Epidemie koronaviru akcelerovala boom, který český e-commerce v posledních letech zažívá. Řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení, navíc lockdown kamenných prodejen nasměroval větší podíl zákazníků do e-shopů. Razantní růst ovšem přináší i problémy.

O růstu není pochyb, ukazují ho i údaje projektu Česká e-commerce. Podle nich se počet e-shopů během koronakrize navýšil o osm procent, v případě odhadovaného letošního obratu to má být dokonce procent osmnáct.

Vyčísleno v korunách: má se jednat o 198,5 miliardy.

„Česko je e-shopovou velmocí, na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. A vzhledem k tomu, že číslo neustále roste, jízda zdaleka nekončí,“ míní Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet, podle něhož může být v Česku do dvou let přes padesát tisíc e-shopů.

Komplikace spojené s rozmachem spočívají v nedostatku kvalifikovaných pracovních sil.

„Po počáteční fázi, ve které lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit okolí, následuje uvědomění, že nadšení nenahradí zkušenost,“ říká Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje.

„Často se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru, a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává a tvrdí, že právě personální nedostatky, které firmy nejsou schopny interně řešit, je obvykle v růstu zbrzdí.

Vydání Forbesu American Dream!

Proto se o odborníky a odbornice rozpoutala válka a ta se zřejmě v blízké budoucnosti přesune na zahraniční frontu. Důvod je logický: stejně jako například v IT sektoru, rovněž v e-commerce už český trh práce přestává stačit poptávce.

„Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou zkrátit náskok velkých hráčů. Zkušenosti v této oblasti mohou rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silné,“ míní Mesenský.

Příliv expertů z ciziny sice dočasně zastavilo české (ne)zvládání pandemie, to se ale podle Mirka Mejtského, odborníka na pracovní migraci ze společnosti Petyovský & Partners, dříve či později změní. „Za normálních podmínek je pro zahraniční odborníky Česko atraktivní zemí,“ ujišťuje Mejtský.