Loni na jaře posadil Kim Fournais do svého tryskáče tři členy představenstva Saxo Bank, kterou před 25 lety spoluzakládal a která v roce 2009 vstoupila na český trh, a vyrazil po ose Praha–Varšava–Moskva–Atény. Týden po této třídenní výpravě majitel dánské investiční banky oznámil: „Kromě Prahy ostatní zavřít.“
Jejich agendu postupně pod vedením ředitele Pavla Drahotského přesunul přes Kypr do Prahy, odkud rozrůstající se multilingvální tým dnes servisuje na tři desítky zemí. A úspěšně. „Už několikrát se nám podařilo být z pohledu výkonnosti a efektivity jedničkou mezi ostatními pobočkami,“ pochlubil se Drahotský. „A překonat Londýn, Paříž nebo Singapur je skvělá vizitka.“
Je pátek kolem oběda, podzimní slunce ještě naposledy ukazuje svoji sílu a podle hromady kartonových krabic je vidět, že se v kanceláři děje něco velkého. Kolem zní polština, řečtina, ruština, slovenština a samozřejmě i angličtina, která je tady hlavním komunikačním jazykem. Takové spojené národy pod jednou střechou.
Pavel Drahotský, ředitel Saxo Bank pro střední a východní Evropu
„Práce v našem týmu je úžasný zdroj informací a neskutečná encyklopedie názorů a zkušeností z celého světa. Neustále vnímáte odlišné kulturní rozdíly a zvyky kolem sebe. Máte pocit, jako byste žili několik životů najednou,“ říká Drahotský, který sám hovoří třemi jazyky. „Na zákaznickou podporu zde máme člověka, který ovládá osm jazyků, naši bankéři standardně komunikují ve čtyřech jazycích. Jsme velmi multikulturní a považujeme to za naši hlavní konkurenční výhodu. Když mám ráno trochu volného času, rád zdravím každého z kolegů v jeho rodném jazyce.“
Ale ještě zpět k těm krabicím. Vybalují se z nich počítače, protože do centrály firmy v pražském Palladiu již brzy přibudou další bankéři, kteří k trhům střední a východní Evropy, jež pražská Saxo Bank dosud spravovala, přiberou i ty západoevropské. Z Prahy se bude nově řídit zákaznická podpora i v zemích na západ od Aše. Tedy s výjimkou Itálie, Švýcarska a Francie.
„Kapacita naší kanceláře má stále rezervy a bude se i nadále zvyšovat,“ plánuje Pavel Drahotský. „Nejen počet členů, ale i plocha kanceláří. Hledáme především mladé talenty se zkušenostmi ze studijních stáží v zahraničí, kteří ovládají více světových jazyků a nebojí se komunikovat. Důležitá je chuť, dovednosti a znalosti dodáme. Příprava kvalitního člověka u nás trvá 12 až 18 měsíců.“
Zakladatel Saxo Bank Kim Fournais
To vše je důkazem toho, jak vzrůstá význam Prahy v rámci skupiny Saxo Bank. Nejvyšší dánský management oslovila výhodná geografická poloha české metropole, výkonnost zdejší ekonomiky, stabilní právní prostředí a ve srovnání s Dánskem levné, přesto velmi kvalitní lidské zdroje. A samozřejmě také výsledky pražské pobočky, pod které se výrazným rukopisem podepisuje právě ředitel Drahotský.
Ten se ale paradoxně ředitelskému křeslu, které mu nabízel jeho předchůdce a zakladatel české pobočky Saxo Bank Karol Piovarcsy, původně bránil. Po letech strávených v Citi Bank se odešel věnovat správě majetku několika svých známých a slíbil si, že se už do finančního sektoru nevrátí. Dvakrát řekl ne, až nakonec dostal pozvánku na seminář Saxo Bank, kde se to v něm zlomilo. „Cítil jsem tu správnou energii a entuziasmus. Názory Saxo Bank a jeho osobnosti mi imponovaly.“
Ještě ten večer posílal Drahotský svůj životopis se vzkazem, že by přece jen měl zájem o výběrové řízení. Dva dny nato odletěl na Kypr, kde prošel celodenním „výslechem šesti top manažerů banky“, a ve čtyři odpoledne už odlétal domů. Než přistál na letišti v Praze, měl v e-mailové schránce pracovní nabídku stát se šéfem Saxo Bank pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Saxo je extrémně rychlé, pokud něco chce,“ říká Drahotský, který české pobočce vládne čtvrtý rok, a tvrdí: „Dodnes svého rozhodnutí nelituji.“
Nové kanceláře Saxo Bank v Praze otevírali zakladatel banky Kim Fournais, Lone Fønss Schrøder a velvyslanec Dánského království v České republice J. E. Ole Frijs-Madsen.
Možná i proto, jak progresivní prostředí je všude kolem něj a že tahle dánská banka může být bankou budoucnosti. „Naším cílem je být disruptivním investičním supermarketem a globálním procesorem klientských transakcí.“
Ty spolu s vypořádáváním obchodů zůstávají doménou Saxo Bank a to vše v nadzvukových rychlostech. Protože až si půjdete příště koupit dluhopis do tradiční banky, v lepším případě dostanete informace za několik minut. To investiční roboti, na které sází Saxo Bank, poptají stejný produkt u 45 poskytovatelů a v řádech milisekund dostanete odpověď s nejvýhodnější nabídkou.
„Při více volatilních dnech znamenají vteřiny spousty peněz,“ připomíná Drahotský. „Náš systém umí zpracovat na 30 tisíc transakcí za jedinou vteřinu. Obchodujeme na 27 světových burzách a nabízíme 40 tisíc produktů. V porovnání s tradičním bankovním sektorem se našich 25 let vývoje může zdát úsměvně málo, na druhou stranu jsme rychle pochopili novou realitu digitálního věku a snažíme se v ní být co nejefektivnější. Pouze komplexní zážitek spokojených klientů ze špičkové služby vám zajistí byznys i v budoucnosti.“