Nedávný Mezinárodní den žen a dívek ve vědě nepřinesl mnoho důvodů k oslavám. Aktivně působících žen je ve vědě a výzkumu pořád podstatně méně než jejich mužských protějšků. A z hlediska zastoupení žen mezi výzkumníky se Česko dokonce řadí na chvost celé Evropské unie.

Vědkyně však v Česku jsou a jejich nízké zastoupení je jen důvodem navíc, proč o nich – a jejich situaci – mluvit. I proto Forbes loni ve spolupráci se společností L’Oréal zveřejnil prémiový výběr Top vědkyně Česka.

Jednou z nich je i Julie Dobrovolná, působící na Fakultě sportovních studií MUNI, kde se soustřeďuje především na hledání nových postupů umožňujících přímé měření stresu u člověka. V komentáři pro Forbes se rozepsala o důvodech, proč na vědeckou dráhu míří či na ní zůstává méně žen než mužů.

Mezinárodní den žen a dívek ve vědě můžeme pojmout jako svazáckou oslavu, vzájemně si přát a děkovat – a poplácat se po zádech, že nějaké vědkyně vůbec ještě máme. Anebo se můžeme vážněji zamyslet, kde nám vědkyně v průběhu let mizí, a hlavně zda to vůbec někomu vadí.

Slyšela jsem opravdu mnoho ženských příběhů, proč nejde ve vědecké práci pokračovat. A ty příběhy jsou si do určité míry podobné. Zde uvádím několik anonymních ukázek, které opravdu skončily odchodem žen z akademie – pro ilustraci skutečnosti, že potíže s udržením žen ve vědě jdou nad rámec institucionálních politik.

Nejčastější narativy:

  1. Někdo musí být s dítětem, které nám nevzali do školky. Navíc, kdo by s ním byl, kdyby bylo nemocné? Lepší, když budu rovnou doma, bude to méně komplikované pro všechny.
  2. Manžel s mou prací nesouhlasí, chce, abych byla více doma (vyzvedávala děti, večer vařila, starala se o rodiče), za pár let se vyměníme (nevyměníme…).
  3. Byla jsem dlouho na mateřské a po návratu už jsem nezískala vědeckou pozici (jsem vděčná za projektovou manažerskou pozici, jsem tak alespoň trochu v kontaktu s vědou).
  4. Celé vědecké prostředí je příliš rychlé a mám pocit, že ho nestíhám. Raději se budu věnovat dětem. Za pár let to přehodnotím (k přehodnocení již nedojde…).
  5. Přijde mi, že na to nemám, nevěřím si, pořád mám pocit předstírání, na které mi přijdou – raději to vzdám sama.
  6. Vlastně jsem tu vědu ani dělat nechtěla. Chtěla jsem být doma s dětmi (jak říká moje matka vědkyně, povíme si, až vám bude padesát šedesát, co byly vaše sny).
  7. Mám pocit, že moje vědecká kariéra je vlastně komplikace, neustále někoho obtěžuju tím, že chci pracovat. Tak si říkám, že to raději vzdám a nebudu už nic tlačit a nikoho otravovat…

V rámci své mentorské práce jsem slyšela mnoho výše uvedených příběhů, ze kterých se mi osobně ježí srst. Stále se opakují a zásadní roli v nich hrají partneři a rodiny protagonistek, vyzdvihující sebeobětující aspekty mateřství. Dvojkariérní partnerství rodičů malých dětí je přitom v dnešní situaci velmi obtížné.

Panují často velmi tvrdé institucionální podmínky a sociální podpora na úrovni dostupnosti školek či jiného hlídání je malá. Dříve nebo později tedy nastane debata, kdo to s tou kariérou vzdá první? A tuhle bitvu většinou ženy, alespoň v mém okolí, prohrají.

Samozřejmě je to i otázka platových nerovností. Rozhodně by pomohlo, kdyby ženy vědkyně nekončily v nekonečně prekarizovaných miniúvazcích, v rámci kterých se vyžaduje nasazení odpovídající celému úvazku.

Žádný způsob návratových grantů však nevyřeší pocit, že žena musí veškerá kariérní rozhodnutí konzultovat a nechat schvalovat manželem, který často kariérní postup zamítne z ryze racionálních důvodů – kdo by vyzvedával děti ze školy?

Žádný způsob financování vědy nevyřeší situaci, kdy dá žena přednost uklízení v kuchyni před vlastním vědeckým rozvojem, protože manžel je pak spokojenější a rodina šťastná. Schovává se to za mnoho racionalizací (teď ho podpořím v kariéře, on později podpoří mne), ale ve skutečnosti jde o rezignaci, pat a ztrátu. Pro ženu i pro společnost.

Pro udržení žen v tuzemské vědě nutně potřebujeme, aby bylo vědecké prostředí snesitelnější. Aby v něm ženy dokázaly přežít. Potřebujeme ale také, aby dokázaly důležitost své profese vůči svým partnerům a rodinám pojmout jako něco, o čem se nevyjednává.

Aby si uvědomily svoje schopnosti – i svou cenu.