Ženský sport zažívá renesanci. Společnost Deloitte odhaduje, že příjmy z ženského vrcholového sportu v roce 2024 přesáhnou miliardu dolarů. A stále více sportovních fanoušků se dychtivě dožaduje ženského sportovního obsahu.

Letošní ženská univerzitní basketbalová liga NCAA dosáhla větší sledovanosti než její mužská obdoba. Z hráček Caitlin Clark a Angel Reese jsou hvězdy. Ve středu pozornosti sportovních fanoušků však není jen ženský basketbal. Ostatně na letošních olympijských hrách v Paříži soutěžili sportovci a sportovkyně poprvé v olympijské historii v zastoupení padesát na padesát.

Pokrok, kterého ženský sport dosáhl, není novým úkazem. I loni v létě proběhla řada ženských sportovních akcí, jež přitáhly celosvětovou pozornost, od Wimbledonu až po druhý ročník Tour de France Femmes avec Zwift. Novinkou bohužel není ani finanční nerovnost, které ženské sporty ve srovnání s mužskými čelí.

Předsudky vůči ženám vedou k objektivně špatným obchodním rozhodnutím.

Ačkoli čísla jasně ukazují, jak jsou ženské sporty při správných investicích – s podporou značek a médií – nesmírně ziskové, ženy musí stále bojovat, aby své místo na sportovním výsluní obhájily. Zmíněná ženská NCAA vydělala na televizních právech pouze 6,5 milionu dolarů ve srovnání s 873 miliony dolarů, na které si přišel méně sledovaný mužský turnaj.

Jinými slovy, předsudky vůči ženám vedou k objektivně špatným obchodním rozhodnutím.

Při sledování letošních napínavých skateboardových klání v rámci X Games je dobré si připomenout, že dlouholetá hlavní mužská disciplína byla pro ženy přidána až letos. Nabídla přitom všechno, čím skateboarding bere dech. Letos se v závodech konečně objevil i ženský BMX Park, kde triumfovala olympijská reprezentantka Hannah Roberts, ale BMX Street určený i ženám nadále chybí.

Když se přitom podíváme na čísla, nedává jeho absence smysl: instagramové reels ze ženských závodů na X Games nasbíraly jen u BMX přes tři miliony zhlédnutí, tedy zhruba třikrát více než mužské závody.

Nedávný průzkum společností Parity a SurveyMonkey zjistil, že 73 procent dotázaných sleduje ženské sporty (jen o osm procent méně než mužské sporty) a 64 procent míní, že nejsou náležitě medializovány. Padesát tři procent respondentů je pak přesvědčeno, že značky neinvestují do ženských sportů ve srovnání s těmi mužskými dostatečně.

Právě nedostatek investic je pro značky, které nad ženským sportem ohrnují nos, značnou ztrátou – zejména s ohledem na skutečnost, že fanoušci ženských sportů až třikrát častěji nakupují produkty doporučované sportovkyněmi.

Nejde navíc jen o nedostatečné pokrytí ženských sportů. Studie provedená společnostmi Klarna a Sports Innovation Lab ukazuje, že 79 procent respondentů by si koupilo více sportovního zboží pro ženy, kdyby existovalo ve více variantách. Z údajů dále vyplývá, že šedesát procent dotázaných mělo v úmyslu koupit ženské sportovní zboží, ale neudělalo to jednoduše proto, že žádné nebylo na skladě.

Poptávka existuje a odmítat ji uspokojit je prostě špatný byznysový přístup.

Sport je byznys a jako v každém byznysu platí, že zisk vyžaduje investice. Pro úspěšnou ziskovost ženského sportu je klíčové více akcelerátorů, fondů rizikového kapitálu, a dokonce i individuálních investorů. Poptávka existuje a odmítat ji uspokojit je prostě špatný byznysový přístup.

Také korporace v Americe si začínají uvědomovat, o co přicházejí, když více nespolupracují se sportovci a sportovními týmy. Společnosti AT&T a Amazon Prime Video uzavřely sponzorskou smlouvu, aby vydělaly na sledovanosti WNBA a NWSL, což by otevřelo dveře dalším značkám k reklamě s ženskými sportovci a sportovními týmy.

Čísla nelžou – ženské sporty tady a teď vytvářejí neuvěřitelné obchodní příležitosti. A kdo zaváhá, přijde o šanci na velký obchodní úspěch.