Dlouhotrvající epidemie koronaviru a protiepidemická opatření mění nákupní zvyky lidí. Podle šetření agentury pro marketingový výzkum Boček pro společnost PROFI CREDIT pokládá 60 procent respondentů online nákupy za pohodlnější a také levnější než nákupy v kamenných prodejnách. Přes polovinu Čechů (51 procent) pak nakupuje online více než před pandemií.
Za nárůstem obliby online nákupů stojí zřejmě i obecná inklinace k
„brouzdání“ na internetu, které je v současnosti podle marketingového
průzkumu agentury Boček nejoblíbenější volnočasovou aktivitou. Rovněž
třetí nejoblíbenější způsob trávení volného času je spjat s online
připojením, a sice čtení zpráv na internetu.
Celkově roste i pestrost využívaných internetových obchodů. Češi v období koronavirové epidemie nejvíce nakupují léky a doplňky stravy (66 procent) spolu s drogerií a kosmetikou (66 procent), dále pak oblečení a boty (64 procent) a nábytek a bytové doplňky (54 procent). Polovina respondentů také nakupuje online potraviny nebo využívá rozvozu jídla domů.
„Tyto preference odrážejí obavy o zdraví, které deklaruje 57 procent lidí, resp. zvýšenou péči o zdraví (50 procent), a také zrcadlí protiepidemická opatření a přesun zákazníků zavřených prodejen do e-shopů,“ okomentoval výsledky průzkumu Petr Florián, generální ředitel PROFI CREDIT Czech.
Nejistá doba se odráží i na finančním uvažování lidí. 61 procent dotázaných se snaží šetřit. Současně ale 46 procent respondentů uvažuje v blízké budoucnosti o nějaké půjčce. Nejčastějším účelem úvěru bude nákup nemovitosti, stavební úpravy nebo nákup auta.
Při výběru úvěru v současnosti vystupují do popředí kromě výše úroků
také možnost pojištění schopnosti splácet a online forma vyřízení
půjčky. „To může souviset s obavou ze ztráty zaměstnání a také se
strachem o vlastní zdraví v důsledku pandemie,“ sdělil k závěrům
průzkumu Petr Florián.