Čeští obchodníci budou mít podle odhadu Mastercardu letos vyšší předvánoční tržby než v loňském roce. Očekává, že Češi utratí od začátku listopadu do Štědrého dne o čtyři procenta meziročně více.

Vyplývá to ze studie společnosti Mastercard SpendingPulse, která pravidelně sleduje prodeje v kamenných obchodech i online a zahrnuje všechny formy plateb včetně hotovosti.

Z nákupního oživení by měly těžit zejména restaurace, kde Mastercard předpokládá nárůst tržeb o 10,8 procenta. Vedle gastronomie očekává meziroční nárůst tržeb také u obchodů s oděvy o 3,9 procenta, elektronikou o 0,7 procenta a potravinami o 0,5 procenta.

Naproti tomu prodejci šperků by se podle studie měli v Česku naopak připravit na meziroční pokles o 3,4 procenta.

„Naše poslední studie SpendingPulse očekává mezi spotřebiteli napříč Evropou opatrný optimismus, protože mnozí z nich si budou před vánočními svátky hlídat výdaje kvůli přetrvávající vysoké inflaci a nejistému ekonomickému prostředí,“ uvedl ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko Martin Dolejš.

„Dobrou zprávou pro firmy a podnikatele ale je, že stále existuje touha utrácet, a to především za vánoční dárky a v restauracích,“ dodal.

Studie Mastercard SpendingPulse se zaměřuje na nákupní chování v období od 1. listopadu do 24. prosince. Vyhodnocuje tržby v kamenných i online obchodech u všech typů plateb včetně hotovosti a šeků.

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb.