Pro srovnání X vyrostla za stejné období v téže kategorii jen o šestnáct procent a TikTok o dvanáct.

Sociální sítě generaze Z | Zdroj: Comscore

Co se týče statistik, objevil LinkedIn ještě jedno zlaté vejce. Asi nikoho nepřekvapí, že 51 procent uživatelů má univerzitní vzdělání – 53 procent ale pochází z domácností s vysokým měsíčním příjmem. LinkedIn je tak z hlediska prodeje reklamy poklad.

A i když bychom si ho nejspíše nezařadili mezi sítě, které většina uživatelů navštíví alespoň jednou denně, i tady se čísla rychle zlepšují. Zatímco ještě na začátku covidové pandemie to bylo méně než dvacet procent, dnes už je to 69 procent.

Zdroj: LinkedIn

LinkedIn navíc dělá všechno pro to, aby na své stránky dostala častěji i zbytek: čerstvě zaujala například zpráva o jeho plánu přidat na platformu jednoduché hry.

Zopakuje sociální síť, u které si většina populace nevzpomene ani na jméno jejího generálního ředitele (Ryan Roslansky, nemáte zač), někdejší herní úspěch Facebooku a Zyngy? Nebo o pořádný krok – první po vzniku LinkedIn influencerů – vedle?